Styreboken 2025

Styrets oppgaver

Styrets oppgaver
  • 30/01/25

Styrets oppgaver strekker seg over flere viktige områder: egenoppgaver, kontroll, rapportering, organisering, strategiutvikling og oppfølging gjennom et strategisk årshjul. Ved å sikre klare rammer for styreabeidet, grundig evaluering og effektiv gjennomføring, kan styret navigere virksomheten mot langsiktig suksess og verdiskaping.


Fem Kolonner

Styrets oppgaver Styrets strategioppgaver

Å lage en strategi og sette en langsiktig retning er en av styrets viktige oppgaver for å sikre bedriftens vekst og verdi. Styret setter rammene for strategiprosessen, fra utvikling til gjennomføring og oppfølging, og sørger for at strategien blir et effektivt verktøy som alle i organisasjonen og andre interessenter forstår.

For å skape verdi på kort og lang sikt, må virksomheten fokusere på sine viktigste prioriteringer. Styret følger opp handlingsplaner, nøkkeltall og markedsanalyser for kontinuerlig å vurdere strategien og om den trenger justeringer.

Styret må bruke tid på å forstå og følge opp strategien. Alle styremedlemmer har ansvar for å sikre en grundig behandling av strategisk viktige saker. Mange selskaper har en årlig strategisamling for å diskutere innspill fra administrasjonen, og det er blitt vanlig med et strategisk årshjul for å holde styret oppdatert på viktige temaer gjennom året.

– En effektiv strategiutvikling krever at styret, i samarbeid med administrasjonen, setter klare rammer og kontinuerlig evaluerer og tilpasser strategien, basert på oppdatert markedsinnsikt. Dette sikrer konkurransekraft og langsiktig verdi i et marked som endres daglig

Maria Borge Andreassen,Partner og leder av Strategy, Consulting

I en tid med raske endringer er det viktig med jevnlige strategiske vurderinger. Styret må også holde seg oppdatert på eksterne trender og interne ressurser som kan påvirke strategien og kreve endringer i fokus.

Selskaper som omfattes av CSRD, også kjent som bærekraftsdirektivet, må rapportere på flere områder, inkludert strategi. Siden strategidokumenter ofte har vært konfidensielle, vil dette kreve en ny tilnærming til strategiarbeidet både for styret og administrasjonen.

Les også: Bærekraftsdirektivet (CSRD)

Strategiutvikling: Fem faser 

Verdi i en virksomhet skapes gjennom hva den gjør og evner å oppnå, snarere enn hva den har eller tilbyr. Det er viktig å fokusere på utvikling av evner som virksomheten kanskje ikke har i dag, men som vil bli avgjørende for fremtidig suksess. Ved å analysere både interne og eksterne forhold, bør man utarbeide strategiske alternativer som sikrer virksomhetens konkurransekraft i dagens marked.

En solid strategiutviklingsprosess legger grunnlaget for hvordan styret best kan følge opp virksomhetens administrasjon. Vår erfaring viser at strategiprosessen ofte består av fem faser, der styrets rolle og oppgaver varierer i hver fase.

  1. Definere rammer og strategisk problemstilling
  2. Innsikt og analyse (intern og ekstern)
  3. Strategisk mulighetsrom
  4. Strategiutforming og målsetning
  5. Handlingsplan og gjennomføring

De fem fasene i strategiprosessen

Definere rammer og strategisk problemstilling: Legg grunnlaget for en effektiv og involverende strategiutvikling

Styret bør fastsette rammer for prosessen, inkludert omfang, tidshorisont og krav til leveranser, samt spesifisere strategiske problemstillinger og hvordan prosessen skal utføres.

Det er viktig at styret innleder en diskusjon med administrasjonen om hvordan strategiprosessen best kan gjennomføres og hvilke behov for endring som foreligger gitt intern og ekstern utvikling. Styret bør gi rammer for, og stille krav til strategiprosessen, eksempelvis gjennom tydelighet rundt:

  • Omfang – fra mindre justering til en ny strategi med visjon og misjon

  • Tidshorisont 

  • Frister og krav til leveranser

  • Hvordan selve strategiprosessen skal gjennomføres, inkludert involvering av organisasjonen og andre interessenter

Eksempler på aktiviteter per fase (ikke uttømmende)

  • Mobilisere prosjektgruppe og fordele roller og ansvar​
  • Etablere fremdriftsplan​
  • Utarbeide problemdefinisjon og prioritere hypoteser​

Utarbeide innsikt og analyse: Skape en oppdatert og felles forståelse av nåsituasjonen

Styret har ikke en deltakende rolle i selve analysearbeidet, men kan ved behov være sparringspartner.

Eksempler på aktiviteter per fase (ikke uttømmende)

  • Ekstern analyse (samfunn, konkurrenter, marked og kunder) ​
  • Intern analyse (kartlegging av kapabiliteter, strategi, etc)​
  • Identifisere mulige fremtidsscenarioer basert på sikre og usikre drivere

Utforske strategisk mulighetsrom: Vurdere strategiske grep for fremtidig lønnsom vekst

Styret har ikke en aktiv rolle i fasen, men bør likevel forvisse seg om at arbeidet er av tilfredsstillende kvalitet og objektivitet.

I denne fasen utforsker virksomheten strategiske muligheter for perioden, basert på innsikt og kreativ involvering, for å sikre nye ideer og hypoteser om fokusområder og initiativer. Styret har normalt ingen aktiv rolle i denne fasen som er utforskende for virksomheten og som danner et underlagsmateriale for strategiske beslutninger. Styret bør likevel sikre at arbeidet som utføres er objektivt og nyskapende og at det legges opp til riktig involvering og en god prosess for prioriteringer av strategiske initiativ.

Eksempler på aktiviteter per fase (ikke uttømmende)

  • Utarbeide mulige strategiske veivalg​
  • Teste strategiske veivalgs robusthet basert på etablerte kriterier og innsikt
  • Beslutte ønsket strategisk retning

Strategiutforming og målsetting: Beslutte ny eller oppdatere eksisterende strategi og mål

 Styrets hovedoppgave i strategiarbeidet er, på vegne av eierne, å fatte beslutninger om iverksetting av ny eller oppdatert strategi som øker virksomhetens verdi.

Dette steget handler om å beslutte en ny eller oppdatert strategi basert på nåsituasjon og definert mulighetsrom, inkludert strategiske prioriteter. Det er viktig å være konkret på hva som er oppdateringer og hva som bevares gjennom å tydelig utforme og beskrive strategisk retning som setter virksomheten i stand til å møte fremtidens krav og muligheter. De strategiske målene må være tydelige og realistiske, og det må være en klar struktur på hva som er strategiske fokusområder og prioriterte prosjekter/tiltak. Den normale arbeidsformen i denne fasen er at styret får administrasjonens vurderinger som inkluderer hovedtrekkene i strategien. Ofte har man arbeidssamlinger med styret, der foreslått strategi diskuteres og utfordres.

De siste årene har det blitt stadig vanligere med jevnlige presentasjoner av viktige strategiske temaer fra administrasjonen til styret gjennom året. Dette er en god anledning for styret og administrasjonen til å ha en kontinuerlig og åpen diskusjon rundt strategiske temaer, og får styret til å være tettere på strategiarbeidet og kunne gjøre justeringer underveis.

Styret har etter denne fasen besluttet en ny eller revidert strategi med tilhørende satsingsområder, og bør sette krav til hvordan strategien skal konkretiseres og implementeres.

Eksempler på aktiviteter per fase (ikke uttømmende)

  • Beslutte og utforme strategi, inkludert langsiktig retning/målbilde og strategiske fokusområder​
  • Konkretisere strategiske mål
  • Prioritere viktgiste strategiske tiltak/prosjekter

Definere handlingsplan og sikre gjennomføring: Effektiv iverksetting i virksomheten

Styrets oppgave er å sikre optimal ressursbruk, fremdrift og muliggjøre effektiv oppfølging av prioriterte tiltak.

I denne fasen handler det om å sikre gode handlingsplaner som leverer på beskrevet strategi, slik at strategien ikke kun blir et kommunikasjonsverktøy, men følges av tydelige planer for hva man skal utvikle og endre. Ikke bare hva, men også hvem, når og hvordan. Det må etableres en struktur og prosess for gjennomføring og oppfølging av strategi. Videre handler det om å forberede organisasjonen og sikre gjennomføringskraft og engasjement. Styrets oppgave er å bidra til at ledelsen har tilstrekkelig med ressurser til å gjennomføre den vedtatte strategien og muliggjøre fremtidig oppfølging av administrasjonens tiltak. 

I selve gjennomføringsfasen handler det først og fremst om å sørge for å evaluere fremdrift i vedtatte planer, sikre at virksomheten er på riktig kurs, samt sørge for at muligheten holdes åpen til å endre kurs hvis nødvendig. Det er også viktig å etablere et strategisk årshjul for styremøter til oppfølging og eventuelle behov for oppdateringer og justeringer gjennom strategiperioden.

Det er viktig at handlingsplanene for å iverksette strategien er eid av de som skal gjennomføre den, og at den er skriftlig. Det må være klar angivelse av hvem som er ansvarlig for hva, og dato for når ting skal være gjort. Samtidig er det viktig at en strategiplan er levende og tar hensyn til ny informasjon og læring underveis. Handlingsplanene må derfor kunne revurderes og endres ved behov. For å lykkes med å implementere strategien er det kritisk at man sikrer eierskap og engasjement til mål, visjon, verdier og handlingsplaner blant ansatte slik at de trekker i samme retning. Styret bør følge opp at administrasjonen involverer ansatte på rett nivå og til rett tid, og kommuniserer godt rundt den nye strategien.

Eksempler på aktiviteter per fase (ikke uttømmende)

  • Konkretisere strategiske tiltak/prosjekter med minimandat og tidslinje
  • Ressursallokering
  • Konkretisere struktur og tidslinje for oppfølging

Strategisk årshjul for oppfølging og justering av mål

Det er stadig nye forventninger fra interessentene, bevegelser i markedet, ny teknologi og endringer i risikobildet, noe som nødvendiggjør en reelt grundig strategiprosess og et årlig strategihjul som tar hensyn til løpende vurderinger og nødvendige endringer underveis i strategiperioden. På denne måten kan administrasjonen og styret sette av nok tid gjennom året til strategiarbeidet som skal gjøres. Jevnlige styremøter for å diskutere fremdrift og utfordringer er viktig gjennom hele året, i tillegg til å opprettholde god kommunikasjon med aksjonærer, ansatte og andre interessenter. Det er mange ulike strategiske områder som bør diskuteres og vurderes gjennom året.

  • Følges strategiplanen opp med klare tiltak og KPI-er for å gjennomføre og måle den strategiske utviklingen, på kort og lang sikt?

  • Bruker ledelsen tilstrekkelig tid på strategiske vurderinger, eller slukes ledelsen av daglig drift og «brannslukking»?

  • Trekker de strategiske prosjektene i samme retning?

  • Lærer vi og er vi i stand til å identifisere og ta vare på kunnskapen vi samler? Er vi gode nok til å tilgjengeliggjøre og anvende kunnskap og læring i organisasjonen?

  • Er det endringer i omgivelsene, for eksempel muligheter eller trusler, som kan tilsi at vi bør revurdere vår strategi?

  • Forstår vi hvordan eksterne faktorer påvirker bransjen og virksomheten, og har vi tilstrekkelig endringstakt?

  • Brukes styrets kompetanse i tilstrekkelig grad i strategiprosessen?

Styrets hovedrolle, knyttet til læring og korrigering, er å evaluere de tiltak som er iverksatt, vurdere om det er behov for å korrigere kurs og identifisere strategiske forbedringsområder. Forbedringspunktene må så implementeres og forsterkes i organisasjonen. Læring og korrigering skjer best underveis i gjennomføringsfasen.

Se Styredagen 2025: Styret som strategisk motor

Hvordan kan styret være en drivkraft for suksess i et urolig marked og skape konkurransekraft?

Refleksjon: Styrets strategioppgaver

  • Hvordan påvirker høy endringstakt virksomhetens strategiske vurderinger?

  • Hva er styrets viktigste bidrag til strategiarbeidet?

  • Hva kan være fordelen med et strategisk årshjul for styret?

Styrets oppgaver Årshjul for styret og revisjonsutvalget

Å lage et årshjul for styret og revisjonsutvalget hjelper med å organisere hva som skal tas opp og når. Hvilke temaer som er aktuelle, kan variere fra selskap til selskap.

Nedenfor finner du eksempler på årshjul for styret og revisjonsutvalget, tilpasset børsnoterte selskaper med krav til både finansiell og ikke-finansiell rapportering. Disse eksemplene er ikke fullstendige, men gir en god oversikt over viktige temaer, med fokus på kontroll og rapportering. 

Q1

Kontrolloppgaver 

  • Løpende resultat-, likviditets-, risiko- og etterlevelsesoppfølging

  • Møte med revisor (uten administrasjonens tilstedeværelse)

  • Kundetilfredshet og arbeidsmiljøundersøkelser

Rapporteringsoppgaver

  • Kvartalsrapportering Q4

  • Årsrapport, bærekraftsrapport, redegjørelse etter åpenhetsloven og redegjørelse etter likestillings- og diskrimineringsloven 

  • Rapport om lønn og annen godtgjørelse til ledende personer (lederlønnsrapport)

  • Erklæring fra styret om årsregnskap og årsberetning

Q2

Strategioppgaver 

  • Dypdykk innenfor viktige strategiske temaer / prosjekter 

  • Etablere mål for selskapet som grunnlag for strategiarbeidet

Kontrolloppgaver 

  • Løpende resultat-, likviditets-, risiko og etterlevelsesoppfølging

Rapporteringsoppgaver

  • Kvartalsrapportering Q1*

  • Saker til generalforsamlingen

  • Oppdatere retningslinjer om fastsettelse av lønn og annen godtgjørelse til ledende personer

Andre oppgaver

  • Oppnevnelse av kompensasjonsutvalg og revisjonsutvalg

Q3

Strategioppgaver

  • Utarbeide strategi (hvor bærekraft er integrert)

  • Fastsette strategiske planer, prioriteringer og KPI-er som skal følges opp (også innenfor bærekraft)

Organiseringsoppgaver

  • Vurdere selskapets organisering

Kontrolloppgaver 

  • Løpende resultat-, likviditets-, risiko- og etterlevelsesoppfølging

  • Dypdykk i temaer innenfor risikostyring

Rapporteringsoppgaver

  • Halvårsrapportering

  • Halvårserklæring fra styret

Q4

Strategioppgaver:

  • Dypdykk innenfor viktige strategiske temaer / prosjekter 

Kontrolloppgaver 

  • Løpende resultat-, likviditets-, risiko- og etterlevelsesoppfølging

  • Oppfølging IT og IT-sikkerhet, herunder Cybersikkerhet

  • Oppdatering av policier og retningslinjer

  • Vedta budsjett

Rapporteringsoppgaver

  • Kvartalsrapportering Q3*

  • Fastsettelse av finansiell kalender

Egenoppgaver

  • Egenevaluering av styret

  • Styrets evaluering av daglig leder
  • Oppdatering av styreinstruks og instruks for daglig leder

*Oslo Børs anbefaler i sin Investor Relations-anbefaling at selskapene rapporterer delårsrapport etter IAS 34 (eller andre, tilsvarende GAAP’er) for første og tredje kvartal selv om det ikke er et krav om dette. Oslo Børs’ IR-anbefaling er tilgjengelig på Børsens nettsider.

Styret rundt et bord

Styrets oppgaver Styrets organiseringsoppgaver

Styret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten. God organisering er et viktig virkemiddel til å realisere strategi, mål og samfunnsoppdrag.

Hvor involvert skal styret være i organiseringen?

Styret bør i instruks til daglig leder og i styreinstruksen tydeliggjøre ansvarsfordelingen mellom styret og daglig ledelse knyttet til organiseringsspørsmål. Normalt vil selskapets strategi, policyer, retningslinjer og instrukser gitt av styret inneholde avklaringer knyttet til organisering. Styret vil derfor naturlig være beslutningstaker for organiseringen gjennom styrebehandlingen av disse sakene. 

På andre områder vil styrerapportering rundt eksempelvis drift, hendelser, investeringer og risiko/internkontroll gi styret innsikt og overblikk over organisatoriske forhold. Mange styrer kan ha nytte av å vurdere om de har en hensiktsmessig grad av involvering i organiseringsspørsmål, og eventuelt benytte nevnte instrukser til tydeliggjøring av ønsket involveringsgrad. Vi ser både at styrer er for langt nede i grøten, og også at man ikke har et tilstrekkelig eierskap til organiseringsspørsmål. Det er viktig å finne en riktig balansegang.

Å velge hovedprinsipp for organisering er viktig

Effektiv styring forutsetter tydelige ansvars- og beslutningslinjer. De fleste virksomheter velger derfor et bærende hovedprinsipp for organisering, der hovedlinjen kan være geografi, produkt/tjeneste, markedssegment, verdikjede eller lignende. I tillegg kommer sentrale stabs-/støttefunksjoner som ofte har fagansvar og yter pålagte fellestjenester. En vellykket organisering forutsetter forståelse for og enighet rundt hvor ansvar og myndighet ligger, og gode mekanismer for hvordan samspillet skal foregå i viktige grensesnitt i organisasjonsmatrisen. Kultur for samspill vil smøre maskineriet, mens det motsatte ofte skaper siloer og suboptimalisering.

Hva er god organisering av kontrollfunksjoner?

Mange virksomheter har risikostyrings-, compliance- og internrevisjonsfunksjoner. I tillegg får roller som informasjonssikkerhetsansvarlig, personvernombud og sikkerhetsansvarlig økende myndighet, med periodisk direkte rapportering til styret for å tilrettelegge for styrets “påse-ansvar”. Mange virksomheter og styrer kan ha nytte av å løfte blikket og se helheten i samspillet mellom denne typen funksjoner gjennom året, og om det er rom for økt koordinering. 

— Effektiv organisering starter med klare ansvars- og beslutningslinjer. Organiseringen handler om å balansere involvering og delegering, slik at selskapet kan ha både strategisk overblikk og operasjonell effektivitet.

Kjersti Gjesdahl,Partner og leder for rådgivningstjenester til finansiell sektor

Hvordan organisere styring i konsern

Det er styret i datterselskapene som etter selskapslovgivningen har det fulle og hele ansvaret for styringen av et datterselskap. Et morselskaps styringsrett blir utøvd gjennom generalforsamlingen hvor morselskapet velger styremedlemmer  

Ansvaret for styremedlemmer er selskapets interesse i det selskapet de er styre for. Dersom det ikke foreligger interessekonflikter vil morselskapets og datterselskapets interesser oftest være samsvarende, men retningslinjer fra morselskapet kan også medføre utfordringer for styrene i datterselskapene. Det er vanlig at det etableres fellesfunksjoner i konsern som de forskjellige datterselskapene kjøper tjenester fra og som sikrer effektiv og kvalitativ god organisering på tvers i konsernet. 

Et første skritt er å nedfelle hva man har tenkt i form av prinsipper for eierstyring hvor morselskapet nedfeller sine prinsipper for hvordan de agerer overfor datterselskaper og andre strategiske investeringer. En del av eierstyringen er å identifisere hvilke ledere i morselskapet som skal representere morselskapet i datterselskapenes styrer og sikre at de har riktig kompetanse og er egnet for oppgaven. Ledere i morselskapet som har formelle roller i styrende organer nedover i den juridiske konsernstrukturen må være ryddige på hvilken hatt de har på hodet i ulike sammenhenger. De med fagroller på konsernnivå må sørge for gode involveringsprosesser, slik at felles føringer og tjenester gir mening og nytte for de berørte. Som på andre områder, er avklaringer, koordinering og samspill avgjørende.

Utkontraktering er også en måte å organisere virksomheten på

I konsern kan det være tjenester som blir levert fra andre konsernselskaper og tjenester som er utkontraktert til tjenesteleverandører utenfor konsernet. Et viktig spørsmål for styret er hvilke områder som er kjernekompetanse og hvilke områder som kan settes ut til tjenesteytere. Denne vurderingen er minst like aktuell på selskapsnivå som på konsernnivå. Ved tjenesteutsetting er det viktig at styret følger opp at det er stilt tilstrekkelig gode krav til internkontroll hos leverandører, og at det blir rapportert på etterlevelse av kravene, samt at man har revisjonsrett eller tilgang på attestasjoner som underbygger at det er tilfredsstillende internkontroll i leveransen. Det er viktig å håndtere de stadig større kravene til å følge reglene, spesielt når det gjelder personvern, bærefkraft, åpenhet, datasikkerhet og kunstig intelligens.

Felles for alle temaene er at det er styret og toppledelsen som må sette tonen på toppen og organiserer virksomheten i strukturer som sikrer at styringssignaler når helt ut i linjen, og tilsvarende sikre informasjonsflyt fra linjen tilbake til styret og toppledelsen. 

Refleksjon: Styrets organiseringsoppgaver

  • Har styret et bevisst forhold til hovedprinsippene for hvordan virksomheten er organisert?

  • Hvor involvert er styret i organiseringen av virksomheten?

  • Hvilke virkemidler bruker styret i sitt arbeid med  organiseringen av virksomheten?

Styrets oppgaver Styrets kontrolloppgaver

Styret har det overordnede ansvaret for virksomheten. Dette ansvaret kan ikke delegeres bort til den daglige ledelsen. Erfaring tilsier at god styring og kontroll skaper trygghet for at viktige forretningsmessige beslutninger er basert på et solid og pålitelig beslutningsgrunnlag.

Styret har et viktig tilsynsansvar

Styret har etter allmennaksjeloven § 6-13 (for finansforetak, finansforetaksloven § 8-6) et ansvar for å føre tilsyn med den daglige ledelsen, og selskapets virksomhet for øvrig. Hva ansvaret innebærer, avhenger av arten og omfanget av virksomheten. Er virksomheten i en utfordrende økonomisk situasjon, krever det at styret følger opp virksomheten tettere. Hvordan selskapets styringsmodell, virksomhetsstyring og internkontroll er innrettet, er viktig for at styrets medlemmer får tidsriktig, relevant og tilfredsstillende styringsinformasjon.

Strategien er fundamentet i virksomhetsstyringen

Tilrettelegging for god virksomhetsstyring skjer gjennom en robust styringsmodell, hvor en grundig gjennomtenkt og dokumentert forretningsstrategi er fundamentet. Forretningsstrategien danner grunnlaget for å sette mål og å identifisere og prioritere de viktigste risikoene og mulighetene for virksomheten. Dette omfatter også bærekraftsrelaterte risikoer og muligheter, herunder de som er knyttet opp mot klima og miljø. Det er ikke naturlig å ha en egen bærekraftstrategi atskilt fra selskapets øvrige strategi, den bør være integrert. Bærekraft innebærer både finansielle og ikke-finansielle risikoer som bør adresseres i forretningsstrategien. 

Les også: Fem faser i strategiutviklingen

— Styrets ansvar går langt utover å godkjenne forslag. Det handler om å stille kritiske spørsmål, og sikre at all nødvendig informasjon er tilgjengelig for å treffe beslutninger tidsriktig og på et velinformert grunnlag.

Lars Erik Fjørtoft,partner og leder for Risk Services

Mål og risikoer må følges opp løpende

Basert på mål og ulike risikoer og muligheter knyttet til disse, identifiserer selskapet relevante måltall og milepæler som blir fulgt opp løpende gjennom ledelses- og styrerapporteringen. Den danner grunnlaget for at styret og ledelsen har tidsriktig og relevant informasjon og kan treffe gode beslutninger. 

Internkontrollen og kompetansen i førstelinje er avgjørende for god styring

Ved oppbygging av god virksomhetsstyring er det viktig å sikre tilstrekkelig kompetanse og effektiv internkontroll i førstelinjen, der transaksjoner med kunder og leverandører oppstår, og selskapets verdiskaping finner sted. Riktig kvalitetssikret informasjon fra førstelinjen danner grunnlaget for relevant og tidsriktig styringsinformasjon. 

Andrelinje følger opp at internkontrollen fungerer

I andrelinje følger risiko- og etterlevelsesfunksjoner opp vesentlige risikoer, og at internkontrollen gjennomført i første linje fungerer. Disse funksjonene har tradisjonelt hatt mest fokus på kontrolloppgavene, men er i dag mer fremadskuende, ved for eksempel å predikere trender og risikoer og fokusere på opplæring og innspill til videre utvikling av virksomhetsstyringen. 

Internrevisjonen har en riskobasert tilnærming

I tredjelinje har internrevisjonen en risikobasert tilnærming til prioriterte internrevisjonsprosjekter som må være forankret i styret. Internrevisjonen rapporterer direkte til styret, og er styrets kontrollorgan.

Styret må overvåke at virksomhetsstyringen og internkontrollen fungerer

Styrets tilsynsansvar innebærer at styret, og styreutvalgene, overvåker at styringsmodellen er hensiktsmessig innrettet, og at virksomhetsstyringen og internkontrollen fungerer effektivt. I det legger vi at styret og ledelsen kan treffe beslutninger basert på et tidsriktig, relevant og pålitelig beslutningsunderlag. Dette er viktig i en tid hvor omfanget av reguleringer knyttet til mange bransjer er svært omfattende og reguleringene er komplekse. Vi observerer også at brudd på lover og regler kan innebære betydelige overtredelsesgebyrer, og i noen tilfeller innebære en trussel mot fortsatt drift. 

Forhold som kan medføre vesentlig omdømmerisiko, betydelig økonomiske tap, strategisk risiko, skader på miljø eller mennesker og lignende må kontrolleres, Eksempelvis, med økt digitalisering og økt bruk av AI er det å kontrollere cyberrisiko og bruken av AI høyt oppe på styrets og ledelsens agenda. Det er viktig at styret overvåker at selskapet har velfungerende internkontroll som reduserer risikoen for eventuelle økonomiske tap og omdømmetap som følge av et cyberangrep og at AI blir brukt riktig. I EU er AI Act vedtatt og skal implementeres i medlemslandene. Formålet med AI Act er å fremme utvikling og bruk av AI-systemer som er trygge og pålitelige, uavhengig i hvilken sektor de brukes.  Andre eksempler som kan være viktig å overvåke, er for eksempel hvitvasking av penger, grønnvasking av virksomhetens aktiviteter og håndtering av personvernreglene.

Les også: AI Act er vedtatt

Styret prater sammen i pausen.

Et godt system for risikostyring og internkontroll

Et godt system for risikostyring og internkontroll sikrer at selskapet styres på en robust og effektiv måte, som understøtter selskapets strategi og mål samt er i tråd med lover og regler. Styret har det overordnede ansvaret for å påse at selskapets virksomhet, regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende styring og kontroll. 

Som styremedlem er det viktig at du bidrar til at styret sørger for etablering og overvåking av et godt system for risikostyring og internkontroll.

Sentrale elementer i systemet følger:

Risikostyring

  • Rammeverk for å identifisere, analysere og rapportere risiko, og for å iverksette og følge opp egnede risikoreduserende tiltak (herunder internkontroll) i selskapet.
  • Overordnet policy som beskriver gjennomføring av prosess for risikovurderinger med rapportering av vurderinger til styret, og som angir rolle- og ansvarsfordeling for risikostyringen.
  • Systematisk og regelmessig gjennomgang av selskapets risikoeksponering.

Risikoreduserende tiltak/internkontroll

  • Styrende dokumenter som beskriver selskapets mål og verdier, modell for virksomhetsstyring, fullmakter, roller og ansvar, samt prinsipper og krav som setter rammer for selskapets virksomhet.
  • Etiske retningslinjer som generell rettesnor og til refleksjon for de ansatte 
  • Formell styreinstruks med retningslinjer for innhold i styrets årlige arbeidsplan, sakspapirer og styrereferater (protokoll) med mer.
  • Formell instruks til daglig leder, med retningslinjer for hvordan styrets overordnede retningslinjer for risikostyring og internkontroll skal iverksettes, samt hvordan styret skal holdes orientert for å kunne overvåke prosessen.
  • Beslutte selskapets risikoappetitt.
  • Risikobaserte nøkkelkontroller for kjerne-, støtte og styringsprosesser (eksempelvis kontroller over selskapets salgs- og innkjøpsaktiviteter) og årshjulsaktiviteter for risikovurderinger
  • Varslingskanal for kritikkverdige forhold i virksomheten
Et pågående styremøte

Overvåking av etterlevelse av risikoreduserende tiltak/internkontroll

  • Definerte overvåkingsprosesser og etterkontroll som bidrar til å sikre faktisk etterlevelse av etablerte krav, retningslinjer og nøkkelkontroller
  • Iverksettelse av tiltak ved identifisering av svakheter eller mangler ved etterlevelse.
  • Prosess for ledelsens rapportering av status og eventuelle avvik til styret.

Styrets plikt til å sørge for forsvarlig organisering av virksomheten, og å påse at regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll, er et krav som har eksistert i mange år. Kravene gjelder ikke bare børsnoterte selskap og foretak av allmenn interesse, men for aksjeselskap generelt.

Sjekkliste for styrets ansvar for risikostyring og internkontroll

Styret har ansvaret for å påse at selskapet har god internkontroll og hensiktsmessige systemer for risikostyring sett i lys av virksomhetens art, selskapets kompleksitet og omfanget av virksomheten. Styret bør derfor foreta en årlig gjennomgang av selskapets viktigste risikoområder, og den interne kontrollen som skal adressere de identifiserte risikoene.

Vi har laget en sjekkliste med kontrollspørsmål styret kan bruke i en bred diskusjon av risikostyring og internkontroll. Vi håper sjekklisten bidrar til strukturerte og mer fullstendige diskusjoner i styret. Et innledende praktisk råd kan være å gi listen til administrasjonen for å sikre at styret får seg forelagt nødvendig informasjon. 

Last ned sjekkliste

Spørsmålene som fremgår av innledningen til tema 1 og 2 er ment å kunne stilles til hvert av undertemaene i samme tabell.

Refleksjon: Styrets kontrolloppgaver

  • Hvorfor er det viktig at styret bruker tilstrekkelig med tid på kontrolloppgaver?

  • Hvorfor er det så viktig at den løpende styrerapporteringen er tydelig forankret i selskapets strategi og mål?

  • Hvordan kan styret best overvåke at virksomhetsstyringen og internkontrollen fungerer?

Styrets oppgaver Styrets rapporteringsoppgaver

Styret har et særskilt ansvar for selskapets eksterne rapportering. Det innebærer at styret må ta stilling til internkontroll og risikostyring knyttet til ekstern rapportering som sikrer kvalitet i rapporteringen. 

Effektiv styring av ekstern rapportering

Det kan ikke forventes at et styremedlem kan detaljer i ethvert regelsett for ekstern rapportering. Styret er derfor avhengig av at det er gode rapporteringsprosesser i selskapet. Forberedende arbeid knyttet til selskapets eksterne rapportering kan skje i saksforberedende styreutvalg. Revisjonsutvalget er for eksempel lovpålagt å overvåke internkontroll og risikostyring i rapporteringsprosessene for regnskaps- og bærekraftsrapporteringen. Dette medfører at revisjonsutvalget alltid må ha møter før styret behandler regnskaps- og bærekraftsrapporteringen.

Den eksterne rapporteringen som typisk blir tilgjengeliggjort for offentligheten er:

  • Års- og delårsregnskap

  • Bærekraftsrapportering

  • Rapportering etter åpenhetsloven

  • Rapportering etter likestillings- og diskrimineringsloven

  • Lederlønnsrapporten 

Internkontroll og riskostyring i rapporteringsprosessene er ikke bare viktig i regnskaps- og bærekraftsrapportering hvor revisjonsutvalget har en særskilt overvåkingsoppgave. Det er like viktig i øvrig ekstern rapportering for å sikre tilfredsstillende kvalitet. Styret har, gjennom sitt tilsynsansvar, en viktig rolle i å påse at selskapet har etablert gode rammeverk for internkontroll over finansiell og ikke-finansiell rapportering.

Rapportering finner du mer om her:

Styret i dialog

Refleksjon: Styrets rapporteringsoppgaver

  • Hvorfor er det viktig med god internkontroll og riskostyring i prosessene for ekstern rapportering?

  • Hvordan kan styret bidra til å sikre at selskapet har god internkontroll  og riskostyring i prosessene for ekstern rapportering?

  • Har selskapet du er styremedlem i et godt rammeverk for internkontroll over finansiell rapportering i dag?

Styrets oppgaver Styrets egenoppgaver

Styrets mest sentrale egenoppgaver er egenevaluering av styrets arbeid og evaluering av daglig leder. God praksis er å gjøre dette årlig.

Styrets egenevaluering

Et kompetent og velfungerende styre som utfører sitt arbeid med integritet er nøkkelen til godt tilsyn med og forvaltning av virksomheten. Som et virkemiddel for kontinuerlig forbedring av styrearbeidet bør styret årlig evaluere eget arbeid og egen kompetanse.

Den årlige evalueringen av styret bør inkludere en vurdering av styrets kompetanse, hvordan styrearbeidet fungerer,styreleders rolle, samhandling med ledelsen og andre interessenter, styremedlemmenes egen rolle og hvilke oppgaver styret har på sin agenda. Formålet er å vurdere om styret fungerer godt sammen, styret har riktig kompetanse og sammensetning, styrearbeidet er tilrettelagt effektivt og saker er prioritert riktig.I tillegg er det også viktig at styreleder får tilbakemelding på hvordan vedkommende fungerer i sin rolle både innad i styret, men også hvordan styreleder samhandler med daglig leder og andre interessenter. 

Evalueringen vil kunne fange opp både styrker og forbedringsområder, og vil være til hjelp i videreutviklingen av styrearbeidet. Resultatene av evalueringen bør diskuteres i styret, som i fellesskap kommer opp med tiltak til eventuelle justeringer. Det anbefales at de enkelte styremedlemmers egenevaluering skjer anonymt og at oppsummeringen av evalueringen er styrets arbeidsdokument og ikke gjøres offentlig. Dette vil øke sannsynligheten for at man fanger opp eventuelle sensitive temaer som kan være av stor betydning for det videre arbeidet i styret. Rapporten eller relevante utdrag bør imidlertid gjøres tilgjengelig for valgkomitéen. 

NUES anbefaler at styret vurderer å benytte en ekstern part til å fasilitere styrets egenevaluering. Bruk av en ekstern part kan bidra ytterligere til å sikre anonymitet og øke kvaliteten på tilbakemeldingene i egenevalueringen.

Styreevalueringens fire faser

Styrets egenevaluering gjennomføres vanligvis i fire faser:

1. Planlegging: Avklare temaer og spørsmål og beslutte evalueringsmetode

2. Innhenting av data, for eksempel gjennom spørreundersøkelse, intervjuer og dokumentgjennomgang (eksempelvis årshjul/møteplan, styresaker og protokoller/referater)

3. Analyse og vurdering av resultatene

4. Diskusjon og refleksjon i styret, samt oppsummering i en handlingsplan

Styreevalueringens fire faser

Avklare temaer og spørsmål og beslutte evalueringsmetode

Innhenting av data, for eksempel gjennom spørreundersøkelse, intervjuer og dokumentgjennomgang (eksempelvis årshjul/møteplan, styresaker og protokoller/referater)

Informasjon fra undersøkelsen, intervjuer og andre informasjonskilder analyseres og danner grunnlaget for en oppsummerende rapport, med etterfølgende diskusjon i styret.

Diskusjon og refleksjon i styret, samt oppsummering i en handlingsplan.

< Tilbake

< Tilbake
[+] Les mer

Vanlige utfordringer i styrearbeid

Basert på våre erfaringer med evaluering og samhandling med ulike styrer, opplever vi at det er noen temaer som ofte oppleves som utfordrende:

For mye tid brukes til å se bakover og for lite på å sette langsiktig retning 

Styret bruker for mye tid på kontrolloppgaver og historisk informasjon, og for lite tid på strategi og diskusjoner om muligheter. Strategitemaet oppleves generelt krevende, og mange styrer strever med å finne formen på sin strategiske involvering. De styrene som rapporterer at de arbeider godt med strategiarbeid ser ut til å bruke mer tid på jevnlige dypdykk innenfor viktige strategiske temaer, fremfor å sette strategi på agendaen en gang i året. 

For lite fokus på risiko og muligheter

Styret bruker for lite tid på å diskutere ulike temaer innenfor risiko. Hvilken risikoprofil skal virksomheten ha, og hva er ønsket risiko? Ofte blir det brannslokking av allerede inntrufne forhold, og for lite tid til å vurdere om det er etablert gode prosesser for å forhindre uønsket risiko. Særlig blir det for lite fokus på forhold som endrer seg og som kan påvirke virksomhetens fremtid, som eksempelvis cybertrusler, digitalisering og konsekvenser av globale geopolitiske forhold, utviklingstrekk, megatrender og nye forretningsmodeller.

Uavklart rollefordeling og utfordringer mellom styret og ledelsen

I noen virksomheter er det gnisninger mellom styret og administrasjon. Styret opplever at administrasjonen kommer sent med viktige saker, og at saker i realiteten er avgjort før de havner på styrets bord. Administrasjonen synes på sin side at styret går for langt inn i detaljer, driver saksbehandling i stedet for å utøve tilsyn, og blander seg i driften av virksomheten. 

De styrene som ser ut til å få samarbeidet til å fungere godt, har en avklart rollefordeling mellom styret og administrasjonen. Administrasjonen presenterer gjerne saker tidlig, kanskje lenge før de i det hele tatt er en beslutningssak. De involverer styret gjennom flere og mindre omfattende informasjonssaker før endelig beslutning. Dette er tillitsskapende, og forenkler styrets behandling når tunge saker kommer til endelig beslutning. Styret på sin side bør fokusere på om administrasjonen har iverksatt tilstrekkelig gode prosesser og internkontroll, og bør ikke gå inn i unødvendig detalj.

For lange styresaker og presentasjoner gir lite tid til diskusjon og beslutning 

Saksdokumentasjon som sendes ut i forkant av møtene oppfattes å være for omfattende og detaljerte, og presentasjonen for styret kan ofte bli en gjentakelse. Det blir dermed brukt for mye tid på presentasjoner, og for lite tid til diskusjon og beslutning av viktige saker.

Evaluering av daglig leder

En av styrets viktigste oppgaver er å sikre at virksomheten har den riktige daglige lederen. Styret må sikre at daglig leder kontinuerlig fyller rollen og løser sine oppgaver på en solid måte i tråd med virksomhetens strategi, instruks fra styret og eiernes interesser. Det viktig at styret løpende sender klare styringssignaler og gjør gode vurderinger av daglig leders prestasjon. 

En anbefalt måte å evaluere daglig leder på er at styret minst årlig utfører en systematisk og formalisert vurdering av hvordan daglig leder løser sin oppgave med å lede selskapets virksomhet og følge retningslinjer og pålegg gitt av styret. 

Evaluering av daglig leder gjennomføres ofte rundt årsskiftet eller i forbindelse med virksomhetens ordinære lønnsoppgjør, når det gjøres endringer i lønnsbetingelsene og det fastsettes variabel godtgjørelse for året som har gått. I en slik prosess er det viktig å ikke bare se bakover, men også drøfte hvilke forventninger som stilles til daglig leder for kommende periode.

En vanlig prosess for å evaluere leder består av følgende steg: 

1. Innhente fakta

I tillegg til en skjønnsmessig evaluering av prestasjon mot forventning for året som har gått, bør det innhentes informasjon om prestasjon for målbare KPI-er og andre sentrale forhold. 

Evalueringen bør dekke: 

  • Daglig leders forståelse av formål og rammevilkår for virksomheten 
  • Leders kompetanse og personlige egenskaper
  • Daglig leders arbeidsform og relasjoner til styrets underutvalg og andre kritiske interessenter
  • Daglig leders utøvelse av sine oppgaver og antatt evne til å utføre oppgaver fremover gitt risiko, muligheter og strategisk retning

2. Analyse

Styrets leder må analysere innhentet faktagrunnlag mot mål og forventninger og fremtidige behov. Vanligvis får styreleder støtte fra en styrekomité med ansvar for lønn og evaluering av daglig leder (kompensasjonsutvalg), virksomhetsinterne ressurser og/eller eksterne ressurser. Analysen bør fokusere på både styrker i prestasjon og de viktigste områdene for forbedring hos daglig leder.

3. Behandling i styret

Analysen med konklusjon og forslag til tiltak diskuteres i styret og ender ut i en anbefaling med eventuelle tiltak. Videre diskuteres oppsummeringen med daglig leder. Dette gjøres vanligvis i et arbeidsmøte med styrets leder. I møtet skal plan for aksjoner og tiltak som skal gjennomføres av daglig leder for kommende periode fastsettes.

I påfølgende perioder må viktige tiltak følges opp. Det må være en jevnlig dialog mellom styreleder og daglig leder der temaer som operativ drift, retning, styresaker og personlig utvikling bør stå på agendaen. 

Refleksjon: Styrets egenevaluering

  • Hvordan er det mest hensiktsmessig å gjennomføre en styreevaluering for å sikre at egenevalueringen danner et best mulig grunnlag for forbedring?

  • Hvorfor kan det være viktig at tilbakemeldinger på egenevalueringen er anonym?

  • Hvilke temaer er viktig å belyse i styrets egenevaluering?

  • Hvordan skal styret jobbe med de temaene som kommer opp som forbedringsområder?

  • Hva er eiernes forventninger til daglig leder, og har de eventuelle forventninger til eller rammer for godgjørelse til daglig leder?

  • Hvordan skal styret følge opp styrets forventninger og eventuelt gi løypemeldinger gjennom året?

  • Hva er det viktig å evaluere daglig leder i forhold til? 

  • Hvordan bør evalueringen av daglig leder gjennomføres?

  • Hvordan bør daglig leder få tilbakemelding på styrets evaluering?

Styreboken 2025

Verktøyene du trenger for å finne nye løsninger.

Trenger du hjelp med eierstyring og selskapsledelse?