Styret har mange viktige oppgaver med å utvikle virksomheten
Fra et overordnet perspektiv må styret lede an i hvordan selskapet jobber strategisk. Styret bør sikre at administrasjonen jobber med å identifisere nye vekstmuligheter, jobber med utvikling av nye produkter og tjenester, tar konsekvenser av ny retning for organisasjonen, måler og følger opp virksomheten og har fokus på kunder, ansatte og andre interessenter.
Et viktig aspekt for styret er også kulturelle og organisatoriske forhold. Styret bør sikre at ledelsen har kapasitet og vilje til å endre seg. Endringsledelse, kompetanseutvikling og opplæring er kritisk. Styret bidrar til en kultur for evaluering og tilpasning av virksomheten. Styret bør være åpne for å utfordre eksisterende forretningsmodeller og fremme en innovasjonskultur der det er trygt for de ansatte å foreslå og teste ut nye ideer.
Styret bør sikre at ledelsen og selskapet er tett på og forstår teknologiske fremskritt (for eksempel AI, IoT med videre). Det handler om endringer i kundeadferd og forventninger, endringer i konkurranse og konsekvenser av globalisering.
Styret følger opp at ledelsen styrker samarbeidskulturen i organisasjonen. Det bør også bygge eksterne nettverk og partnerskap for å dele ressurser og kompetanse. Styret bør også sikre at man er kundesentrisk, og at kunden står i sentrum for endringer og omstillingsinitiativer.
Nye strategier vil kreve operasjonelle tilpasninger. Styret bør påse at ledelsen kontinuerlig evaluerer og eventuelt justerer sine driftsmodeller. Styret bør forvente at ledelsen jobber med effektivisering av prosesser, markedstilpasning og at de utvikler samarbeid og partnerskap med eksterne aktører for verdiskaping.
Endringer må medføre at styringsmodell, risikostyring, KPI-er og måling av hva som er en "god prestasjon" tilpasses. Styret påser at virksomheten har robuste prosesser for identifisering og håndtering av risikoer ved omstilling, og har gode KPI-er for å måle fremdrift og effektivitet i omstillingsprosesser.