Gunnar Slettebø, Partner i Stavanger
Tabellen i dette kapitlet gir en enkel oversikt over kjente og foreslåtte regelendringer knyttet til ekstern rapportering de neste tre årene. På bærekraftsområdet får vi en betydelig endring gjennom omfattende rapporteringskrav, og de første foretakene som er omfattet av reglene skal rapportere fra og med regnskapsåret 2024. Endringer på bærekraftsområdet medfører også nye kategorier for gruppering av regnskapspliktige foretak og økte grenser for foretaksstørrelser. I tabellen finner du informasjon om hvilke lovkrav som er endret, hvilken kategori av foretak det gjelder, hvilken rapportering som påvirkes, og en kort beskrivelse av endringer. Du finner også lenker til kapitler for mer informasjon på enkelte områder. Endringer i regnskapsloven som følge av innføringen av CSRD i norsk lovgivning er avmerket i oransje.
Lovkrav | Hvem | Hvor | Regnskapsåret 2024 | Regnskapsåret 2025 | Regnskapsåret 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Regnskapsloven § 1-2-a | Regnskapspliktige som omfattes av krav til rapportering av bærekraftsinformasjon | Ny bestemmelse som fastsetter hvem som blir rapporteringspliktige etter bærekraftsdirektivet (CSRD). | |||
Regnskapsloven § 2-1 | Mellomstore og store foretak | Årsberetning | Videreføring av plikt til å avgi årberetning for foretak som ikke er små. Endring i foretaksstørrelser påvirker hvem som blir regnet som små | ||
Regnskapsloven § 2-2 | Mellomstore og store foretak | Årsberetning | Vidererfører kravene til innhold i årsberetningen med noen tilpasninger. Opplysningskrav om sentrale immaterielle ressurser innføres for foretak som blir rapporteringspliktige etter bærekraftsdirektivet. |
||
Regnskapsloven §§ 2-4 / 2-5 | Store foretak / konsern | Årsberetning | Kravene knyttet til årsberetningens innhold utvides til også å omfatte bærekraftsrapportering. Trinnvis implementering av hvem som omfattes. | Kravene til hvem som skal gi bærekraftsinformasjon i sin årsberetning utvides. Trinnvis implementering av hvem som omfattes. | Kravene knyttet til årsberetningens innhold utvides til også å omfatte bærekraftsrapportering. Trinnvis implementering av hvem som omfattes. |
Regnskapsloven § 2-7 | Foretak som rapporterer bærekraftsinformasjon | Årsberetningen | Krav til elektronisk rapporteringsformat (ESEF-merking) på bærekraftsrapporten. | ||
Regnskapsloven § 2-9 | Noterte foretak | Redegjørelse om foretaksstyring | Vidererfører dagens krav til redegjørelse om foretaksstyring med noen endringer. Presisering om at retningslinjer knyttet til likestilling og mangfold med hensyn til kjønn alltid skal gis. |
||
Regnskapsloven § 2-10 | Regnskapspliktige med virksomhet - innen utvinningsindustrien - skogsdrift innen ikke-beplantet skog |
Rapportering om betaling til myndigheter | Viderefører nåværende bestemmelser vedrørende rapportering om betalinger til myndigheter m.v. | ||
Regnskapsloven § 3-3 c | Store foretak | Redegjørelse om samfunnsansvar | Kravene i § 3-3 c erstattes av bærekraftsrapportering i tråd med CSRD og flyttes til årsberetningen. | ||
Åpenhetsloven | Foretak som ikke er små etter tidligere grenser i regnskapsloven. | Redegjørelse på foretakets nettside. Henvisning skal inngå i årsberetningen. | Foretak som er små etter gamle regler i regnskapsloven, har fortsatt plikt til å redegjøre etter åpenhetsloven. | ||
Lov om bærekraftig finans (gjennomfører taksonomiforordningen og offentliggjøringsforordningen i norsk rett) |
Taksonomiforordningen gjelder i 2024 for store foretak av allmenn interesse med mer enn 500 ansatte og mer enn 580 mNOK i omsetning eller 290mNOK i balansesum. I tillegg pålegger den ytterligere rapportering for foretak omfattet av offentliggjøringsforordningen. Offentliggjøringsforordningen gjelder for finansmarkedsdeltakere og finansrådgivere slik de er definert i forordningen. | Rapportering etter taksonomiforordningen skal inntas i redegjørelse om samfunnsansvar. Offentliggjøring etter offentliggjørings- forordningen skal presenteres på nettsider, i årlige fondsrapporter og i noen typer kommunikasjon med kunde og marked. | Rapportering etter taksonomiforordningen vil omfatte alle miljømål, og vil gjelde for de samme foretakene som er omfattet av Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), som trer i kraft i Norge i 2024. Informasjonen flyttes inn i årsberetning og skal revideres. Offentliggjøringsforordningen krever oppdatering av informasjon oppgitt for regnskapsår N-1. |
Gjennom EUs Green Deal får vi nye og langt mer omfattende regler for bærekraftsrapportering De nye kravene til bærekraftsrapportering vil gjelde en rekke norske foretak og setter flere, tydeligere og mer konkrete krav. Og rapporteringen må ha en logisk sammenheng med den finansielle rapporteringen. Dette stiller krav til styrets og revisjonsutvalgets involvering på nye områder.
Hva er så de nye reglene, hvem må rapportere etter dem, når skal de rapportere og hva er det som skal rapporteres?
EU har vedtatt nye regler for bærekraftsrapportering, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD, også kalt Bærekraftsdirektivet). Reglene er også tatt inn i norsk lovgivning, og gjennom en trinnvis implementering vil alle foretak som er omfattet av regelverket være underlagt rapporteringskravene. Finansdepartementets lovforslag ble vedtatt av Stortinget i juni 2024. De første foretakene vil, som ventet, ha rapporteringsplikt allerede for regnskapsåret 2024.
Frem til i dag har rapporteringskrav knyttet til bærekraft vært gitt gjennom regnskapslovens krav til redegjørelse om samfunnsansvar (§ 3-3 c) for enkelte foretak. Reglene erstattes nå av kravene som ligger i CSRD, først og fremst gjennom endringer i regnskapsloven, men også verdipapirhandelloven, allmennaksjeloven, finansforetaksloven og revisorloven/-forordningen endres på enkelte punkter.
Det regelverket vi har hatt for ikke-finansiell informasjon sikrer ikke informasjonsbehovet til brukerne av selskapenes rapportering, som investorer, forbrukere, myndighetene, mv., og informasjonsbehovet forventes å øke fremover. Regelverket skaper også utfordringer for foretakene som skal rapportere. Det mangler presisjon i kravene, og det store antallet private standarder og rammeverk som eksisterer, gjør det vanskelig for foretakene å vite nøyaktig hvilken informasjon de skal rapportere.
Konsekvensen er at brukere som banker og investorer får mindre informasjon enn de ønsker, informasjonen er ikke sammenlignbar mellom ulike foretak og brukerne er usikre på påliteligheten og relevansen i det som blir rapportert. Manglende attestasjon av rapporteringen fra en uavhengig part bidrar også til tvil om riktigheten av rapporteringen.
Ved innføringen av CSRD i norsk lov blir langt flere foretak omfattet av krav til bærekraftsrapportering, og et sentralt kriterium som avgjør om man er omfattet eller ikke, er størrelse. Rapporteringsplikten legges i første omgang på de største foretakene som er notert på regulert marked i EU (i Norge: Oslo Børs og Euronext Expand), banker, forsikringsforetak og kredittforetak.
Unntak: Datterselskap/underkonsern er unntatt fra rapporteringsplikten, så fremt de dekkes av den konsoliderte bærekraftsrapporten til morselskapet. Unntaket gjelder ikke for store børsnoterte* foretak.
* Foretak som har utstedt omsettelige verdipapirer som er opptatt til handel på et regulert marked i EU (i Norge: Oslo Børs og Euronext Expand)
** Børsnoterte SME kan velge å vente med bærekraftsrapportering frem til regnskapsåret 2028, men må da oppgi i styrets årsberetning hvorfor bærekraftsinformasjonen ikke er gitt.
Foretak utenfor EU som genererte en omsetning på mer enn € 150M innenfor EU i begge de to foregående regnskapsårene, og som har minst ett stort eller børsnotert datterforetak eller avdeling i EU med omsetning på minst € 40M, blir rapporteringspliktige fra og med regnskapsåret 2028. Datterforetaket skal publisere og tilgjengeliggjøre det ultimate morforetakets konsoliderte bærekraftsrapport. Dersom foretaket utenfor EU ikke har et datterforetak i EU, vil avdelingen i EU ha plikt til å publisere og tilgjengeliggjøre bærekraftsrapporten til foretaket utenfor EU. Bærekraftsrapporten skal attesteres. Disse foretakene skal følge en egen rapporteringsstandard.
Merk at også at andre foretak enn de som spesifikt blir omfattet av rapporteringskravene kan bli påvirket, blant annet som følge av krav til rapportering til finansinstitusjoner, eller forventning om rapportering fra kunder og leverandører.
Foretakstypene som er rapporteringspliktige etter endringen i regnskapsloven tilsvarer foretakstypene som er omfattet av CSRD i EU. I tillegg er statsforetak omfattet av rapporteringsplikten.
Foretakstyper som omfattes |
---|
Aksjeselskap |
Allmennaksjeselskaper |
Partrederier, ANS og KS hvor alle deltakerne som har ubegrenset ansvar, er selskaper med begrenset ansvar. |
Banker |
Kredittforetak |
Forsikringsforetak |
Statsforetak |
Norsk filial av et foretak utenfor EØS med rapporteringsplikt etter CSRDForetak over terskelverdiene som har utstedt verdipapirer som er notert på regulert marked i Norge og med Norge som hjemstat, uavhengig av foretaksform. |
I tillegg til foretakstypene listet over, er det foreslått at andre foretakstyper kan bli omfattet av rapporteringsplikten etterhvert. Store samvirkeforetak og boligbyggelag er løftet frem som særlig aktuelle i første omgang. En utvidelse av typer foretak som kan bli omfattet av rapporteringsplikten, er begrunnet med at størrelse, virksomhet og rolle i kapitalmarkedet bør være avgjørende for krav om rapportering av bærekraftsinformasjon, ikke selskapsform.
Alternative investeringsfond (AIF) og UCITS-fond er unntatt fra kravene om bærekraftsrapportering.
Foretak som må rapportere etter CSRD, må også rapportere i henhold til taksonomien, se nærmere om dette i kapitlet Bærekraftig finans og taksonomien.
Innføringen av CSRD innebærer en rekke nye krav til rapportering av bærekraftsinformasjon, og kravene blir utdypet ytterligere gjennom nye standarder for bærekraftsrapportering. For å identifisere hvilke temaer som er relevante for rapportering, skal foretakene gjennomføre en dobbel vesentlighetsanalyse. Innholdet i bærekraftsrapporten vil basere seg på utfallet av vesentlighetsanalysen.
Overordnet skal man fortsatt beskrive foretakets påvirkning på bærekraftsforhold og beskrive hvordan bærekraftsforhold påvirker foretakets utvikling, resultat og stilling. Bærekraftsforhold er klima/miljø, sosiale forhold og arbeidsforhold, overholdelse av menneskerettigheter, anti-korrupsjon og bekjempelse av bestikkelser, samt virksomhetsstyring.
Innføringen av CSRD innebærer en rekke nye krav til rapportering av bærekraftsinformasjon, og kravene blir utdypet ytterligere gjennom nye standarder for bærekraftsrapportering. For å identifisere hvilke temaer som er relevante for rapportering, skal foretakene gjennomføre en dobbel vesentlighetsanalyse. Innholdet i bærekraftsrapporten vil basere seg på utfallet av vesentlighetsanalysen.
Overordnet skal man fortsatt beskrive foretakets påvirkning på bærekraftsforhold og beskrive hvordan bærekraftsforhold påvirker foretakets utvikling, resultat og stilling. Bærekraftsforhold er klima/miljø, sosiale forhold og arbeidsforhold, overholdelse av menneskerettigheter, anti-korrupsjon og bekjempelse av bestikkelser, samt virksomhetsstyring. Du kan lese mer om dobbel vesentlighetsanalyse her.
Foretakene må blant annet:
Informasjonen skal attesteres av revisor eller, hvis nasjonal lovgiver tillater det, en annen uavhengig tredjepart. I første omgang er det ikke åpnet for alternative tilbydere av attestasjonstjenester i Norge.
Som nevnt utdypes kravene i CSRD gjennom standarder for bærekraftsrapportering (European Sustainability Reporting Standards - ESRS), som er planlagt som forskrifter i Norge. Det vil være et krav å gjennomføre rapporteringen i henhold til disse standardene. Bærekraftsstandardene består av et sett med 12 standarder som dekker hele spekteret av bærekraftsforhold: klima/miljø, sosiale forhold, foretaksstyring og grunnleggende standarder som blant annet omhandler strategier, forretningsmodeller mv. Bærekraftsstandardene trer etter planen i kraft i EU for regnskapsår som starter 1. januar 2024 eller senere.
Det jobbes også med utvikling av sektorspesifikke standarder for bærekraftsrapportering. Det vil si standarder som inneholder rapporteringskrav knyttet til bærekraftsforhold som er antatt vesentlig for selskaper innen spesifikke sektorer. Disse rapporteringskravene kommer i tillegg til kravene i de generelle standardene. Totalt er det foreslått ca 40 sektorstandarder, og disse skal vedtas innen 30. juni 2026. Vi forventer at det blir en høringsrunde på enkelte av sektorstandardene i løpet av 2024.
Også arbeidet med å utvikle en standard for små og mellomstore foretak (SMEs) er påbegynt. Standarden vil sette nivået på forventet bærekraftsinformasjon fra børsnoterte SMEs. I tillegg kommer det en frivillig standard for SMEs uten lovpålagt rapporteringsplikt. Det skal også utvikles en egen rapporteringsstandard for rapporteringspliktige foretak utenfor EØS.
Bærekraftrsrapporten skal gis i en egen dedikert del av styrets årsberetning og struktureres i fire deler:
Foretak som plikter å utarbeide bærekraftsrapportering i samsvar med CSRD, skal utarbeide årsberetningen i et elektronisk format (XHTML). I tillegg skal bærekraftsinformasjonen, som også inkluderer taksonomirapporteringen, merkes (tagges) digitalt i henhold til en XBRL-taksonomi. Digital merking gjør informasjonen lesbar for maskiner, og legger bedre til rette for sammenligning og analyse av informasjon på tvers av selskaper. Det er forventet at XBRL-taksonomien for merking av bærekraftsinformasjon vil komme på høring i løpet av første halvår 2024.
Taksonomien er et klassifiseringssystem som setter krav til selskapers offentliggjøring av bærekraftsinformasjon, og skal gjennom rapporteringskrav legge til rette for bærekraftige investeringer. Her defineres hvilke aktiviteter som anses å kunne bidra til oppnåelsen av klima- og miljømål, og hva som er å anse som bærekraftig innenfor utvalgte sektorer. For norske foretak vil taksonomien gjelde rapportering for 2023 og senere.
EU har vedtatt den ambisiøse miljøstrategien Den grønne giv med mål om at EU-landene skal bli klimanøytrale innen 2050. Et konkret mål er å kutte 55 prosent av utslippene i forhold til 1990, også kalt Fit for 55. Som et ledd i dette vedtok EU-parlamentet i juni 2020 den såkalte taksonomien, et klassifikasjonssystem for å fremme bærekraftige investeringer. Skal EU nå klimamålene og flytte kapital fra ikke-bærekraftige aktiviteter og selskaper til grønne områder, er det behov for å klassifisere hvilke aktiviteter og investeringer som kan anses som bærekraftige.
Det politiske målet fra EU er at selskaper som kan vise til større andel grønne økonomiske aktiviteter, vil belønnes med bredere tilgang til finansiering og bedre finansieringsvilkår. Taksonomiens effekt på pris og tilgang til finansiering forventes dermed å gi et insentiv for flere selskaper til å rapportere i tråd med taksonomien selv om de ikke omfattes av lovens krav til å rapportere.
Regelverket er bygd opp slik at det innføres stegvis for ulike typer foretak. For 2023 måtte følgende foretak rapportere etter taksonomien:
Merk at begrepet omsettelige verdipapirer omfatter aksjer og obligasjoner.
Fra og med 2024 vil rapporteringskravene etter taksonomien gjelde for alle selskap som er omfattet av CSRD. I 2024 ventes det at grensene for omsetning og totale eiendeler økes til henholdsvis 580 mill kroner og 290 mill kroner.
For 2025 utvides rapporteringsreglene til å gjelde alle store foretak og konsern. Dette er foretak eller konsern som oppfyller minst to av følgende tre kriterier
Klassifiseringssystemet i EU-taksonomien tar utgangspunkt i seks konkrete miljømål, og disse har hver sin liste over økonomiske aktiviteter som er omfattet. For at en økonomisk aktivitet skal anses å være bærekraftig etter regelverket, må den bidra vesentlig til minst ett av de seks miljømålene i figuren under.
Å bidra vesentlig til et miljømål innebærer at aktiviteten må oppfylle et sett med tekniske kriterier som er spesifikke for hver av virksomhetens økonomiske aktiviteter som omfattes av taksonomien. I tillegg til å oppfylle disse kriteriene, er det et krav at den økonomiske aktiviteten ikke gjør betydelig skade på noen av de andre miljømålene, samt at foretaket oppfyller visse minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold. Økonomiske aktiviteter som ikke er omfattet av taksonomien kan ikke rapporteres som bærekraftige.
I Norge er forordningen tatt inn i lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren og et rammeverk for bærekraftige investeringer.
Regelverket innebærer omfattende rapportering og den nødvendige informasjonen kan være krevende å innhente. Ikke-finansielle foretak må redegjøre for andelen av sin omsetning samt drifts- og investeringsutgifter som kan knyttes til bærekraftige økonomiske aktiviteter. Dette vil vise hvilken andel av selskapenes omsetning som anses som bærekraftig, og i hvilken grad selskapenes investeringer bidrar til grønn omstilling. Finansforetakene har egne KPIer, og banker skal eksempelvis rapportere på hvilken andel av deres utlån som går til grønne investeringer, basert på kundenes taksonomirapportering.
Rapporteringskravene fordrer at man er i stand til å knytte inntekter, investeringer og kostnader til konkrete økonomiske aktiviteter. For mange foretak vil dette innebære en betydelig datainnsamling. Foretakene bør derfor så fort som mulig tilpasse sine regnskapssystemer slik at informasjon om taksonomirelevante utgifter og inntekter kan hentes ut.
Rapportering etter EU-taksonomien skal i 2024 inntas i bærekraftsrapporteringen i foretakenes årsberetning. Styret har samme ansvar for taksonomirapportering som for årsberetningen forøvrig. Dette innebærer at styret må sikre at foretakets internkontroll og risikostyring i forbindelse med taksonomirapporteringen er hensiktsmessig utformet.I tillegg er styret ansvarlig for at informasjonen som rapporteres er korrekt. Styret, eller revisjonsutvalget, bør be ledelsen om å redegjøre for vurderingene som er gjort og hvordan data innhentes.
Lars Helge Aasen, Partner Oslo
Statsbudsjettet for 2024 inneholder ingen vesentlige endringer i skattesatser eller grunnlag for inntekts- og formuesskatt. Eierbeskatningen for 2024 vil derfor ligge på tilnærmet samme nivå som for 2023, med unntak av mindre justeringer i regler for beregning av formuesverdi for nærings-eiendom. Den såkalte “monsterskatten” på privat konsum i selskap er utsatt, og hvor det er varslet et justert forslag i 2024 med virkning fra inntektsåret 2025. Den største skatte- og avgiftsmessige nyheten ellers er forslag om innføring av grunnrenteskatt på landbasert vindkraft, og som foreslås innført fra og med inntektsåret 2024, men med overgangsordninger for eksisterende vindkraftverk.
Det ble i 2023 innført en ekstra arbeidsgiveravgift på fem prosent for arbeidsinntekter over kr 750 000. Innslagspunktet for ekstra arbeidsgiveravgift er for 2024 besluttet økt fra kr 750 000 til kr 850 000. Som tidligere inntrer plikten til å betale ekstra arbeidsgiveravgift når beløpsgrensen overskrides for lønn mv. fra én og samme arbeidsgiver.
Fribeløpet i arbeidsgiveravgiften er vedtatt økt fra 500 000 til 850 000 kroner per år. Fribeløpsordningen omfatter arbeidsgivere i sone Ia, sektorunntatte næringer og foretak i økonomiske vanskeligheter, og forutsetter at grensen for bagatellmessig støtte blir vedtatt hevet i EU. For ytterligere informasjon om endringer i arbeidsgiveravgift vises til vises til Skattebloggens gjennomgang av skatte- og avgiftsnyheter i statsbudsjettet for 2024
Det er vedtatt å lovfeste skattefritakspraksis knyttet til konvertering av fusjons- og fisjonsfordringer, grenseoverskridende fusjon av UCITS-fond og sammenslåing og deling av sparebanker der det opprettes en eller flere sparebankstiftelser. Etter tidligere praksis ble det normalt innvilget skattefritak etter særskilt forvaltningsvedtak i nevnte tilfeller, men hvor en lovfesting vil innebære en forenkling for både næringslivet og det offentlige.
Den skattemessige inngangsverdien på fusjons- og fisjonsfordring/-gjeld som oppstår i forbindelse med trekantfusjoner og fisjon etter fordringsmodellen, skal settes lik fordringens pålydende (fordringens regnskapsmessige verdi). Dette vil medføre at det normalt ikke vil oppstå skattemessig gevinst eller tap ved realisasjon (herunder konvertering) av slike fordringer.
Vedtak gis virkning allerede fra og med inntektsåret 2023, og hvor regelendringen gis tilbakevirkende kraft på tidligere gjennomførte fusjoner og fisjoner. Det betyr at selskap som allerede har slike fusjons- og fisjonsfordringer gis adgang til skattefritt å utligne forskjellen mellom skattemessig og regnskapsmessig verdi på fordringen. Dette er betinget av at både mor- og datterselskap treffer samme beslutning.
For ytterligere informasjon om endringer av skattefritakspraksis vises til Skattebloggens gjennomgang av skatte- og avgiftsnyheter i statsbudsjettet for 2024.
Grensen på kr 15 000 for direkte utgiftsføring av kostnad til erverv av driftsmidler har vært uendret siden skattereformen i 1992, og er med virkning fra 2024 besluttet økt fra kr 15 000 til kr 30 000. Tilsvarende økning vil gjelde for fradrags- eller inntektsføring av rest på saldo og restsaldo på gevinst- og tapskonto.
Departementet sendte i april 2023 på høring et forslag om endringer i rentebegrensningsreglene i skatteloven § 6-41. I tråd med høringen er det med virkning fra 2024 vedtatt å stramme inn reglene for fradragsføring av rentekostnader til nærstående utenfor konsern samt å endre reglene for hvordan konsernbidrag påvirker fradragsrammen (25 % av skattemessig EBITDA). Formålet er å gjøre rentebegrensningsreglene mer robuste mot uønskede tilpasninger.
Etter rentebegrensningsreglene er det mulig å få fullt skattemessig fradrag for rentekostnader dersom skattyter enten oppfyller egenkapitalunntaket eller er del av et norsk konsern med mindre enn NOK 25 millioner i rentekostnader. Disse unntakene gjelder imidlertid ikke dersom et selskap har totale netto rentekostnader som overskrider NOK 5 millioner og renter til nærstående utenfor konsernet.
Det er p.t. mulig å tilpasse seg denne begrensningen og få fradrag for rentekostnader til nærstående part utenfor konsern ved å la finansieringen gå via andre konsernselskaper. Eksempel: Skattyter, Selskap A, låner et gitt beløp fra nærstående part utenfor konsernet, og låner videre tilsvarende beløp til et annet Selskap B i samme konsern med samme rentebetingelser. Selskap A har da netto rentekostnader på kr 0 og vil dermed få skattefradrag for sine rentekostnader til nærstående utenfor konsernet, og Selskap B har netto rentekostnader til selskap A som er innenfor konsernet som er fullt ut fradragsberettiget.
For å hindre slike tilpasninger er det besluttet at det ved beregning av totale netto rentekostnader opp mot NOK 5 millioner terskelen ikke skal tas hensyn til netto konserninterne renteinntekter, hvoretter bestemmelsen bare får betydning for selskap som har rentekostnader til nærstående utenfor konsern. Ut fra eksempelet ovenfor vil det si at Selskap A vil ha netto rentekostnader lik renter på lån fra nærstående part utenfor konsernet, da renteinntekter fra selskap B ikke skal hensyntas ved denne beregningen.
Det er i dag en begrensning i skatteloven som innebærer at konsernbidrag mottatt fra selskap som anvender den egenkapitalbaserte unntaksregelen ikke kan medregnes ved beregning av fradragsrammen (25% av skattemessig EBITDA). Det har vært mulig å tilpasse seg denne regelen ved at Selskap A som benytter unntaksregelen gir konsernbidrag til Selskap B som igjen gir konsernbidrag til Selskap C som kan medregne konsernbidraget ved beregning av fradragsrammen, ettersom Selskap B ikke anvender unntaksregelen.
Det er med virkning fra 2024 vedtatt at konsernbidrag som indirekte kommer fra et selskap som benytter den egenkapitalbaserte unntaksregelen ikke skal medregnes ved beregning av fradragsrammen. I eksempelet over, vil dette si at konsernbidraget fra Selskap B til Selskap C ikke kan medregnes (oppad til beløp mottatt fra Selskap A) ved beregning av fradragsrammen.
Endringer i rentebegrensningsreglene får virkning fra og med inntektsåret 2024.
Regjeringen innfører grunnrenteskatt på landbasert vindkraft med virkning fra 1. januar 2024. Det legges opp til en kontantstrømskatt etter modell fra vannkraftbeskatningen, og hvor vindkraftprodusenter gis umiddelbare fradrag for nye investeringer. Sammenlignet med høringsforslaget fra høsten 2022 nedjusteres den effektive skattesatsen i regimet fra 40 til 25 prosent, noe som sammenholdt med skatt på alminnelig inntekt gir en samlet skatt på 47 prosent for vindkraftprodusenter. Videre har vi fått forbedrede overgangsregler for eksisterende vindkraftverk sammenlignet med det opprinnelige forslaget.
Bunnfradraget i formuesskatten blir for 2024 på 1,7 mill. kroner (3,4 mill. kroner for ektepar) samtidig som at innslagspunktet på 20 mill. kroner for trinn 2 og beløpsgrense på 10 mill. kroner for høy verdsettelse av primærbolig, videreføres nominelt tilsvarende som for inntektsåret 2023..
Ved fastsettelse av formuesverdien for næringseiendom benyttes det en kalkulasjonsfaktor basert på snittrenten for statsobligasjoner med 10 års løpetid gjennom inntektsåret. Kalkulasjonsfaktoren økes med 1 prosentpoeng for både utleid og ikke-utleid næringseiendom utenfor storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Vedtatt økning i kalkulasjonsrenten på 1 prosentpoeng tilsvarer med dagens rentenivå en reduksjon i beregnet utleieverdi på om lag 10 prosent.
Vedtatte endringer er begrunnet i at verdsettelser i områder med spredt bosetting synes å være særlig overvurdert. Sammenholdt med den alminnelige renteoppgangen i samfunnet, vil vedtatte endringer kunne gi en betydelig reduksjon av formuesverdien for personlige aksjonærer i eiendomsselskap. Eiere av næringseiendom har ellers mulighet til å få nedsatt formuesverdien ved å dokumentere en lavere markedsverdi enn den beregnede verdien (den såkalte «sikkerhetsventilen»).
Endringer trer i kraft med virkning fra inntektsåret 2024. For ikke-børsnoterte selskap som eier næringseiendom skal de nye reglene benyttes i skattemeldingen for 2023, slik at formuesverdien på selskapets aksjer kan benyttes ved fastsetting av de personlige aksjonærenes formuesgrunnlag for inntektsåret 2024. Skattedirektoratet vil utarbeide nærmere veiledning.
Finansdepartementet sendte sommeren 2022 på høring et forslag om innføring av særregler for skattlegging av disposisjonsretten til visse formuesobjekter i privateide og kontrollerte selskap. Forslaget, som var ment å redusere omfanget av privat konsum i selskap og forenkle skattemyndighetenes kontrollarbeid var i realiteten en stoppregel for eie av visse formuesobjekter i privateide selskaper, og skapte stor debatt særlig knyttet til virkningene for selskap som driver utleievirksomhet.
I statsbudsjettet for 2023 varslet regjeringen at det ville bli fremlagt et justert forslag i løpet av 2023, med ikrafttredelse fra og med 2024. I statsbudsjettet for 2024 har regjeringen imidlertid utsatt forslaget igjen, med den begrunnelse at det er vanskelig å finne en god balanse mellom skattyternes forutberegnelighet og forenkling av Skatteetatens kontrolloppgave. Det uttales at man ønsker å arbeide videre med justeringer før det fremmes et mer målrettet forslag i 2024, med ikrafttredelse i 2025. Som i statsbudsjettet for 2023 gjøres det oppmerksom på at privat konsum i selskap fortsatt er et prioritert område for Skatteetaten.
I 2021 oppnådde medlemslandene i OECD og G20s Inclusive Framework enighet om en to-pilarløsning som skal redusere skattekonkurranse mellom landene og skadevirkningene av internasjonal skattetilpasning. Pilar 2 skal sikre en minimumsbeskatning av store, flernasjonale konsern på minimum 15%.
Den 6. juni 2023 publiserte regjeringen et høringsnotat om implementering av deler av OECDs modellregelverk i norsk rett. Reglene vil omfatte konsern med global omsetning på over 750 millioner EURO og vil innebære at konsern med lavere effektiv skattesats i Norge enn minimumskravet på 15% blir skattepliktig for såkalt “top up tax”, og som tar utgangspunkt i forskjellen mellom konsernets faktiske og justerte skattesats.
Finansdepartementet kom 24. november 2023 med en proposisjon til Stortinget med forslag til lov om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt i konsern ( “suppleringsskatteloven”). Loven foreslås å tre i kraft fra inntektsåret 2024, og vil få virkning for regnskapsår som starter etter 31. desember 2023. Reglene vil gi betydelige kostnader til implementering, rapportering og etterlevelse, både for skattemyndighetene og de berørte skattyterne.
I forbindelse med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2020 anmodet Stortinget regjeringen om å utrede muligheten for at selskaper innenfor rederiskatteordningen skulle kunne bedrive ordinær virksomhet i tillegg til kvalifiserende virksomhet. Den ordinære virksomheten skulle da skattlegges etter de ordinære skattereglene.
Solberg-regjeringen sendte 24. september 2021 ut et høringsforslag om å innføre adgang for rederibeskattede selskaper til å utføre visse typer skipsfartsrelatert virksomhet (delt virksomhet). Finansdepartementet har i forslag til statsbudsjett for 2024 uttalt at det bør være en høy terskel for å gjøre endringer av rederiskatteordningen i løpet av den godkjente perioden, og vil derfor ikke fremme forslag om å tillate delt virksomhet i rederiskatteordningen.
Ved innføringen av grunnrenteskatt på havbruk ba Stortinget regjeringen om å utrede et forslag til innføring av grunnrenteskatt på havbruk til havs. Regjeringen fastholder i statsbudsjettet for 2024 at det ikke skal innføres grunnrenteskatt på offshore havbruk på nåværende tidspunkt. Dette begrunnes med at havbruk til havs er mer mobil enn eksisterende oppdrett i fjordene, samt at havbruk til havs fortsatt er i en utviklingsfase.
Marit Barth, Partner Oslo
Styret bør sikre at bedriftene har kontroll på sine regnskapsdata og oppfyller kravene som skatteetaten stiller. Det pågående moderniseringsprosjektet til skatteetaten medfører økt grad av rapportering på et betydelig mer detaljert nivå. For bedriftene medfører disse endringene to krav;
For det første må bedriftene oppfylle de nye formelle kravene og
For det andre stiller det krav til bedre arbeidsflyt, mindre manuelle justeringer og kontroll på dataene.
Nedenfor vil vi kort angi noen av endringene som har skjedd i mva-rapporteringen, slik at styret har litt mer informasjon og bedre bakgrunn for å stille krav til kompetanse og utvikling i selskapene. Basert på vår erfaring har mange bedrifter glede av å visualisere sin mva-rapportering. Slik visualisering kan også benyttes til rapportering til styret, slik at styret enkelt kan føre kontroll med større endringer i f.eks betalbar avgift mellom årene.
Avgiftsmyndighetenes hovedformål med moderniseringsprosjektet er å innhente mer data, og i et strukturert format som muliggjør automatiserte kontroller. Det stiller krav til mindre manuelle justeringer i selskapene og behov for økt kompetanse i regnskapsfunksjonen. Vår erfaring er at stadig flere selskaper ser behov og glede av å oppdatere systemer for å sikre riktig og mer automatisk bokføring og rapportering.
Fra 1. januar 2020 er alle bokføringspliktige forpliktet til å kunne levere regnskapsdata, på transaksjonsnivå, i SAF-T-format (filtype xml). Norske ERP-systemer vil normalt ha funksjonalitet til å trekke ut regnskapsdata i SAF-T formatet. Dersom deler av dataene ligger i et forsystem, flere systemer eller selskapet bruker et globalt ERP-system, vil det erfaringsmessig være mer utfordrende å være i stand til å levere i riktig format innen fristen på 14 dager. Vi anbefaler at styret får bekreftet at selskapet er i stand til å levere regnskapsdata i SAF-T-format, da dette ofte kreves av revisor. Det har også kommet avklaringer knyttet til finansnæringen og kravet til SAF-T. Skatteetaten krever for finans- og forsikringsbransjen at spesifikasjoner fra fagsystemer er inkludert i SAF-T filen fra 1. januar 2024,.
Som nevnt over, vil det normalt gis en frist på 14 dager for å levere SAF-T-filen. Dersom filen ikke leveres innen fristen kan skatteetaten ilegge et bokføringspålegg. Dersom filen ikke leveres innen fristen i pålegget, vil det påløpe dagmulkt som samlet per forespørsel ikke kan overstige MNOK 1.
Fra 1. januar 2022 ble en dynamisk og mer detaljert mva-melding innført.
Siden rapporteringen er mer detaljert på mva-koder, opplever vi at skattemyndighetene foretar mer målrettede og hyppigere kontroller. Det er derfor enda viktigere å sikre at selskapet har kontroll på mva-behandlingen for virksomheten og sikre korrekt rapportering på nytt format.
Det er en rekke fallgruver innenfor MVA området som er svært bransjespesifikke. Vi anbefaler styret å utfordre ledelsen på hvilke som gjelder den aktuelle virksomheten og hvordan disse håndteres. Eksempler på slike fallgruver er økt mva-kostnad som følge av manglende dokumentasjonskrav ved eksport, tjenester og varer til sokkelen, bruk og dokumentasjon av fordelingsnøkler, transaksjonskostnader, reorganiseringer, aktivitet utenfor Norge og mellommannssituasjoner. Vi ser også ofte mva-behandling på transaksjoner innen samme konsern ikke vurderes “da man er i samme konsern”, eksempelvis management fee, fellesregistreringer og fordelingsnøkler, og konsernlån.
I løpet av det siste året har det kommet flere MVA-nyheter som kan være relevante for ditt styre avhengig av bransje. Vi anbefaler at du leser mer i bloggene dersom disse er relevante for din virksomhet.
Kjell Richard Manskow, Partner Stavanger
Endringene i aksjelovgivningen har de senere årene båret mer preg av justeringer enn større endringer. Nedenfor gis en kort informasjon om de endringene som er innført i 2023 og foreslåtte endringer. Den siste ikrafttrådte endringen gjelder bortfall av krav til statsborgerskap for selskapets ledelse, dette er omtalt i avsnittet om endringer fra 1. juli 2023. Av større betydning er nok de nye reglene for kjønnssammensetning i styret. Disse innføres gradvis, og vil med virkning for 2024 omfatte alle foretak med mer enn 100 millioner kroner i samlede drifts- og finansinntekter.
Det fulgte tidligere av allmennaksjeloven § 4-2 tredje ledd at det i vedtektene kunne fastsettes at retten til å delta og stemme på generalforsamlingen bare kunne utøves når ervervet var innført i aksjeeierregisteret den femte virkedagen før generalforsamlingen.
Bestemmelsen er opphevet med virkning fra 1. juli 2023, og det er samtidig gjort endringer i allmennaksjeloven § 5-2 slik at kun den som er aksjeeier fem virkedager før generalforsamlingen (registreringsdatoen), har rett til å stemme på generalforsamlingen. Dette innebærer at erververen på registreringsdatoen må være innført i aksjeeierregisteret eller ha meldt og godtgjort ervervet. Aksjer som erverves etter registreringsdatoen gir ikke rett til å delta og stemme, mens retten til å delta og stemme er i behold for aksjer solgt etter registreringsdatoen.
Bestemmelsen gjelder også for aksjeselskaper med aksjer registrert i en verdipapirsentral, jf. aksjeloven § 4-4 tredje ledd bokstav a.
Etter allmennaksjeloven § 5-3 var det tidligere slik at det i vedtektene kunne fastsettes krav om at aksjeeiere som ville delta i generalforsamlingen, skulle meddele dette til selskapet innen en bestemt frist. Fristen kunne ikke utløpe tidligere enn fem dager før møtet.
Bestemmelsen ble endret med virkning fra 1. juli 2023 slik at eiere av forvalterregistrerte aksjer som vil delta på generalforsamlingen, må gi selskapet melding om dette på forhånd - altså uavhengig av eventuell vedtektsfestet påmeldingsfrist. For aksjonærer hvis aksjeeie ikke er forvalterregistrert videreføres tidligere regel om at det kan vedtektsfestes en påmeldingsfrist. I begge tilfeller må melding være mottatt av selskapet senest to virkedager før generalforsamlingen. Likevel slik at styret, før innkalling er sendt, kan fastsette en senere frist for meldingen.
Bestemmelsen gjelder også for gjennomføring av generalforsamling i aksjeselskaper med aksjer registrert i en verdipapirsentral, jf. aksjeloven § 4-4 tredje ledd b.
Det er innført endringer i allmennaksjeloven § 4-10 fjerde ledd.
For det første presiseres her i bestemmelsens første punktum at dersom selskapet eller offentlig myndighet krever det, plikter forvalter - uten ugrunnet opphold - å oppgi bestemte opplysninger om aksjeeiernes navn og adresse, antall aksjer og i den utstrekning det anmodes om det, eventuell aksjeklasse og ervervsdato.
For det andre lovfestes det i bestemmelsens annet og tredje punktum en plikt for formidlere om å videreformidle anmodning og opplysninger etter første punktum, samt en plikt for formidler om å utlevere opplysninger som anmodet om.
Bestemmelsen gjelder også for aksjeselskaper registrert i verdipapirsentral, jf. aksjeloven § 4-4 annet ledd.
Det er innført ny § 1-8 i allmennaksjeloven. Bestemmelsen innebærer at meldinger fra selskapet til eiere av forvalterregistrerte aksjer skal sendes forvalteren. Dette gjelder likevel ikke dersom meldingen er sendt direkte til eier. Dette omfatter typisk innkalling til generalforsamling.
Bestemmelsen gjelder også for aksjeselskapers meldinger til eiere av forvalterregistrerte aksjer, jf. aksjeloven § 1-7 tredje ledd.
Aksjeloven § 2-1 (Stiftelsesdokumentet): Tidligere åpnet bestemmelsen kun for elektronisk stiftelse av aksjeselskap gjennom Foretaksregisterets elektroniske løsning. Lovendringen innebærer at elektroniske løsninger for stiftelse kan utvikles også av andre aktører enn Brønnøysundregistrene og godkjennes av registerfører til bruk ved elektronisk stiftelse.
Paragrafen regulerer tilknytningskrav for daglig leder og styret. Etter tidligere § 6-11 i aksjeloven og allmennaksjeloven ble det stilt et tilknytningskrav ved at daglig leder og minst halvparten av styret enten var bosatt i Norge eller var både bosatt i og statsborgere av en EØS-stat, Storbritannia eller Nord-Irland. Lovendringen innebærer at nasjonalitetskravet er opphevet, og etter de nye reglene må daglig leder og minst halvparten av styrets medlemmer være bosatt i en stat som er part i EØS-avtalen, Storbritannia, Nord-Irland eller Sveits.
Allmennaksjeloven § 6-36 (Krav til bedriftsforsamlingens medlemmer mv): Paragrafen regulerer tilknytningskrav for medlemmer av bedriftsforsamlingen. Etter tidligere § 6-36 annet ledd ble det stilt et tilknytningskrav ved at minst halvdelen av bedriftsforsamlingens medlemmer skulle være bosatt i Norge eller var både bosatt i og statsborgere av en EØS-stat, Storbritannia eller Nord-Irland. Lovendringen innebærer at nasjonalitetskravet nå er opphevet, og etter de nye reglene må minst halvparten av bedriftsforsamlingens medlemmer være bosatt i en stat som er part i EØS-avtalen, Storbritannia, Nord-Irland eller Sveits.
Før sommeren 2023 la regjeringen frem et lovforslag om krav til kjønnsbalanse i styrer i de vanligste foretaksformene. Lovforslaget ble vedtatt av Stortinget i desember og i aksjeloven/allmennaksjeloven er dette nedfelt som endringer i hhv §§ 6-11 a, 6-11 b og 20-6
Lovendringen innfører krav til kjønnssammensetningen i styrene i norske foretak av en viss størrelse. Har disse foretakene minst tre styremedlemmer, skal maksimalt mellom 67 og 50 prosent av disse ha samme kjønn, avhengig av hvor mange det er i styret. I praksis blir dette ofte omtalt som et 40 prosent krav. Det stilles egne krav til kjønnssammensetningen for varamedlemmer, og for styre- og varamedlemmer som velges av og blant de ansatte.
Følgende foretak får nå krav på seg til kjønnsbalansert styresammensetning:
Der det er krav til sammensetningen i dag trer reglene i kraft uten overgangsregler. For andre foretak vil reglene bli innført gradvis gjennom fem trinn fra 2024 og frem til 1. juli 2028.
Første trinn skal oppfylles senest 31. desember 2024, og kravet må da innfris av foretak med mer enn 100 millioner i samlede drifts- og finansinntekter pr 31. desember 2023. I praksis vil dette for de foretak som omfattes i 2024 være et krav de må forholde seg til ved første ordinære generalforsamling i 2024.
Tine Svae, Partner Oslo
For regnskapsåret 2024 er det få endringer på regnskapsområdet, og for de fleste foretak påvirker endringene kun noteopplysninger. Vurder så tidlig som mulig om foretaket berøres av endringene og eventuell regnskapsmessig effekt.
Endringene gjelder følgende områder:
For at en forpliktelse skal klassifiseres som langsiktig, er det et krav i IAS 1 at foretaket på balansedagen har rett til å utsette betalingen i minst tolv måneder. Årets endringer i IAS 1 avklarer at lånebetingelser (covenants) som foretaket må oppfylle først etter balansedagen ikke skal påvirke denne vurderingen. Samtidig innføres det krav om ytterligere noteinformasjon om lånevilkår.
I juni 2020 fikk vi en fortolkning fra IFRS sitt fortolkningsorgan (IFRIC) som anga hvordan selger i sale-leaseback-transaksjoner skal måle bruksrett-eiendelen, og derigjennom hvordan selgeren skal fastsette gevinst eller tap ved sale leaseback-transaksjoner der transaksjonen kvalifiserer som et salg etter IFRS 15, og hvor leiebetalingene inkluderer variable elementer som ikke avhenger av en indeks eller rente. Uttalelsen til IFRIC adresserte likevel ikke etterfølgende måling av leieforpliktelsen. Endringene i IFRS 16 har som mål å adressere dette gapet. IFRS 16 spesifiserer nå at ved etterfølgende måling av leieforpliktelsen, skal dette gjøres slik at selger ikke innregner gevinst eller tap knyttet til den innregnede bruksretteiendelen.
I IFRS 7 Finansielle instrumenter - opplysninger inntas det fra 2024 ytterligere notekrav knyttet til omvendt factoring. Hensikten med endringen er å gjøre investorene i stand til å vurdere effekten slike ordninger har på foretakets forpliktelser, kontantstrømmer og eksponering mot likviditetsrisiko.
Ledelsen bør kartlegge konsekvensene endringene vil ha tidlig på året. Dette gjelder særlig de som bruker omvendt factoring, da de nye opplysningskravene kan bety at datafangst må tilpasses.
Se også kapittelet Fokusområder ved årsregnskapet 2023.
Audun Bakke Andersen, Partner Oslo
For regnskapsåret 2024 er det vedtatten rekke endringer i regnskapsreglene, og det som treffer de fleste foretakene er nye kategorier for gruppering av regnskapspliktige foretak og økte grenser for foretaksstørrelser. På bærekraftsområdet får vi en betydelig endring for berørte foretak gjennom omfattende rapporteringskrav. Selskaper som er notert på Euronext Growth vil ikke lenger ha anledning til å rapportere etter reglene for små foretak.
Bærekraftsrapportering. Endringer i lovens inndeling av regnskapspliktige. Bærekraftsdirektivet (CSRD) er nå innført i norsk lovgivning, og dette innebærer en betydelig utvidelse i omfanget av rapporteringsplikten og hvem som er rapporteringspliktige foretak.
Endringene i regnskapsloven gir vesentlige endringer i lovens inndeling av regnskapspliktige, og gruppen store foretak defineres ved størrelseskriterier, ikke om de er ASA eller notert på regulert marked slik som tidligere.
Etter endringene i regnskapsloven inndeles de regnskapspliktige etter
Du kan lese mer om hvem som er bærekraftsrapporteringspliktige, og hva som skal rapporteres i Styrebokens kapittel Bærekraftsrapportering - utvidelser i rapporteringskrav.
Små foretak og konsern | Mellomstore foretak og konsern | Store foretak og konsern | |||
Mikroforetak | |||||
Størrelse (2 av 3 kriterier) |
Balansesum | > MNOK 5 | > MNOK 84 |
Over grensene for små, under grensene for store |
> MNOK 290 |
Salgsinntekter | > MNOK 10 | > MNOK 168 | > MNOK 580 | ||
Antall årsverk | > 10 | > 60 | > 250 |
Morselskap: Kategoriseres basert på konsernets størrelse (mellomstort konsern = mellomstor mor)
Konsern: Dersom beregningen av størrelse gjøres samlet, dvs. uten eliminering, øker grenseverdiene for balansesum og salgsinntekter med 20 %.
Salgsinntekter: Inntekter fra andre kilder, dersom salgsinntekter ikke er relevant. Særskilte bestemmelser for forsikringsforetak, kredittinstitusjoner og foretak etablert i tredjeland.
Foretak som ikke er bærekraftsrapporteringspliktige, kan likevel bli påvirket av lovendringene hvis de som følge av lovendringene er flyttet til en ny størrelseskategori.
For foretak som går over fra kategorien øvrige foretak til store foretak vil endringen innebære økte notekrav på følgende områder:
Det er ingen andre forskjeller mellom øvrige og store foretak innenfor god regnskapsskikk.
Små foretak får en ny underkategori benevnt mikroforetak. Det er ingen lempinger for mikroforetak i NRS 8 Små foretak. Kategorien mikroforetak er kun innført for å unnta de minste noterte foretakene fra bærekraftsrapportering.
Det er en betydelig økning i terskelverdiene for små foretak. Store foretak er nå definert gjennom terskelverdier på balansesum, salgsinntekter og antall årsverk, se tabell foran.
Vi gir deg veiledning til godt styrearbeid i praksis.
Våre rådgivere kan bistå med evaluering av styret, styringsstruktur og underutvalg og komitéer.