Klikk deg frem til temaet du er interessert i.
Dynamikken og kompetansen i styrerommet er avgjørende for et velfungerende styrearbeid. Vi ser nærmere på hvordan styret bør settes sammen for å være et velfungerende kollegium, styreleders rolle og ansvaret man har som styremedlem. Og videre, hva det betyr for styrets handlingsrom og ansvar at selskapet har underutvalg til styret.
I ethvert selskap er det styret som kollegium som er det ansvarlige organet. Ofte medfører det at styret samler seg rundt konsensusbeslutninger hvor styret samlet står bak avgjørelsene. At det er styret som kollegium som er ansvarlig kan for mange fremstå å stå i motsetning til at styrevervet er et personlig verv som medfører et personlig ansvar. Som styremedlem kan man stilles til ansvar solidarisk for et samlet styres beslutninger. Tilsvarende ansvar kan følge av styrets manglende beslutninger eller oppfølging. Denne dualismen mellom kollektivt og personlig ansvar innebærer at hver og en har stort ansvar for å bidra til at sakene som er til behandling, anses forsvarlig belyst og behandlet i styret for ethvert styremedlem. Konsekvensen er ofte en del praktiske utfordringer knyttet til protokollføring og oppføring av dissenser, prioritering av agendapunkter og tidsstyring samt vurderingen av hva som anses som tilstrekkelig dokumentasjon for styret.
At styret som kollegium er ansvarlig som organ gjelder også selskaper som har organisert seg med underutvalg til styret, for eksempel revisjonsutvalg, risikoutvalg eller kompensasjonsutvalg. Selv om underutvalgene er saksforberedende for styret er det et samlet styre som foretar beslutningene basert på underutvalgenes råd og anbefalinger. Det personlige ansvaret omfatter styremedlemmer som ikke har deltatt i underutvalgets behandling. Revisjonsutvalget er gjennom lovgivningen pålagt noen særskilte oppgaver, for eksempel å overvåke systemene for internkontroll og risikostyring over finansiell rapportering og bærekraftsrapportering. Det endelige ansvaret for de funksjonene som utøves av revisjonsutvalget påhviler styret.
Les også: Revisjonsutvalgets arbeid
– Selv om styret fungerer som et kollegium, må hvert medlem være bevisst sitt personlige ansvar. Det handler om å sikre at alle saker er grundig belyst og dokumentert før beslutninger fattes.
Styreansvar sondrer ikke juridisk mellom styremedlemmer som er valgt inn på vegne av morselskapet, i et del- eller heleid datterselskap (og gjør dette som ledd i ansettelsesforholdet i konsernet for øvrig). Det personlige ansvaret gjelder tilsvarende for alle styremedlemmer, uavhengig av om man deltar som aksjonærvalgt styremedlem eller ansatterepresentant. For mange er det krevende å sitte i styrer i konsernselskaper med et personlig ansvar når styreleder eller andre styremedlemmer i realiteten er overordnede i andre relasjoner i konsernet. Dette på grunn av de mulige interessekonfliktene som kan oppstå både når det gjelder prioriteringen av selskapets beste interesse i styret versus mulige konserninteresser og personlige potensielle interessekonflikter knyttet til andre roller i konsernet
Les også: Styrearbeid og eierstyring i konsern
Det kan være nyttig å ta med seg at selskapsretten har bestemmelser knyttet til når et styre er vedtaksdyktig, men få regler om stemmeovervekt eller krav om kvalifisert flertall. Hovedregelen er et krav om simpelt flertall, det vil si mer enn halvparten av de avgitte stemmene, og de fleste styrer søker å oppnå enighet for å sikre størst mulig samsvar mellom ulike interessenter representert i styret og selskapets interesser. Det vil gjøre det krevende om man over tid som styremedlem, er uenig i styrets flertall i vurderinger og beslutninger for selskapets retning fremover.
Stemmeregler kan følge av selskapets vedtekter (med ytterligere detaljer i styreinstruksen), men hovedregelen er at få styrer har vedtektsfestet hvor mange stemmer som skal til for at styret har fattet et gyldig vedtak. Enkelte vedtekter bestemmer at styrets leder kan ha en dobbeltstemme, men vi ser få eksempler på krav til kvalifisert flertall eller konsensus for visse beslutninger. Slike regler kan være praktisk å ha på plass når styret skal treffe beslutninger av vesentlig betydning. Enkelte beslutninger må fattes av generalforsamlingen eller lignende organ.
Les også: Generalforsamlingens oppgaver
Styreinstrukser kan være fastsatt av styret selv eller vedtatt av generalforsamlingen. Styreinstrukser vedtatt av generalforsamlingen vil kunne regulere styrets arbeid i detalj og kan være et nyttig støttedokument i styrets arbeid.
Lovens utgangspunkt er at styret skal ha selskapets beste interesse for øyet og som styremedlem er det denne lojalitetsplikten som legges til grunn. Det er selskapet, uttrykt gjennom generalforsamlingens vedtak om styrets sammensetning, som er styrets oppdragsgiver. Når eierne er inndelt i fraksjoner med ulike interesser for selskapets utvikling og mål, kan identifisering av selskapets beste interesse og mål være krevende å etablere for et styre som da ofte vil representere ulike interessegrupper. I enkelte sammenhenger erfarer vi at styrets medlemmer voterer i samsvar med eierinteressene som også kan være regulert av aksjonæravtaler mellom ulike eierinteresser. Evnen til å lese konteksten til selskapet, identifisere mulige interessekonflikter mellom ansatte, ledelse og eierinteresser kan være krevende med tanke på å identifisere hva som er i selskapets beste interesse. Som styremedlem må man ofte finne en mellomvei som søker å omforene disse. Satt på spissen kan beslutninger om kortsiktige gevinster eller langsiktige mål ofte medføre krevende diskusjoner og prosesser i styrerommet.
For styrer hvor ansatterepresentanter er representert vil mulige iboende interessekonflikter kunne komme ytterligere til syne. Lojaliteten til selskapets beste interesse og kravet om personlig ansvar for styrets beslutninger gjelder også ansatterepresentanter i styret. Videre gjelder de samme kravene til overholdelse av taushetsplikt for ansatterepresentanter som for andre styremedlemmer. For mange selskaper har tidlig involvering av ansatterepresentanter bidratt til gode diskusjoner i styret rundt langsiktige valg, tidlig i prosessen.
Det er viktig å understreke at ingen kan sitte som styremedlem og bare representere “sine områder” eller “sin kompetanse”. Det er et personlig ansvar for alle styrets oppgaver og det er svært viktig at nødvendige spørsmål og uklarheter blir diskutert og avklart i styrerommet av et samlet styre og med selskapets beste interesse for øye. Særinteresser på vegne av enkeltaksjonærer, ansatte eller andre interessenter må som hovedregel vike for den overordnede lojalitetsplikten om ivaretakelse av selskapets interesse.
Mange selskaper og fagforeninger driver opplæring av styrerepresentanter som representerer de ansatte. God onboarding av alle styremedlemmer og løpende opplæring og kompetanseheving av styret er noe vi ser kjennetegner velfungerende styrer over tid. Med tanke på en betydelig omlegging av store deler av næringslivet for å sikre det grønne skiftet, teknologiske endringer, for eksempel som følge av AI, og nye forretningsmodeller vil en betydelig kompetanseheving være nødvendig også i styrerommene med tanke på nye lover, forskrifter, foreståelse av en virksomhet i endring og forventninger fra selskapets interessenter som skal håndteres. Trusselbildet som følger med økt risiko for cyberangrep er et annet eksempel som øker behovet for kompetanse i styret. Økt fokus på kompetanseheving i styrerommet vil også kunne være en viktig motvekt til administrasjonens rolle som daglig driver av selskapet da mange av de regulatoriske kravene, teknologiske endringene og endringene i forretningsmodellene både har strategiske og operasjonelle konsekvenser og i tillegg er del av rapporteringen til styret.
Styrets sammensetning blir som hovedregel besluttet av aksjonærene gjennom generalforsamlingsvedtak. De fleste selskaper har også en uavhengig valgkomité som gir en innstilling til generalforsamlingen og således har et hovedansvar for at styrets sammensetning både representerer eierinteresser og nødvendig samlet kompetanse. For selskaper over en viss størrelse vil det i tillegg være krav til ansatterepresentasjon. I selskaper over 200 ansatte, er det bedriftsforsamlingen som i utgangspunktet velger styret.
For enkelte selskaper som er underlagt konsesjonskrav, vil det i tillegg være krav om at selskapets styre skal anses egnet og at styret samlet sett skal ha tilstrekkelig kompetanse til å kunne foreta en forsvarlig utøvelse av styrets rolle. Gjennom dette vil det også være et krav om at styret er å anse tilstrekkelig uavhengig til å kunne ivareta selskapets beste interesse utover aksjonærinteresser eller tilsvarende. Styrer som er valgt av de rette organer i selskapet kan gjennom dette bli overprøvet på bakgrunn av regulatoriske krav.
Lovens utgangspunkt er at man har et visst handlingsrom for antall medlemmer og hvordan styret settes sammen. For allmennaksjeselskaper skal det være minst tre styremedlemmer og dersom styret har bedriftsforsamling er lovens krav at det skal være minst fem styremedlemmer. Når de ansatte har krav på å bli representert vil styret ha flere medlemmer.
Det er også utbredt at styrets størrelse speiler selskapets størrelse og kompleksitet. Kompetansen som er ønsket vil også være avhengig av hvilket utviklingstrinn selskapet er på. Det vil være forskjellig å sitte i styrer i oppstartsselskaper og mer modne selskaper som er notert og med global virksomhet. Styrets sammensetning og størrelse bør veies opp mot hvordan styret skal fungere som kollegium og fungere som et effektivt beslutningsorgan. I Norge er det sjelden vi ser styrer med over 10 medlemmer.
Vi ser at en rekke større selskaper søker å ivareta flere ulike interesser når styrer skal settes sammen. Allmennaksjeselskaper og aksjeselskaper som på balansedagen for årsregnskapet enten har driftsinntekter og finansinntekter som samlet overstiger 50 millioner kroner, eller som har flere enn 30 ansatte, skal ha et minimumsantall av hvert kjønn tilsvarende 40%. For alle praktiske formål er dette et spørsmål om kvinners representasjon i styrerommet.
Med økt kompleksitet og krav til styrets rolle i ledelsen av selskaper har vi også sett en økt profesjonalisering i styrerommene. Mange som blir valgt inn i styrer i større selskaper har også andre styreverv. Økt profesjonalisering har medført økt fokus på om nødvendig arbeid blir nedlagt i styret i det enkelte selskap og om styremedlemmene har tilstrekkelig kapasitet til å påta seg de vervene de har. Det har vært diskutert å regulere dette, men det er foreløpig mest en utfordring for valgkomitéene i deres arbeid. NUES understreker at styremedlemmer hver for seg må ha tilstrekkelig tid til å utføre vervet. Et stort antall styreverv kan gjøre at et styremedlem ikke har den kapasiteten som er nødvendig for å utføre vervet som styremedlem i ett konkret selskap. NUES setter ingen absolutt grense for antall styreverv. For finansforetak er det regler som begrenser adgangen til å ha styreverv i flere finansforetak.
Med en styreagenda i stadig utvikling, og økte krav til næringslivets bidrag til grønn omstilling, teknologiske endringer og endrede forretningsmodeller ser vi også at det stilles andre forventninger til kompetansen i styrerommet. Økt detaljnivå og kompleksitet i regulatoriske krav har medført at flere advokater blir valgt inn for å sikre ivaretakelse av dette. Økte krav til transparent rapportering og kommunikasjon med selskapets interessenter skaper tilsvarende etterspørsel etter kommunikasjonskompetanse. Fokus på arbeidsvilkår og betydningen av ivaretakelse av de ansatte og deres kompetanse ser vi tilsvarende medfører at erfarne ledere med mer “soft skills” som HR-erfaring eller annen ledelseserfaring også i økende grad er representert i styrerommene. Teknologiske endringer vil trolig medføre at digital kompetanse blir etterspurt i styrerommet. Tilsvarende er det naturlig å tro at gjelder økt digitalisering og økt bekymring for cyberangrep og beskyttelse av persondata samt andre risikomomenter som følger med dette. Fortsatt er finansiell risiko blant de mer eksplisitte kravene til styrets forvaltnings- og kontrollansvar og fremtidige styrer vil nødvendigvis også måtte ha denne typen kompetanse.
Utover de rent regulatoriske kravene, vil også ofte den konkrete posisjonen til selskapet i markedet og endringer i forretningsmodeller være viktig å forstå for et styre. Omdømmerisikoen sett fra utlandet vil ofte være annerledes enn med norske briller (og motsatt) og både innsikt i industrien, kundeperspektivet, myndighetsperspektivet eller selskapets rolle i samfunnet er en viktig del av selskapets vurdering. Vi ser at denne type innsikt og forståelse påvirker styresammensetningen.
Et forhold som ofte undervurderes med tanke på styrets sammensetning og som i økt grad er diskutert i faglitteraturen, er de personlige egenskapene som er av betydning for at et styre som kollegium skal kunne fungere. Styremedlemmene representerer seg selv, men økte krav om verdibasert ledelse og kulturbygging som bærebjelker for god selskapsutvikling over tid gjør at også denne siden ved styrets sammensetning bør tillegges vekt. I styrets rolle mellom ulike interessenter, i hovedsak eierne og administrasjonen, vil tillit og funderte prosesser i styret styrke ledelsen i selskapet. Undersøkelser har vist at ved håndtering av kriser og krevende situasjoner, er den personlige tilliten i styrerommet avgjørende for styrets håndtering av situasjonen og selskapets utvikling.
Honorar til styrets medlemmer fastsettes av generalforsamlingen. Godgjørelsen skal dekke ansvaret og arbeidet medlemmet har. Loven gir ingen føringer om størrelsen på honoraret og hvordan det skal beregnes.
Det er valgkomitéen som innstiller honoraret til styret og styreutvalg. Størrelsen på honoraret vedtas av selskapets generalforsamling eller bedriftsforsamling.
Det er ingen krav eller føringer på størrelsen og formen for godtgjørelse i lovgivningen utover at godtgjørelsesordninger til styret skal inngå i selskapets retningslinjer for godtgjørelse til ledende personer. NUES anbefaler at godtgjørelsen til styret reflekterer styrets ansvar, kompetanse, tidsbruk og virksomhetens kompleksitet, NUES sier at godtgjørelse til styret ikke bør være resultatavhengig og at opsjoner ikke bør utstedes til styremedlemmer. Om det er gitt godtgjørelser utover vanlige styrehonorar, bør det spesifiseres i årsrapporten.
Det finnes ulike honorarmodeller for norske styrer. Den mest vanlige formen for godtgjørelse til styrets medlemmer er et fast årlig honorar. Enkelte selskaper velger å benytte en honorarmodell bestående av to elementer - et årlig fast honorar og et aksje- eller opsjonsbasert honorar selv om dette ikke er anbefalt av NUES. Flere selskaper anmoder også styrets medlemmer om å kjøpe aksjer i selskapet for en del av det årlige honoraret.
I tillegg til ordinært honorar velger flere selskaper å gi ulike honorartillegg. Eksempler på slike tillegg er honorar per møte for ekstraordinære styremøter, eller møter utover et angitt antall og reisetillegg for utenlandske styremedlemmer. Videre er det vanlig at selskapet dekker kostnader som styremedlemmer har for å utføre sitt verv, slik som direkte reisekostnader. Generalforsamlingen må godkjenne honorar til styremedlemmer, inklusive eventuelle tillegg.
De av styremedlemmene som sitter i styreutvalg mottar også honorar for dette arbeidet. Honorarene til medlemmer av styreutvalg kan variere fra utvalg til utvalg, og forsøker å ta hensyn til antall møter, ansvar og arbeidsmengde. Også her ser man som oftest et fast årlig honorar, men også honorar per møte er brukt.
– Styrehonoraret bør gjenspeile både ansvaret og kompleksiteten i selskapets virksomhet, og opprettholde uavhengighet ved å unngå resultatbaserte insentiver, i tråd med NUES-anbefalingen om faste honorarer vedtatt av generalforsamlingen.
Styrets honorar er å anse som lønnsinntekt for det enkelte styremedlemmet, og skal skattemessig behandles deretter. Noen styremedlemmer ønsker å være styremedlemmer gjennom sitt personlige aksjeselskap, for deretter å fakturere for styrehonoraret gjennom selskapet. Dette er utfordrende i Norge da styrevervet i henhold til lov er et personlig verv, og inntekten skal skattemessig tilordnes styremedlemmet som en personlig godtgjørelse.
Som nevnt ovenfor benyttes det ulike honorarmodeller for norske styrer - årlig honorar, fast årlig honorar pluss tilleggshonorar og honorar per møte. Tar man utgangspunkt i selskapenes generalforsamlingsprotokoll og annen offentlig tilgjengelig informasjon kan man se en positiv utvikling for styrehonorarnivået i 2024. Honoraret øker i prosent mer enn konsumprisindeksen og generell lønnsvekst. Gapet mellom CEOs avlønning og styreleders honorar forblir vesentlig, hvor styreleders honorar utgjør ca 1/15 av CEOs avlønning. I tillegg er CEOs prosentvise økning i avlønning noe høyere enn styreleders.
Å bli spurt om å påta seg et styreverv kan være inspirerende, spennende og smigrende. Det kan også være krevende, og ansvaret man tar på seg kan innebære økonomisk og omdømmemessig risiko. I tillegg kan det oppstå straffeansvar. Det å akseptere et styreverv krever en grundig vurdering av ulike forhold.
Før en takker ja til et styreverv er det flere forhold som kan være viktig å vurdere og spørsmål en kan stille seg.
De ansattes rett til medbestemmelse er en sentral del av bedriftsdemokratiet. I selskaper med flere enn 30 ansatte, kan et flertall av de ansatte som hovedregel kreve representasjon i styret. De ansattvalgte styremedlemmene fungerer som vanlige styremedlemmer, og vil ofte være en viktig ressurs for styret med en spesiell innsikt i selskapets indre liv. Som de ansattes representant er det noen forskjeller det er viktig å være oppmerksom på.
Antall styremedlemmer og observatører beror på hvor mange ansatte selskapet har, og om selskapet har bedriftsforsamling. Ansatterepresentanter velges ved et direktevalg blant selskapets ansatte, i motsetning til de øvrige styremedlemmene som velges blant selskapets aksjonærer.
– Ansatterepresentanter gir en unik innsikt i selskapets daglige drift, og må balansere mellom å ivareta de ansattes og selskapets interesser.
De ansattes rett til representasjon i styrende organer er avhengig av selskapsformen, men oftest vil retten til representasjon tilsvare reglene for aksje- og allmennaksjeselskaper. Det er en forutsetning for styrerepresentasjon at selskapet ikke har etablert en bedriftsforsamling, da vil de ansattes representasjon være sikret her.
Aksjeloven skiller mellom når de ansatte kan kreve representasjon i styret, og når selskapet har en selvstendig plikt til å sørge for at de ansatte er representert. Det avgjørende er om det er færre eller flere enn 200 arbeidstakere i selskapet:
Et flertall av de ansatte kan fremsette krav om ansatterepresentasjon i styret. De ansatte gis rett til å velge ett styremedlem og en observatør med varamedlemmer blant de ansatte.
Et flertall av de ansatte kan fremsette krav om ansatterepresentasjon. De ansatte gis rett til å velge en tredel og minst to av styrets medlemmer med varamedlemmer blant de ansatte.
Selskapet skal som hovedregel etablere en bedriftsforsamling. Hvis det er avtalt at det ikke skal være bedriftsforsamling, gis de ansatte rett til å velge ett styremedlem med varamedlemmer eller to observatører i tillegg til den representasjon som gjelder for selskaper med flere enn 50 ansatte (det vil si i tillegg til en tredjedel, og minst to styremedlemmer). En avtale om at det ikke skal være bedriftsforsamling inngås med et flertall av de ansatte, eller lokale fagforeninger som representerer et slikt flertall.
Alle som er ansatt i selskapet skal telle med. Det omfatter også deltidsansatte, midlertidig ansatte, sykemeldte så vel som permitterte. Ferievikarer teller likevel ikke med. Deltidsansatte med mindre enn en 50 % stilling, skal telle som en halv ansatt.
Hvilke ansatte som er stemmeberettigede, valgbare og hvordan valget skal gjennomføres reguleres i representasjonsforskriften. Tvisteløsningsnemnda behandler søknader om unntak fra forskriftens krav til representasjon, samt klager i forbindelse med valg til styringsorganene.
I Norge har vi lenge hatt krav til 40% kjønnsbalanse i norske styrer i allmennaksjeselskaper. Det er nå vedtatt å innføre krav til kjønnsrepresentasjon i styrene til store og mellomstore selskaper, som aksjeselskaper, samvirkeforetak, boligbyggelag og stiftelser. Dette skal skje gradvis i fem trinn fra 2024, og frem til 2028. Målet er å fremme innovasjon, arbeidsmiljø og verdiskapning.
Kravet om kjønnsbalanse blant ansatterepresentantene vil avhenge av antall ansatterepresentanter som velges til styret, og type foretak.
Hvert selskap i et konsern anses som et selskap, med den følge at de ansatte som hovedregel ikke kan kreve representasjon i morselskapets styre. Det kan likevel inngås en skriftlig avtale om å etablere en felles konsernordning. Avtalen inngås mellom konsernet og et flertall av dets ansatte, alternativt med én eller flere lokale fagforeninger som representerer et slikt flertall. Der vilkårene for å inngå avtale ikke er oppfylt, kan Tvisteløsningsnemnda etter søknad fastsette særlige ordninger for et konsern eller en gruppe av selskaper.
Ansatterepresentanter i styret har som utgangspunkt de samme plikter og rettigheter som aksjonærvalgte styremedlemmer, og kan stilles til ansvar på lik linje som dem. Det betyr at ansattrepresentanten har samme uttalerett, stemmerett og forslagsrett. Følgende forskjeller er det likevel viktig å være oppmerksom på:
Som styremedlem vil man få tilgang til taushetsbelagte opplysninger, som kan gjøre det utfordrende å fungere i rollen som tillitsvalgt. Vedkommende som har begge rollene, kan også oppleve at plikten til å ivareta selskapets interesser som styremedlem, kan komme i konflikt med rollen som tillitsvalgt. Samtidig kan tillitsvalgte ansatterepresentanters tidlige deltakelse i styresaker av betydning for de ansatte bidra til gode løsninger for selskapet og de ansatte.
De samme habilitetsreglene gjelder for ansatterepresentantene som de aksjonærvalgte styremedlemmene. Styrets saksarbeid vil berøre problemstillinger som er nært knyttet opp til ansatterepresentantens ansettelsesforhold, for eksempel ved saksbehandling av omorganiseringer og nedbemanninger.
Ansatterepresentantene er forpliktet til å sørge for at de har tilstrekkelig kompetanse om de sakene styret arbeider med. Virksomheten bør derfor tilrettelegge for kompetansebygging for ansatterepresentantene der det er nødvendig.
Les også: Inhabilitet
Verktøyene du trenger for å finne nye løsninger.