Casene i rapporten

Funnene i rapporten bygger på et dypdykk hos følgende syv organisasjoner: 

Bærum kommune. Bærum kommune er vurdert som en kommunene som er kommet langt på digitale tjenester i Norge. Kommunen har iverksatt flere initiativ rundt digitalisering og arbeider med å gjennomføre endringene som ett helhetlig initiativ.

Bergen kommune. Bergen kommune bestemte seg tidlig for å arbeide med en helhetlig digital infrastruktur og én felles inngangsport for innbyggere, næringsliv og medarbeidere. Bergen var også tidlig ute med å være tydelige på bruken av nasjonale felleskomponenter. Videre er kommunen vurdert til å ha kommet langt i digitaliseringen og har blant annet innført RPA37-teknologi i sine tjenesteleveranser.

Trondheim kommune. Trondheim kommune har vært gjennom en storstilt digital omstilling gjennom konverteringen til Google som plattform. Dette har fått betydning både for hvordan kommunen samhandler internt og ut mot innbygger. Videre har kommunen hatt suksess med Digitalt førstevalg, blant annet gjennom prosjektet Digital meldebok.

Oslo kommune. Oslo kommune var også tidlig ute med å utvikle et enhetlig målbilde for digitalisering av kommunens tjenester. De har videre hatt en aktiv rolle i SKATE38 som arbeider for en felles standardisering og samordning av offentlig sektor.

NAV. Det har stormet mye rundt digitaliseringen av NAV. De siste årene har det imidlertid skjedd store endringer i måten NAV samhandler med sine brukere på.  Caseorganisasjonen er spesielt interessant i et læringsperspektiv med tanke på suksessfaktorer og utfordringer relatert til ledelse av digitalomstilling.

Sparebank 1 SR-bank. Som andre banker har også Sparebank 1 SR-bank gått gjennom store omstillinger de siste årene som en følge av digitalisering.

Kommunesektoren og banksektoren har flere likhetstrekk, blant annet er begge preget av et stort volum av manuelle saksbehandlingsprosesser som er godt egnet for RPA-teknologi. En vil derfor kunne anta at læringseffekten fra bank til kommunal sektor har god nytteverdi.

Trondheim Parkering. Trondheim parkering har de siste 20 årene vært gjennom omfattende endringer som har fått konsekvenser både for arbeidsprosesser og måten virksomheten driver sin forretning.