PwCs globale investorundersøkelse

Eli Moe-Helgesen er partner i PwC
  • Innsikt
  • 30/01/25

En av tre investorer sier KI har hatt en betydelig effekt på evnen til å analysere informasjon fra selskaper. — Det du nesten aldri ser, er et selskap som både gjør de riktige grepene, og som også evner å kommunisere effektivt, sier en av investorene i undersøkelsen. 

 

De er flere om å savne mer effektiv kommunikasjon fra selskapene. Så hvilken informasjon ønsker de at selskaper skal gi, og hvordan kan ledere bygge tillit hos sine nøkkelinteressenter?

345 investorer og analytikere på tvers av geografier har besvart årets globale  investorundersøkelse.

— Vi befinner oss i en tid der endring er den eneste konstanten. For å vinne gjennom i markedet må ledere være mer proaktive, mer tilpasningsdyktige og mer transparente enn noen gang før, sier PwCs leder for revisjon, Eli Moe-Helgesen. 

Basert på innsiktene fra PwCs 2024 Global Investor Survey, deler hun sine råd til ledere i Norge. 

Eli Moe-Helgesen, partner og leder for revisjon i PwC

— Dagens investorer vurderer informasjon fra et mye bredere perspektiv, langt utover det finansielle. Når vi spør hva investorene vektlegger av ikke-finansielle parametere, kommer eierstyring og selskapsledelse ut på topp, opplyser Moe-Helgesen.

Globale investorer forventer vekst

Litt mer enn halvparten av investorene i årets undersøkelse forventer å se en vekst i global økonomi i året som kommer. En tredjedel ser makroøkonomisk volatilitet eller inflasjon som en nøkkeltrussel — en betydelig nedgang fra i fjor hvor to tredjedeler svarte det samme. Og omtrent tre av ti oppfatter selskaper som svært eller ekstremt utsatt for teknologisk distrupsjon eller for mangel på tilgang til nødvendig kompetanse. 

— Fortsatt skjer det store endringer globalt, både som følge av konflikter, megatrender, men også ny administrasjon i USA. Det er vanskelig å fullt og helt spå effekten av dette, men gode scenarioanalyser er en viktig del av det å være godt forberedt, sier Moe-Helgesen. 



Innovasjon og nye forretningsmodeller

— Teknologisk endring er mest av alt en mulighet, sier Moe-Helgesen.

Over 70% av investorene ser teknologisk endring som en nøkkelfaktor for forretningsfornyelse. 

Prioritere kundene: 61% mener det er kritisk at selskaper revurderer sine forretningsmodeller i lys av nye kundepreferanser. — Å forstå kundenes behov er hjørnesteinen i enhver vellykket forretningsstrategi. Ledere bør utforske hvordan generativ og tradisjonell KI kan støtte dem i å realisere strategien. Bruk teknologien der den har best effekt og kan gi økonomiske gevinster, sier Moe-Helgesen. 

Stabiliser forsyningskjeden: 68% ønsker å se selskaper som øker sine investeringer i forsyningskjeden— En robust forsyningskjede er avgjørende for å håndtere uforutsigbare markedsforhold, mener Moe-Helgesen, som anbefaler ledere å fokusere på langsiktig stabilitet og geografisk diversifisering. Videre tror hun KI og maskinlæring kan spille en nøkkelrolle i å forbedre smidighet og respons.

Utforsk økosystemer: 57% av investorene mener selskaper bør revurdere sin posisjon i forretningsøkosystemet. — Her handler det om å samarbeide med andre aktører for å åpne for nye markeder og innovasjonsmuligheter, som eksempelvis tilgang til ny verdifull data eller nye ferdigheter, forklarer Moe-Helgesen. 



Er din bedrift rigget for nye krav til bærekraftsrapporteringen?

CSRD

Kunstig intelligens og produktivitet

— KI er både en katalysator for vekst og en potensiell risiko, advarer Moe-Helgesen. Mens 66% av investorene forventer produktivitetsgevinster fra KI, er det også en økende bekymring for cyberrisiko. 

Bruk KI for å styrke cybersikkerhet: KI kan både styrke sikkerheten og utgjøre en trussel. — Smarte organisasjoner vil bruke KI for å forbedre sikkerheten, samtidig som de beskytter KI-systemene mot sårbarheter, råder Moe-Helgesen. 

Invester i arbeidsstyrken: 74% av investorene forventer at selskaper investerer i kompetansebygging blant sine ansatte for å utnytte KI effektivt. — Å investere i menneskelig kapital er avgjørende for å realisere det fulle potensialet i KI. Oppsiden er økt produktivitet og innovasjon, sier Moe-Helgesen.

Prioriter produktivitet: — Ledere må tenke to spor samtidig. Både grep som kan vise kortsiktige gevinster for investorer, som prosessautomatisering, men også prosesser som legger et godt grunnlag for langsiktig innovasjon, forklarer Moe-Helgesen.



Klimatilpasning og overgang til nullutslipp

— Bærekraft er ikke bare et etisk ansvar, men en strategisk nødvendighet, understreker revisoren.

71% av investorene ønsker integrering av ESG i forretningsstrategien, og med innføringen av bærekraftsdirektivet (CSRD) i norsk lov, blir det vanskeligere å grønnvaske og lettere for markedet å vurdere selskapenes faktiske innsats på bærekraft. 

Spill med åpne kort: — Tillit bygges gjennom åpenhet og verifiserbarhet, og som leder må du ha systemer og prosesser som sikrer pålitelig informasjon om egne bærekraftsprestasjoner, mener Moe-Helgesen. 76% av investorene har mer tillit til attestert informasjon.

Viktigheten av en god og troverdig overgangsplan: En klar netto-null overgangsplan er avgjørende fordi det gir troverdighet til selskapets bærekraftsforpliktelser. — Investorer ønsker konkrete mål og detaljerte utslippsplaner som inkluderer en oversikt over forventede effekter fra ulike tiltak og hvilken investering som kreves, sier Moe-Helgesen. 

En tredjedel av investorene er enige eller sterkt enige i at selskaper bør investere i klimavennlige tiltak, selv om det reduserer kortsiktig lønnsomhet. Til sammenligning svarer litt over halvparten av topplederne i årets CEO Survey at de er villige til å akseptere lavere avkastning fra denne typen investeringer. 



Tillitsbygging gjennom kommunikasjon

Omtrent to tredjedeler av investorene har tillit til at styrene kan ta beslutninger som bidrar til langsiktig suksess for selskapet, og som er i tråd med selskapets formål og verdier. Like mange har tillit til at styrene kan lede selskapet gjennom kriser, og ivareta aksjonærinteresser. 86 % mener selskapets evne til å håndtere kriser er en viktig faktor i investeringsbeslutninger.

— Dagens investorer vurderer informasjon fra et mye bredere perspektiv, langt utover det finansielle. Når vi spør hva investorene vektlegger av ikke-finansielle parametere, kommer eierstyring og selskapsledelse ut på topp, opplyser Moe-Helgesen.

Savner mer effektiv kommunikasjon fra selskapene

Ifølge undersøkelsen ønsker globale investorer mer effektiv kommunikasjon fra selskapene. Poenget forklares godt gjennom et sitat fra en av respondentene. 

"Noen selskaper gjør alle de riktige tingene, men kommuniserer dem dårlig. Andre gjør ikke de riktige tingene, men kommuniserer dem veldig godt. Det du nesten aldri ser, er et selskap som både gjør de riktige grepene, og som også evner å kommunisere effektivt".
Global investor

Få innsikt i hvor investorene henter informasjon: Investorer benytter seg av flere kilder, som investorrettet kommunikasjon, vesentlighetsvurderinger og selskapsrapportering, eller analytikerrapporter. Å ha innsikt i hvor dine nøkkelinvestorer søker informasjon kan være en fordel. 

Mange ønsker også direkte dialog med selskapet. 40 % sier de regelmessig engasjerer seg med selskapene de investerer i eller dekker, og 45 % gjør det når de har et spesifikt interesseområde eller bekymring.

— Med nye regulatoriske krav må selskaper være godt forberedt på å gi både kvantitativ og kvalitativ informasjon, også underveis i rapporteringsåret, sier Moe-Helgesen.

Ta full kontroll over budskapet: Mer enn 75 % av investorene er enige i at bekreftelser øker tilliten til informasjon fra selskapene. 

— Vi ser også at konsistens og sammenlignbarhet over tid og på tvers av kanaler er viktig. Selskapets kvalitative og kvantitative narrativer må fortelle det samme på tvers av pressemeldinger, interessentdialog og finansielle og ikke-finansielle rapporter, anbefaler Moe-Helgesen.

Bidra til å bygge nødvendig kompetanse hos nøkkelinvestorer: Mer enn halvparten av investorene rapporterer at de i beste fall er moderat kjent med rapporteringskravene i CSRD, International Financial Reporting Standards (IFRS), Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), eller EU Artificial Intelligence Act.

— Vær på tilbudssiden med å forklare regulatoriske krav for å hjelpe investorer med å evaluere selskapets prestasjoner. Muntlig, men ikke minst gjennom tydelige og forklarende beskrivelser i rapporteringen. Endrede regulatoriske krav eller økt datatilgjengelighet kan også påvirke rapporteringe fra år til år, og her blir det viktig å forklare mulige avvik eller endringer fra tidligere år, sier Moe-helgesen. 


1 av 3

oppgir at KI har hatt en betydelig effekt på evnen til å analysere informasjon publisert av selskaper.


Eli  Moe-Helgesen

Eli Moe-Helgesen

Partner | Leder for Revisjon, PwC Norway

PwC’s Global Investor Survey 2024: Additional data insights

Er din bedrift rigget for nye krav til bærekraftsrapporteringen?