I juli 2024 noterte vi oss nok en klimarekord. De siste 13 månedene har vi overskredet 1,5- gradersmålet hver eneste måned, med en global gjennomsnittstemperatur som er 1,63 grader høyere enn det førindustrielle gjennomsnittet. Den samme trenden finner vi i havet: I 2023 ble overflatetemperaturen målt til den varmeste noensinne, og målinger hittil i 2024 viser at temperaturøkningen akselererer.
I en tid hvor mange saker kjemper om oppmerksomheten, er det utfordrende å mobilisere for en saktegående krise. Det ligger i menneskets natur å prioritere de umiddelbare farene. De vi opplever som trusler her og nå. Samtidig vet vi at det haster å handle, og at konsekvensene vil bli mer kostbare og alvorlige jo lenger vi venter. Det vi gjør nå teller mer enn noen gang.
PwCs klimaindeks 2024 viser at norske bedrifter i økende grad prioriterer bærekraft og klimahandling. Likevel er det fortsatt et alvorlig gap mellom nåværende utslippstrend og Norges klimamål.
PwCs klimaindeks 2024 retter søkelyset på hva som trengs for å oppnå en reell klimaomstilling.
Oppsummeringen er laget av vår egen AI-tjeneste, ChatPwC. Innholdet er kvalitetssikret av PwCs redaktører før publisering.
I årets utgave av Klimaindeksen retter vi søkelyset på hva som trengs for å oppnå en reell klimaomstilling. Nedenfor finner du et utdrag av høydepunktene fra årets analyse.
- Vi håper Klimaindeksen kan gi motivasjon til å øke tempoet i omstillingen, sa Hanne Løvstad (til venstre), partner og leder for bærekrafts- og klimatjenester i PwC, under lanseringen av Klimaindeksen 2024. Her sammen med kollega Erlend Bjørklund (tredje fra høyre), som er en av hovedforfatterne bak rapporten, og Bernhard Mauritz Stormyr, VP Sustainability Governance i Yara International og Nelly Flatland, global bærekraftsdirektør i Atea, som representerer to av årets klimavinnere.
PwCs klimaindeks viser at det nå er 36 av Norges 100 største selskaper som kan vise til utslippskutt i egen virksomhet og verdikjede over tre år. 18 av disse kutter i tråd med Parisavtalen — en dobling av selskaper sammenlignet med fjoråret.
Årets klimavinnere er en miks av selskaper. Mange av disse har jobbet målrettet med å kutte utslipp, mens andre selskapers utslippskutt skyldes markedssvingninger i form av nedgang i volum samtidig som de har hatt prisoppgang.
– Utslippskutt som skyldes markedssvingninger er ikke nødvendigvis dårligere hvis trenden vedvarer. Det å forbruke mindre og samtidig ta seg bedre betalt, vil også bidra til lønnsom klimaomstilling.
Selskapene som kutter i tråd med Parisavtalen er: Europris, Møller Mobility Group, Vinmonopolet, Storebrand, NG Group, Schibsted, Veidekke, Bewi, Atea, Norske Skog, Yara, Elkem, Norsk Hydro, KLP, Salmar, Skanska Norge, Sparebanken Vest, Skretting.
Også på rapporteringssiden viser analysen store løft. I år har 94 av 100 selskaper et klimaregnskap på plass, og 74% inkluderer alle vesentlige indirekte scope 3-utslipp. Kvaliteten er blitt vesentlig bedre, som gjør seg synlig ved at antallet selskaper i de to laveste kategoriene, kategori 4 og 5, er redusert fra 68 selskaper i 2021, til 26 selskaper i 2023.
– Selskapene er mer modne i sitt rapporteringsarbeid. Men omstillingen går for sakte. Norge skal kutte minst 55 prosent av utslippene innen 2030. Vi har bare oppnådd en tiendedel av dette, og tiden renner ut. Norske ledere må gjennomføre flere reelle endringer.
Klimaindeksen ser også på gapet mellom hvor mye norske selskaper ligger an til å slippe ut i 2030, mot hva vi faktisk kan slippe ut i henhold til målene i Parisavtalen. Dagens gap er 17 millioner tonn CO2e, som er en økning på 7 millioner tonn CO2e fra i fjor.
En analyse basert på historiske utslipp for scope 1 og 2 tilbake til 2020, viser en trend på rett over 2.5% blant Norges største selskaper. For å nå målene kreves en ytterligere innsats på 4.5 % kutt per år.
Med dagens takt når ikke selskapene 2030-målet før i 2045.
*Selskapene som er inkludert i beregningen av denne trendbanen er de 79 selskapene i årets utvalg som kan vise til tre års historikk for rapportering av direkte utslipp i egen drift (scope 1 og 2). Scope 3 (indirekte utslipp i verdikjeden) er ikke inkludert i denne analysen på grunn av begrenset historikk i tallgrunnlaget.
Hoveddriverne for selskapenes arbeid med utslippskutt de siste to årene, er ifølge spørreundersøkelsen: 1) nye krav fra myndigheter, 2) nye krav fra kunder og andre interessenter, og 3) muligeten til å differensiere seg i markedet og bedre omdømme.
Nytt for året er svaralternativet «bidra til at samfunnet når klimamålene», som kommer ut helt på topp.
En klimaomstillingsplan forteller omverdenen hvordan selskapet skal bidra i overgangen til et lavutslippssamfunn, og gir retning til selskapets interne klimaarbeid.
Årets tall tyder på en sammenheng mellom selskaper som har en konkret plan for utslippskutt og de som faktisk evner å kutte. Mens halvparten av årets klimavinnere har utarbeidet en klimaomstillingsplan, er andelen betydelig lavere blant selskapene som ikke kan vise til utslippskutt.
– Det er foreløpig ikke lovpålagt å kunne vise til en klimaomstillingsplan, men vi ser en tydelig forventning fra stadig flere interessenter. Eksempelvis brukes informasjonen av investorer og banker for å vurdere selskapets relative overgangsrisiko og tilpasning til et mindre karbonintensivt samfunn.
God styring og kontroll er en forutsetning for å lykkes med omstilling. Spesielt viktig er det at klimaomstillingsplanen forankres godt, da den ofte inneholder tiltak som går på tvers av selskapet, med involvering fra mange ulike forretningsområder. Årets funn viser stor variasjon i modenhet blant selskapene:
90% har etablert styrende dokumenter og/eller retningslinjer knyttet til klima.
66% av selskapene har lagt det operasjonelle ansvaret for bærekraft til en egen rolle, enten i eller utenfor ledelsen. 15% har lagt ansvaret til CEO.
60% av selskapene vurderer sin internkontroll på klimarapportering til formalisert, og 34% vurderer den til å være uformell.
24% har bonus eller annen godtgjørelse knyttet til utslippskutt. 69% har ikke det.
– Tydelig klimaledelse vil si at ledere tar valg som prioriterer omstilling og langsiktig konkurransekraft, og har vilje til å planlegge for reelle utslippskutt på både kort og lang sikt.
En god klimarisikoanalyse er et viktig beslutningsgrunnlag for å kunne tilpasse seg fremtiden, og håndtere risikoer før de inntreffer. Årets klimaindeks viser en positiv utvikling på området, og flere oppgir at selskapet har gjort endringer operasjonelt, strategisk eller på tiltaksnivå for å redusere risiko.
Kvaliteten på analysene fortsetter å øke, og i år beskriver 73 av selskapene klimarelaterte risikoer eller muligheter i sin bærekraftsrapport (opp fra 61 i fjor).
«Alt henger sammen med alt» sa Gro Harlem Brundtland, og sitatet kunne ikke beskrevet bedre situasjonen verden befinner seg i. Vi står midt i både en naturkrise og en klimakrise, som begge påvirker og forsterker hverandre.
I årets spørreundersøkelse (som er besvart av 62 av selskapene) svarer ni av ti at de jobber med naturrisiko. Dette er en kraftig økning fra fjorårets seks av ti. Blant selskapene som har identifisert naturrisiko, bruker 61% informasjonen til å gjøre risikoreduserende tiltak, eller endringer på et mer operasjonelt (46%) eller strategisk (33%) nivå. Mange selskaper har også kommet i gang med konkrete handlinger for å redusere sin naturpåvirkning.
Nye EU-regler om bærekraftsrapportering ble vedtatt rett før sommeren, og innføres trinnvis for norske selskaper. CSRD er et rapporteringsdirektiv, med detaljerte krav til hvilken og hvordan bærekraftsinformasjon skal rapporteres.
97 av selskapene i årets Klimaindeks omfattes av regelverket i 2024 eller 2025, og analysen tyder på at selskapene er godt i gang med forberedelsene til sitt første rapporteringsår. Likevel er det fortsatt mange som ikke har publisert en detaljert klimaomstillingsplan i tråd med kravene gitt i klimastandarden ESRS E1.
– Ved å følge direktivets krav for målsetting, retningslinjer, tiltak og analyse av påvirkninger, risikoer og muligheter (dobbel vesentlighet) kan de øke kvaliteten på bærekraftsarbeidet, og prioritere det som faktisk gir effekt.
Økt standardisering og åpenhet rundt selskapenes bærekraftsarbeid ser også ut til å ha en positiv effekt på selskapenes klimaarbeid. Omtrent halvparten av lederne som har besvart spørreundersøkelsen sier CSRD endrer selskapets strategiske retning, og majoriteten mener regelverket har hatt en positiv effekt både på klimaarbeidet og selskapets arbeid med naturpåvirkning.
8% av bærekraftslederne tror Norge vil nå klimamålet for 2030, ifølge spørreundersøkelsen. Det er en nedgang på 6% sammenlignet med fjoråret.
Analysen viser også en nedgang i andelen ledere som mener at bærekraft alltid er lønnsomt i det lange løp. I fjor sa 98% seg enig i utsagnet, mens det i år var 88% som var enig i påstanden.
– Bærekraft handler om langsiktig lønnsomhet. Samtidig trenger ikke klimamål og finansielle mål å automatisk være i konflikt med hverandre. Ser vi på årets klimavinnere har de en samlet årlig gjennomsnittlig utslippsreduksjon på 10%, og en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 6% årlig i perioden 2021 - 2023.
For å lykkes med å nå målene i Parisavtalen må næringsliv og myndigheter samarbeide for å oppnå utslippskutt på tvers av bransjer.
Ifølge spørreundersøkelsen mener selskapene at det særlig er tre punkter som ville gjort det enklere å kutte utslipp og forbedre klimaarbeidet: 1) Økonomiske insentiver, 2) Mer forutsigbare og tydelige rammevilkår, og 3) Standardiserte verktøy og rammeverk.
I årets klimaindeks har vi fremhevet hvordan tydelig klimaledelse og god rapportering kan være verktøy for å skape reell omstilling. Store endringer må til for å nå klimamålene, og det er ingen tvil om at det vil bli krevende for mange. Derfor er det også viktig å annerkjenne at klimaomstillingen er en modningsreise.
Klimaindeksen viser hvordan det står til med klimaarbeidet og -rapporteringen til de 100 største selskapene i Norge. Åpenhet om tallene gjør at vi kan lære av hverandre og bli enda bedre.
Informasjon er hentet fra selskapenes egen rapportering og analysert og vurdert av PwCs bærekraftsteam. Klimaindeksen vurderer selskapene på bakgrunn av:
historiske data knyttet til selskapenes utslipp av CO2 og andre klimagasser
mål om klimagassutslipp fremover i tid
hvilke kilder til klimagassutslipp som er med i selskapenes mål og beregninger
hvilke utslippskutt selskapene kan vise til de siste tre årene
Vi hjelper deg å sette en klar retning for ditt bærekrafts- og klimaarbeid.
Vi hjelper deg å legge en plan, navigere i kravene og se etter nye forretningsmuligheter.