{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
25 september, 2020
Kan vann, vind og sagflis overta for bensinen på bensinstasjonene? Hør sjefen over alle Shell-stasjonene.
Norge skal halvere klimagassutslippene fra all transport innen 2030. Kan vi klare det? Litt av svaret finner du i denne publikasjonen.
Kristine V. Grant-Carlsen, sjef i ST1 som driver alle Shell-stasjonene i Norge. Carl-Erik Berentsen Kullmann, bærekraftsrådgiver i PwC.
Steinar Hareide, programleder: -Norge skal stanse salg av nybiler med fossilt drivstoff innen 2025. Tyskland innen 2030. Frankrike og England innen 2040. Fra 1990 til 2015 ble antall bensinstasjoner i Norge halvert. Er det siste tiåret med bensinstasjoner vi er inne i? Spør skatteadvokaten.
– Vi selger mindre drivstoff i Norge nå. Biler bruker mindre drivstoff og det er flere el-biler på veiene. Men det blir nok ikke slutt på bensin med det første. Fra neste år er kravet å blande inn 24, 5 % biodrivstoff. Det er vanskelig å få tak i det man skal putte inn i biodrivstoffet. 9% av biodrivstoff skal også være avansert. Det betyr at det må komme fra noe som ikke kan brukes til noe annet. For eksempel fra dyrefett, sier Grant-Carlsen.
– Man trenger mye elektrisitet for å lage syntetisk drivstoff. Vi har fantastiske forutsetninger for vindkraft og vannkraft i Norge. Jeg mener vi bør bruke den kraften til å produsere syntetisk drivstoff, sier ST1-sjefen. Hvis man kombinerer hydrogen med CO2 kan man syntetisk produsere drivstoff som kan brukes i eksisterende forbrenningsmotorer. Bruker man fornybar energi vil det bidra til at bilder, fly og skip blir tilnærmet karbonnøytrale.
– Om 2-4 år vil vi lage drivstoff av hydrogen, forteller Grant-Carlsen
– Men hva med bølgekraft? På Vestlandet husker jeg at de måtte legge ned prosjektet med bølgekraft fordi bølgene var for kraftige. Det syns jeg var trist, forteller skatteadvokat Hareide. Da er det godt å ha bærekraftsrådgiver Carl-Erik Berentsen Kullmann. Han har jobbet med bølgekraft før han ble rådgiver i PwC og forklarer:
Grunnen til at bølgekraft ikke fungerer er grovt sett dette: Du må dimensjonere for ekstremkrefter men produsere på lavere nivåer. Det gjør at det blir veldig kostbart. Derfor er det billigere å lage vindkraft på land, sier Kullmann.
– Vi lager etanol av sagflis. Vi har mye skog i Norden, så det er mange muligheter i fremtida. Vi håper kundene vil kreve fornybart i fremtida. Myndighetene bidrar med å sette mandat. Men kundene må også ønske det, sier Grant-Carlsen som er CEO i ST1.