PwC-podden: Reiseliv 2020

14 august, 2020

Nordmenn har stilt opp for Norge i sommer

– Året består av mer enn juli. Nå er det opp til nordmenn å støtte opp om norsk reiseliv! Sier Kristin Krohn Devold, CEO i NHO Reiseliv.

Turistvinner: Aurland kommune

Noen perler i Norge hadde turistsuksess i år. Men de aller fleste hadde halvparten av gjestene de pleier å ha. – Vanligvis har vi 1,5 mill gjester og 95% er utenlandske. I mars i år gikk hele Aurland kommune i depresjon: fra 0% arbeidsledighet til 20%. På en måned måtte vi omstille oss helt. Men vi bestemte oss: Vi skal få østlendingene til å komme til vestlandet, forteller Solrun Hjelleflat, konsernsjef i Aurland Ressursutvikling og daglig leder blant annet i Flåm AS. I juni så det mørkt ut, men så viste det seg at nordmenn booker veldig sent. Juli ble en kanonmåned for Aurland kommune. Og ifølge DNBs undersøkelse var det kommunen hvor kortbruken økte mest sammenlignet med juli i fjor.

Nordmenn er gode på å bruke penger

– Min jobb er å se på hele Norge. Og totalt for juli var det faktisk bare 50% belegg i Norge. Så selv om juli var bra for mange steder, som vestlandske og nordnorske perler, så ser det ikke like rosenrødt ut fremover, forteller Krohn Devold.  – Men nordmenn har stilt opp for Norge! Nordmenn bare dukker opp, og det gjør det vanskelig for bedriftene å planlegge. Men når de først kommer, så bruker de penger som fulle sjømenn. Nordmenn er glade i god mat og aktiv ferie, forteller reiselivslederen.

Fremtida for Norge er aktive ferier

– Nordmenn er trendsettere i verden når det gjelder aktiv ferie. Vi vil komme hjem fra ferie litt sunnere enn da vi dro. Vi drar på sykkelparker, klatreparker, tar zip line osv. I Norge har vi god helse, ren natur, flotte friluftsopplevelser. Hvis vi løfter blikket, så har vi et fortrinn der. Vi ønsker at turistene skal gjøre som oss. Og det tror jeg er fremtida for norsk reiseliv, sier Krohn Devold. 

Norge er ettertraktet ferieland under fremtidige pandemier

– Pandemier kommer til å komme flere av. Det betyr at et land med godt helsevesen er også et attraktivt land å besøke. Vi er best i klassen, og det har en verdi, forteller NHO Reiseliv sin sjef. 

Parkerte på jorder– i sommer kom turistene med privatbil

-For å få flere turister til Norge så må vi også sørge for godt samarbeid. Det nytter ikke at en attraksjon har åpent mens alle de andre har stengt, forteller Hjelleflat. Hun forteller om parkeringsutfordringene i år som de ikke har hatt tidligere da turistene vanligvis kommer med buss og cruiseskip. – En dag var det 700 stykker som skulle gå i Aurlandsdalen. Folk parkerte på jorder og alt, forteller Hjelleflat. 

– Vil ha større eksport av turisme. Flere må reise inn enn ut av Norge.

– Det viktigste for oss er at vi får nordmenn til å feriere i Norge, sier Krohn Devold. Hjelleflat skyter inn at vi må mobilisere bedriftene så de blir flinkere til å bruke distrikts-Norge. De tipser begge nordmenn om å legge langhelgen til Norge fremover!

Abonner i din podcast-app


Kontakt oss

Signe Moen

Direktør | Leder for PwCs fagavdeling, PwC Norway

Tlf: 952 60 062

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Torstein Ytterdal

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 61 267

Ståle Wangen

Advokat | Partner, PwC Norway

Tlf: 952 60 816

Hilde Thorstad

Advokat | Partner, PwC Norway

Tlf: 952 60 548

Torkil Hindberg

Partner | Risk Advisory Services, PwC Norway

Tlf: 952 60 567

Eli Moe-Helgesen

Partner | Leder for Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 113

Følg oss