{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
04 september, 2020
Fire av Norges 100 største bedrifter har utslipp i tråd med Paris-avtalen. 96 har ikke det. Her er de beste tipsene til bedriftslederne for å komme i mål.
PwC– podden med Ellen Behrens, leder for bærekraft i Orkla, Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift.
– Bedrifter som er opptatt av å bygge konkurransekraft tar nå grep for å komme i mål. Formålet her er ikke å bli best i rapportering. Samfunnet må gjennom et skifte nå for å nå målene vi har satt oss. Og det krever samarbeid, sier Bjørn Kjærand Haugland som leder Skift, som er næringslivets klimainitiativ. – Denne klimaindeksen er en gave til alle de største bedriftene i Norge og gir store muligheter. Spesielt til de som ikke gjorde det så bra ifølge indeksen. Det de ikke skal gjøre, er å løpe til PwC og spørre om hvordan de skal rapportere bedre. Det handler om tillit og åpenhet til investorer, kunder. Tillit til at bedriften er til for samfunnet. Bærekraftsbegrepet har dessverre blitt litt slitt. Bedriftene må snakke om samfunnsproblemene de skal løse. De ikke-finansielle dataene har finansiell kraft, sier Haugland.
– Målet med indeksen er å ha åpenhet rundt næringslivets klimaavtrykk, så vi kan få større tillit til bedriftenes fokus på klimaendringene. At de gjør det de sier de gjør, forteller bærekraftsrådgiver som klimaindeksen i PwC. – Orkla er flinke til å ta med beregningene de indirekte utslippene. Det er lett for et selskap å si at de bruker mindre bil. At de reiser så og så mye, bruker så mye elektrisitet osv. Det er enkelt å måle. De indirekte utslippene er vel så viktige. Hvor mye klimagass kommer fra varer og tjenester du kjøper. Det som spises i kantina. Først da ser du det hele bildet på om bedriften din er på rett vei, forteller Young.
– Vi er ikke i mål. Det handler om systematisk jobbing over mange år. Vi jobber mye med emballasjen, at plasten skal være resirkulert, og at vi skal bidra til minst mulig avskoging. Mitt råd til andre bedrifter er: Gjør en grundig avveining av hva er det viktigste for din virksomhet. Tenk fremover– hva vil kravene bli. Hva vil kundene og finansmarkedet ønske?
– Vi har ikke full rapportering av underleverandørene. Vi er i 30 land og over 20 000 direkte leverandører. Vi konsentrerer oss om de som har størst risiko for avvik. Hvilke varer er forbundet med risiko: Som palmeolje, kakao, soya. Vi har laget tiltaksplaner for å få til sertifisert råvarekjøp. Det er en kjempejobb for å bytte ut palmeolje, forklarer Ellen Behrens i Orkla.
1. Kartlegg hvor du er i dag. Ta med alt. Få oversikt over de største kildene til indirekte utslipp.
2. Sett langsiktige mål. Hvordan kan nullutslipp se ut i din bedrift?
3. Finn løsninger. Kan du generere energi i egen bedrift? Utvikle produkter med lavere utslipp? Hva kan gjøres først og koster lite?
Ellen Behrens: – Du må være modig. Tørre å vise frem tallene som de er selv om du skulle ønske de var annerledes.
– Nettopp det å tørre skaper tillit. Snakk om det som er vanskelig! Vær åpen! Sier Bjørn Haugland.