{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
10/12/21
Er Kina så klimaversting som vi alle tror? Og hvis Erna Solberg og Erik Solheim får velge en alternativ energiform de skulle satse alle pengene sine på, hva ville det vært?
Programledere:
– Jeg er mest stolt av å ha bidratt til å få ned avskogingen av regnskog. Og på Norges vegne er jeg stolt av at 80% av nybilkjøpene er elbil, at vi er verdensledende på elektriske ferjer og i framtida kan vi bli verdensledende på havvind, sier Solheim.
– Vi hjalp Erik da han var i Regjering med å kreve tre milliarder til regnskogen. Ikke sikkert han hadde fått til like mye om han stod alene i Regjeringen. Mye av det vi har gjort har vi vært samlet om. Det er to viktige ting jeg vil trekke frem som vi har bidratt med de siste årene. Det ene er at vi har laget en avtale for ikke-kvotepliktig sektor sammen med EU. Den gjør at vi har et regnskap vi må forholde oss til hvert år. Vi må kutte utslipp hvert år. Jo mer verdifullt jo mer vi kutter tidlig. Det er forpliktende, så den må vi levere på. Eller blir vi straffet med ennå mer kutt. Det andre er at vi holder på med langskip, som er fangst, transport og lagring av CO2. Det er en enorm satsing med nesten 20 mrd over statsbudsjettet. Vi gjør en teknologisatsing som er ekstremt viktig. Les mer om langskip på Regjeringens sider. (Åpnes i nytt vindu)
– I Norge bidrar vi til en tusendel av verdens utslipp. Vi bør i stedet fokusere på de teknologiene hvor Norge virkelig kan gjøre et internasjonalt bidrag. Som f.eks. havvind eller grønn hydrogen. Norske utslipp historisk er ca fem ganger så høye per innbygger som Kina. USAs utslipp pr innbygger er dobbelt så høye som Kina i dag. Vi må slutte å snakke om det. For alle må handle. Den gode nyheten er at kineserne handler med en kraft som ingen andre i verden nå.
Kina er fortsatt verdens største kullnasjon. Men halvparten av solenergien produseres i Kina. 70 prosent av verdens høyhastighets jernbane kjører i Kina. De er suverent størst på vind, hydrogen, og 99% av alle elektriske busser i verden kjører på kinesiske veier, forteller Erik som har jobbet med et gigantisk infrastrukturprosjekt for Kina. Les mer om prosjektet i DN-artikkel. (Åpnes i nytt vindu)
– Erik, Hvis du skulle satset på en alternativ energiform, hvor ville du satset alle penger?, spør John Wickström, bærekraftsrådgiver i PwC.
– Jeg ville satset på havvind og grønn hydrogen. Havvind fordi det er nesten ingen negative sider. Grønn hydrogen er en fantastisk mulighet for en grønn energikilde for større lastebiler og skip og kanskje fly etterhvert, sier Solheim.
– I forrige Regjering satset vi på hydrogen og havvind. Men også blå hydrogen. Vi har ikke nok energi til å lage nok grønn hydrogen til å dekke energibehovet. Så vi trenger blå hydrogen også. I tillegg må vi ha en praktisk tilnærming. Vi må sørge for at det er et marked for den. I Nord-Norge har vi blant annet lagt ut anbud på ferja til Moskenes med hydrogen. Vi må sørge for at ny teknologi blir etterspurt. Prisen på å slippe ut CO2 må opp. Det må ha en effekt, ellers blir ikke de nye energiformene billig nok og dermed heller ikke konkurransedyktige, sier Erna Solberg.
Les mer om de ulike hydrogenformene på Sintef sin nettsider. (Åpnes i nytt vindu)
– Vi har ikke brukt statens innkjøpsmakt nok til å sørge mer for grønne skiftet. Alt fra viskelær til mat. Staten bør støtte bedrifter som Bergen Charbon solution mer, sier Solheim. Les om bedriften som lager grønn karbon-nanofiber her.
– Alle bedrifter må måle utslipp på en bedre måte. Det er noe med å synliggjøre det. Ofte vet man ikke hvilke kilder man har, og utslipp de underliggende selskapene har, forteller den tidligere Statsministeren.
Les mer om klimaindeksen som sier noe om hvor gode Norges 100 største bedrifter er på klima. Kun fire av dem kutter i tråd med Parisavtalen. Se hvordan Vestlandets 50 største bedrifter ligger an her.