Hjelper SpillTech med å samle søppel fra de syv hav

Vi snakker lastebillass med plast som går i havet hvert sekund.

Innen 2050 kan det være mer plast enn fisk i havet om vi ikke gjør noe, ifølge World Economic Forum. Se hvordan Guro og John hjalp SpillTech med analyse og sirkulær forretningsutvikling.

Det er spesielt to ting som er viktig for å lykkes: Å utvikle velfungerende sirkulære verdikjeder som sikrer kontroll og eierskap til materialer som plast gjennom hele dets liv. Det andre er å rydde opp eksisterende forsøpling.

Guro Kamilla MonsenEkspert på sirkulærøkonomi, PwC

Vi hjelper deg gjerne med sirkulære forretningsmodeller

Playback of this video is not currently available

1:50

PwC hjelper Spilltech med å samle søppel fra de syv hav

Et massivt globalt problem som ingen eier.

20 millioner tonn plast på avveie

SpillTech er et selskap som utvikler løsninger for å rydde opp i marine miljøer, f.eks. elver og havner. De er til stede i hele Norge og rundt 20 land i Europa og globalt. Rundt 60 % av all plast ender opp som avfall. En stor del ender i havet. Det er påvist mikroplast i alt fra lungene våre til brystmelk. Ifølge WWF antar forskere at ca 20 millioner tonn plast havner i havet hvert år.

Ingen har ansvar for plasten som havner i havet

På land har kommuner og avfallsselskaper ansvar for å rydde søppel: Havner avfall i sjøen er det derimot ingen som er ansvarlig for å rydde opp. – SpillTech tar tak i et enormt eierløst problem. Det er nesten bare frivilligheten som driver opprydding av marin forsøpling. Dermed er det lite økonomisk insentiv til å ta tak i problemet, og desto større kred til SpillTech, sier John Wikström, partner og ekspert på sirkulærøkonomi i PwC.

Plastforurensing av havet er det raskest voksende miljøproblemet vi har i dag. Og har en alvorlighetsgrad på linje med klimakrisen.

Trond LindheimCEO Spilltech

EU-lovgivningen om produsentansvar er et skritt i riktig retning. Med nye regelverk som Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og Corporate Due Diligence Directive (CS3D), vil europeiske selskaper bli holdt mer ansvarlig for bl.a. hvordan de påvirker plastforsøpling. De vil måtte være transparente rundt egen påvirkning, både negativ og positivt. Dette er en del av en større bevegelse mot større bevissthet rundt selskapers miljøpåvirkning. 

Regjeringens handlingsplan for en sirkulær økonomi står det at Norge skal bli en ledende sirkulær nasjon. Norge skal innføre regler om produsentansvar for enkelte plastprodukter. Det betyr at produsenter skal dekke kommunenes utgifter til opprydding av disse produktene i offentlige rom. Det betyr også at produsentene må ta ansvar for produktene sine.


Dette gjorde PwC for SpillTech da de vant PwC-fondet 

 

  • Kartlegging av eksisterende og nye markeder
  • Økonomisk analyse og lønnsomhetsvurderinger 
  • Analyse og utvikling av forretningsmodellen
  • Analyse av salgstilnærminger
  • Kartlegging av behov hos SpillTechs kunder og forhandlere
  • Analyse av sirkulært mulighetsrom, eksempelvis knyttet til:

    • Sirkulære innsatsfaktorer: hvordan få opp bruk av resirkulerte materialer i produksjon

    • Maksimere bruk av produktet: gjennom et produkt som tjeneste

      Returordning: alternative incentivmodeller for å få sluttkunden til å returnere produktene tilbake til SpillTech etter endt bruk, slik at de helt eller delvis kan brukes på nytt

Tidligere vinnere av PwC-fondet

Vil du lese mer om vinnerne av PwC-fondet?

Kontakt meg

Jeg vil gjerne høre fra deg om dine sirkulære utfordringer!

John Wikström

Partner, leder strategi og bærekraft, Bergen, PwC Norway

947 81 047

Kontakt meg