Utredet nytt beredskapssenter for politiet
Bistod politiet med nytt beredskapssenter
I november 2020 åpnet politiets nye nasjonale beredskapssenter ved Taraldrud utenfor Oslo.
PwC har bistått Politidirektoratet med å etablere beredskapssenteret som skal sikre en best mulig nasjonal beredskap ved ekstraordinære hendelser og kriser. Gjennom konseptvalgutredningen “Politiets nasjonale beredskap - Nasjonen kaller” utredet PwC sammen med Politiet hvordan de nasjonale beredskapsressursene burde innrettes og plasseres for å sikre en best mulig nasjonal beredskap ved ekstraordinære hendelser og kriser. Med innretting menes hvordan de nasjonale beredskapsressursene lokaliseres, hver for seg eller samlet, og organiseres, lokalt under et politidistrikt eller nasjonalt. Med plassering menes geografisk lokalisering av tjenestested og treningsfasiliteter.
En viktig premiss og suksess for arbeidet var brukerperspektivet for å identifisere de nasjonale beredskapsressursenes behov knyttet til kompetansebygging, trening og øvelser, og hvordan dette kunne tilpasses samfunnets behov for å håndtere ekstraordinære hendelser og kriser.
Evaluering av Helge Ingstad-ulykken
Evaluering av bergingen av KNM Helge Ingstad
8. november 2018 kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad med oljetankeren TS Sola. Stortinget instruerte regjeringen om å finne et eksternt miljø som kunne gjennomgå alle vurderinger og beslutninger som ble tatt etter kollisjonsøyeblikket. Hvilke beslutninger ble tatt som førte til at et høyteknologisk fartøy som vil koste 11-13 milliarder kroner å erstatte, sank etter kollisjonen?
PwC har vært ansvarlig for evalueringene av alle de største, nasjonale uønskede hendelsene det siste tiåret, inkludert 22. juli, Full City-forliset, Brannene på Vestlandet i 2014 m.fl. Basert på vår kompetanse og erfaring knyttet til evaluering av store uønskede hendelser, vant PwC oppdraget av Forsvarsdepartementet til å evaluere bergingsarbeidet av KNM Helge Ingstad. Evalueringen tok for seg de vurderinger, beslutninger, tiltak og kostnader som ble iverksatt/pådratt i forbindelse med bergingen av fregatten som grunnlag for en ekstern vurdering om hvorvidt fartøyet kunne vært reddet. I sluttrapporten fokuserer PwC på læring for å sikre at man i fremtiden står bedre rustet til å håndtere uønskede hendelser. PwC sin rapport identifiserer læringspunkter knyttet til hvordan Forsvaret er organisert knyttet til berging, valg av bergingsleder og samhandlingsaktører, prosedyrer knyttet til løpende samhandling med aktører (sektorinterne og -eksterne), samt læringspunkter knyttet til den spesifikke bergingsaksjonen av KNM Helge Ingstad. I rapporten pekte PwC på at det ikke kunne utelukkes at fregatten kunne vært reddet. Dette resonnerer med den konklusjonen Statens Havarikommisjon og Forsvarets havarikommisjon senere kom frem til i sin rapport del 2 om ulykken.
Rapporten ble presentert og diskutert med Stortingets forsvars- og utenrikskomité som en egen sak i komiteen desember 2018 av PwC sin prosjektleder Mats Ruge Holte.
Les rapporten (PDF, 2,7MB)
Utredning av departementenes etatsstyring
Slik styrer departementene sine etater
Høsten 2020 kartla og analyserte PwC hvordan departementene styrer sine underliggende etater i praksis. Oppdraget ble gjort for Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Gjennom intervjuer med 10 departementer og 7 etater, sammen med dokumentstudier, analyserte og sammenlignet PwC departementenes styring i praksis på flere sentrale områder. Analysene fokuserer på hvordan hvordan og hvorfor tildelingsbrevene blir som de blir og hvordan departementene innretter etatsstyringen for å følge opp brevene.
Viktige momenter i dette er hvordan departementene utvikler og anvender mål- og resultatstyring, hvordan styringen tilpasses virksomhetenes egenart og hvordan departementene jobber med å samordne etatsstyringen.
Les rapporten
Utreder kompetanseplattform for livslang læring
Utreder kompetanseplattform for livslang læring
Det er et mål at ingen skal gå ut på dato i arbeidsmarkedet på grunn av manglende kompetanse. En av tersklene for å gjennomføre kompetanseheving, er at det er uoversiktlig og tidkrevende å finne relevant tilbud.
I 2019 bistod vi Kompetanse Norge med en konseptvalgutredning for en digital kompetanseplattform for etter- og videreutdanning. Målet for den er å senke terskelen for å gjennomføre relevant etter- og videreutdanning. Denne utredningen følges nå opp av flere aktører i kunnskapssektoren, som har sett behov for mer oversikt og brukervennlige tjenester for innbyggerne innen kompetanseheving.
Det utredes nå hvordan denne plattformen kan forbedre oversikten og gjøre det enklere å ta valg knyttet til alle typer kompetanseheving.
Arbeidet ledes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i samarbeid med Unit og Lånekassen. PwC bistår utredningen.