17/03/21
Departementene opplever at det er vanskelig å utforme gode mål for sine underliggende virksomheter, og det er store forskjeller i hvor stor innvirkning etatene har på oppdragene de skal løse gjennom året.
Dette er blant funnene i en ny rapport om etatsstyring i praksis.
På oppdrag fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har PwC kartlagt og sammenlignet hvordan ulike departementer styrer sine underliggende virksomheter.
Hovedformålet med undersøkelsen har vært å gi innsikt i hvordan departementene utformer og bruker tildelingsbrevene til styring og hvilken dialog de har med virksomhetene i styringen gjennom året.
Vi har snakket med 47 personer i 10 departementer og 14 personer fra 7 underliggende virksomheter.
Men departementene opplever i ulik grad at brevet dekker behovet de har for styring.
Og virksomhetene opplever det ofte vanskelig å rapportere om måloppnåelsen.
Men det er ikke systematikk i hvordan egenart påvirker styringen.
Og særlig direktoratene uttrykker behov for mer omfattende samordning.
Funnene fra rapporten vil inngå i DFØs arbeid med å veilede departementene i etatsstyringen.
Her kan du lese rapporten (PDF, 1.1 MB)