Ansvarlige leverandørkjeder

Med ny åpenhetslov stilles enda strengere krav til kontroll på leverandørkjeden, og dermed øker behovet for gode systemer ytterligere. 

Vårt team har unik erfaring fra tilsvarende arbeid med antikorrupsjon og hvitvasking, hvor samme type regelverk ligger til grunn for rapporteringen. Dette er en stor fordel, ikke minst i arbeid med omfattende leverandørkjeder hvor rapporteringen blir kompleks. Vi bistår våre kunder i alle faser av informasjonsinnhenting, risikoklassifisering, monitorering og rapportering.

Marianne Støkken Pilgaard , direktør i PwCs granskningsenhet

Marianne Støkken Pilgaard, direktør i PwCs granskningsenhet

Hvis du tror compliance er dyrt og krevende, prøv non-compliance.

Marianne Støkken Pilgaard direktør i PwCs granskningsenhet

Hvordan vi kan hjelpe deg

PwC bistår norske virksomheter med å innrette seg etter åpenhetsloven. Vår erfaring er at dette gjøres best, skulder ved skulder, i tett samarbeid med kunden. 

Hver leverandørkjede er unik. Derfor tror vi på skreddersydde løsninger for den enkelte bedrift. Vi kan rådgi og lede deg gjennom hele prosessen, eller dere kan gjøre større deler selv. 

Vi tilbyr tverrfaglig kompetanse samlet under ett tak, med bransje- og leverandørkjedespesialister, spesialister på ESG-rapportering, og rådgivere med erfaring fra lignende regelverk.

Vår prosess

Vurdere leverandørstruktur og forankre ansvaret i styrende dokumenter

Basert på behovet for forankring:

  • Utvikle og/eller tilpasse prosedyrer, rapportering, policier og informasjonsfunksjoner
  • Definere og plassere roller, ansvar og mandat

  • Tonen fra toppen

  • Definere risikoakseptanse og ambisjonsnivå

Analysere egen virksomhet og forretningsforbindelser på overordnet nivå

Sørge for å få en god oversikt over hvordan leverandørporteføljen ser ut, hvem man har kontrakter med og hva man faktisk kjøper og selger.

Følgende parametre og spørsmål kan stilles for å få oversikt:

  • Er X en forretningspartner eller en leverandør?

  • Hva slags varer og tjenester kjøper og selger X?

  • Er leverandøren selv underlagt åpenhetsloven?

  • Har X noen sertifiseringer?

  • Har du påse-plikt for X?

  • Hvor mye kjøper virksomheten fra X?

  • Kompleksitet i leverandørkjede

  • Innsikt/kjennskap du har gjennom onboarding/ løpende forretningsforhold

Risikoklassifisering av tredjeparter

Når du vet hvem leverandørene og forretningspartnerene dine er, er det viktig å klassifisere ut fra hvilken risiko de utgjør for deg og hvilken risiko for brudd som foreligger: 

Tredjeparter kan klassifiseres ved bruk av følgende parametre: 

  • Landrisiko (TI-indeks)

  • Kompleksitet i leverandørkjeden

  • Innvirkning på lokalsamfunn

  • Industri, metaller, utvinning, tekstiler (ILO)

  • Agenter/JV. Selskapsform

  • Relasjon

  • Spend

Gjennomføre risikobaserte bakgrunnsundersøkelser og kontroller / monitorering

Når du vet hvilke forretningspartnere som har høy risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidstakerforhold, er det på tide å sjekke hvordan det faktisk står til.

Anbefalte kontroller og undersøkelser:

  • Integritetsundersøkelser av alle nye leverandører 

  • Supplier questionnaire - self assessment

  • Dialog med ledelse

  • Kapasitetsbygging, kursing, opplæring og møter 

  • Integrity due diligence 

  • Stikkprøver, stedlig revisjon/befaring

Systematisere og rapportere

Virksomhetene vil trolig motta store mengder dokumentasjon, og det er viktig å få god struktur og oversikt med det samme.

Anbefalt sjekkliste:

  • Lag et system for håndtering og sammenstilling av informasjon først som sist

  • Unngå manuelle prosesser - da mister du fort oversikten

  • Strukturer informasjonen slik at den er lett å rapportere på

Husk: Formålet med loven er å vise ansvarlighet. Tenk derfor over hvordan og på hvilken måte du kan presentere din virksomhet på en mest mulig helhetlig og dekkende måte: 

  • Hvem er vi og hva er våre verdier
  • Hvordan er vårt styre og vår ledelse involvert
  • Hvordan er vi organisert og innrettet for å nå målsetningene
  • Hvilke rutiner og retningslinjer har vi implementer for å bygge gode prosesser og forebygge negative hendelser
  • Hvilket forhold ønsker vi å ha til tredjepartene vi forholder oss til på leverandør- og kundesiden, og hva gjør vi for å sikre kontroll på leverandørkjeden
  • Hvilken opplæring og trening gir vi våre ansatte i å forstå hvilke utfordringer som finnes og hvordan de skal håndtere dem
  • Hvilke avdekkende kontroller og monitorerende handlinger gjør vi for å teste faktisk etterlevelse
  • Dersom vi oppdager avvik, hvilke korrigerende handlinger gjør vi og hvordan rapporteringer vi på dette
  • Hvordan sikrer vi at erfaringer vi gjør oss kommer hele organisasjonen til gode

 

Våre granskning- og sikkerhetstjenester

Vår granskingsenhet tilbyr tjenester for å avdekke og forebygge kritikkverdige forhold og hendelser.

Behov for systemstøtte?

Vi kan bistå med implementering av analyseløsninger og digitale verktøy for bærekraftsrapporteringen

Kontakt oss gjerne for en prat!

Marianne Støkken Pilgaard

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

930 09 977

Kontakt meg