Åpenhetsloven

Taksonomien

Åpenhetsloven skal ansvarliggjøre næringslivet gjennom krav til gjennomføringer av aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven gir både en aktivitet- og rapporteringsplikt, og inkluderer vurderinger av foretakenes leverandørkjeder. 

Åpenhetslovens krav til aktsomhetsvurderinger og transparens

Åpenhetsloven lovfester en plikt til å gjennomføre løpende aktsomhetsvurderinger i tråd med retningslinjene satt i OECD Guidelines, og sikrer åpenhet gjennom et krav om å redegjøre for vurderingene årlig eller ved store endringer, samt gi innsynsrett på forespørsel. 

En aktsomhetsvurdering er en prosess i flere steg med mål om å kartlegge og håndtere risiko for og faktiske negative påvirkninger tilknyttet virksomheten. En gjennomføring av aktsomhetsvurderinger i tråd åpenhetsloven skal dekke grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vurderingene skal kartlegge forhold i egen virksomhet og hos datterselskaper, i tillegg til leverandører og forretningspartnere.

Aktsomhetsvurderingene representerer en kontinuerlig prosess, og vurderingene må oppdateres jevnlig. En beskrivelse av arbeidsprosessen, identifiserte risikoer og faktiske negative påvirkninger, i tillegg til gjennomførte tiltak for å redusere disse, skal redegjøres for gjennom en erklæring som gjøres tilgjengelig på selskapets nettsider. 

Hvem omfattes?

Åpenhetsloven skiller mellom foretak hjemmehørende i Norge eller utlandet og som tilbyr varer eller tjenester:  

  • Hjemmehørende i Norge: Som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge. 
  • Utenlandske virksomheter: Som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning. 

Åpenhetsloven gjelder videre kun for “større virksomheter”. 

“Større virksomheter” er definert som virksomheter som er foretak av allmenn interesse, eller som på balansedagen overskrider minst to av følgende tre terskler:

  1. salgsinntekt: 70 millioner kroner
  2. balansesum: 35 millioner kroner
  3. gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.

Det er et krav at terskelgrensene må ha vært overskredet to regnskapsår etter hverandre for at selskapet blir omfattet.


Nærmere om kravene i åpenhetsloven 

Åpenhetslovens forpliktelser kan deles inn i tre overordnede krav:

En aktsomhetsvurdering er en prosess der omfattende selskap kartlegger, hindrer, reduserer og reparerer faktiske og potensielle negative konsekvenser av virksomheten, og kommuniserer resultatene utad. Åpenhetsloven krever at resultatene kommuniseres gjennom en redegjørelse som beskriver de vurderinger som er gjort og resultatene av aktsomhetsvurderingene. Formålet er å sikre ansvarlig styring av virksomheten og det å redusere negative virkninger av den daglige driften innenfor områdene menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Redegjørelsen skal sikre transparens om hvordan selskapet oppfyller aktsomhetsplikten. Redegjørelsen skal publiseres på selskapets nettside innen 30. juni hvert år, og ved store hendelser/endringer i risikobildet, og gi opplysninger om arbeidet som er gjort i det foregående regnskapsåret.

Rapportens skal inneholde minimum:

a) Generell informasjon om virksomheten og retningslinjer som sikrer ansvarlighet knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

b) Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger

c) Opplysninger om hvilke tiltak virksomheten har eller planlegger å iverksette for å stanse eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av tiltakene

Åpenhetsloven gir innsynsrett knyttet til hvordan selskapet håndterer identifiserte risikoer og negative påvirkninger. Denne retten er gitt til “enhver” som ber om det etter en skriftlig henvendelse. Med “enhver” menes alle som ønsker informasjon, dette kan for eksempel være forbrukere, fagforeninger, organisasjoner, journalister, investorer og offentlige oppdragsgivere. Informasjonen skal gis skriftlig og være dekkende og forståelig.


Norsk rett vil måtte endres som følge av EU-regelverk 

EUs direktiv om selskapers bærekraftsrapportering «Corporate Sustainability Reporting Directive» (CSRD) og aktsomhetsdirektivet «Corporate Sustainability Due Diligence Directive» (CSDDD) er to regelverk som har en klar side til åpenhetsloven i Norge.

CSRD gir detaljerte regler for rapportering av bærekraftsinformasjon etter rapporteringsstandarden «ESRS», og kan medføre dobbelrapportering fordi enkelte av ESRS-ene omfatter deler av den informasjon som kravet til redegjørelse etter åpenhetsloven. CSDDD gir krav om å gjennomføre aktsomhetsprosesser knyttet til menneskerettigheter- og miljø, og gjennomføringen av direktivet i norsk rett vil kreve lovendringer som bør samkjøres med åpenhetsloven.

Introduksjonen av disse EU-regelverkene gjør det nødvendig å evaluere åpenhetsloven i lys av de forpliktelsene som følger av disse regelverkene. Barne- og familiedepartementet har fått oppdraget med å innhente informasjon og skrive en evalueringsrapport som skal ligge til grunn for et endringsforslag. Det er ikke kjent når dette arbeidet vil være ferdig, men det forventes at samspillet mellom norske regler og EU-regelverkene vil bedres. Fremgangen i prosessen kan du lese mer om her.

Er din bedrift rigget for CSRD?

Vi hjelper deg å legge en plan, navigere i kravene og se etter nye forretningsmuligheter.

Behov for systemstøtte?

Vi kan bistå med implementering av analyseløsninger og digitale verktøy for bærekraftsrapporteringen.

Kontakt oss

Barbro Bruu

Partner | Faglig leder ESG, Oslo, PwC Norway

907 46 079

Email

Marianne Støkken Pilgaard

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

930 09 977

Email