{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
«Internet of Things» er et samlebegrep for teknologi som gir muligheten til å fjernovervåke og fjernstyre produkter og komponenter gjennom internett.
Internet of Things (IoT), på norsk ofte kalt tingenes internett, refererer til et nettverk av fysiske enheter som er utstyrt med sensorer, programvare og tilkobling til internett. Disse enhetene kan være alt fra smarttelefoner, smartklokker, kjøleskap og lyspærer, til industrielle maskiner og kjøretøy. Målet med IoT er å la disse enhetene samhandle med hverandre, samle data og utføre handlinger for å gjøre hverdagen mer effektiv og praktisk for mennesker. For eksempel kan IoT-enheter overvåke og optimalisere produksjonsprosesser, mens i detaljhandelen kan de bidra til å forbedre kundeopplevelsen gjennom personaliserte tilbud og lagerstyring.
Sentrale elementer i IoT er ideen om datautveksling, hvor enheter samler informasjon gjennom innebygde sensorer og deler den med sentraliserte systemer eller andre enheter for å muliggjøre intelligente handlinger og gi innsikt. Dataen generert av IoT-enheter kan være alt fra tradisjonelle tidsserier som temperatur- og fuktavlesninger til komplekse sanntidsanalyser. Innsikten man oppnår fra IoT enheter vil kunne gi bedrifter og enkeltpersoner muligheten til å ta effektive og informerte beslutninger basert på god sanntidsinformasjon, og detaljert historisk data.
Store aktører som Apple, Google, Amazon og Samsung satser tungt på å etablere plattformer som sømløst knytter sammen ulike produkter og tjenester i ett grensesnitt.
Konsumentrettede virksomheter vil i større grad bli møtt med en forventning om å kunne koble seg opp mot disse, mye likt etterspørselen etter mobilapplikasjoner da smartmobilen for alvor gjorde seg gjeldende.
Digitaliseringsstrategier bør derfor inneholde en tydelig målsetting på hvordan virksomheten skal forholde seg til den raske utviklingen innen IoT.
Fysiske enheter, for eksempel sensorer, aktuatorer og mikrokontrollere, er integrert i "ting" for å samle inn data om omgivelsene. Sensorer kan måle alt fra temperatur, fuktighet, bevegelse, lyd, lys og mye mer.
IoT er bygget på en enkel idé: Å koble fysiske ting til internett slik at de kan dele data og utføre handlinger. Prosessen involverer vanligvis følgende trinn:
Sensing (sensorer): Fysiske enheter, for eksempel sensorer, aktuatorer og mikrokontrollere, er integrert i "ting" for å samle inn data om omgivelsene. Sensorer kan måle alt fra temperatur, fuktighet, bevegelse, lyd, lys og mye mer.
Datainnsamling: Sensorene samler inn data og sender dem til en skybasert plattform eller en lokal server for videre behandling og analyse.
Dataanalyse: Innsamlet data blir analysert for å avdekke mønstre, trender og sammenhenger. Dette gir innsikt som kan brukes til å ta informerte beslutninger og optimalisere systemer.
Automatisering og handlinger: Basert på analysen kan IoT-systemet ta automatiserte handlinger. Dette kan være alt fra å justere termostaten i hjemmet basert på temperaturdata, automatisk bestille varer på nettet når de er i ferd med å gå tomme, eller varsle om potensielle problemer i industrielle maskiner før de feiler.
Kommunikasjon og brukersnitt: IoT-enheter kommuniserer også med mennesker gjennom forskjellige brukersnitt, som mobile apper eller webportaler, slik at vi kan overvåke og kontrollere enhetene, og motta viktige meldinger og varsler.
Forståelsen og anvendelsen av IoT har økt betydelig de siste årene, og det er forventet at det vil ha en omfattende innvirkning på mange områder av livet vårt.
Identifiser klare forretningsmål for IoT i virksomheten. Her ønsker vi å konkretisere hvilke forretningsbehov er det ulike deler av virksomheten har. De konkrete behovene bør også samsvare med selskapets overordnede forretningsstrategi. Dersom man som selskap har som mål å automatisere større produksjonsprosess vil det være naturlig å prioritere tiltak som samsvarer med dette.
Gjennomfør en grundig kartlegging av bedriftens eksisterende infrastruktur, teknologiske kapabiliteter og potensielle eller eksisterende IoT applikasjoner. Vi må kartlegge de tekniske, organisatoriske og kompetansemessige kapabilitetene knyttet til arkitektur, integrasjon, analyse, og IoT-enheter.
Basert på de kartlagte forretningsmålene og eksisterende kapabiliteter ønsker vi å etablere en IoT-strategi som knytter målsetningene fra IoT sammen med forretningsstrategien til virksomheten.
En IoT strategi bør ta utgangspunkt i hvilke typer sensorikk som eksisterer, valg av nettverksteknologi og konnektivitet, underliggende dataplattform og databehandling, visualisering og sikkerhet. Strategien bør også identifisere prioriterte tiltak, og inkludere valg av passende løsninger etter behov. Det må også vurderes behov for databehandling og analyse etter gjennomførte implementeringer.
Gjennomfør pilotering av prioriterte behov. Bygg enkle IoT-løsninger som kan testes i kontrollerte miljøer. På denne måten får man testet teknologien, identifisert eventuelle utfordringer eller potensielle forbedringer tidlig i prosessen. Gjennom piloter får man også produsert raske “wins”, som signaliserer til hele selskapet verdien og viktigheten av IoT initiativet.
Validerte piloter bør implementeres og skaleres opp gradvis.
Verden er alltid i endring og som alle andre digitale produkter bør også IoT produkter overvåkes og følges opp. Løsningene må integreres inn i selskapets monitoreringsløsninger for å sikre at de er operative, og at de underliggende forutsetningene står. Enten om det er så enkelt som å sikre at Io- enheten har batteri, eller så komplisert som å sørge for at en maskinlæringsmodell bygget på IoT data trenes regelmessig på ny data og ny virkelighet. Endringsledelse er også et viktig stikkord å følge opp.
Se hvordan vi kan hjelpe deg med alt fra data governance til avansert data og analyse.
Vi vil gjerne høre fra deg om dine muligheter innen tingenes internett!