18/08/23
Even Enggrav (venstre) og Jørn Juliussen (høyre) oppfordrer norske virksomheter til å kurse ledere i effektiv målrealisering. — Mange fokuserer på faglig eller personlig lederutvikling. Men gjennomføringsevnen er like viktig, sier Juliussen.
Målstyringsundersøkelsen 2023 viser at 4 av 10 virksomheter i Norge bør ta aktivt grep for å styrke evnen til å gjennomføre strategien. Dette tallet var tilsvarende da undersøkelsen ble gjennomført i 2019. Årene etter forrige undersøkelse har vært preget av større usikkerhet for mange norske virksomheter. Både pandemien som traff i 2020 og den påfølgende økonomiske usikkerheten har krevd stor omstillingsevne hos norske virksomheter.
Målstyringsundersøkelsen viser at hele 75 % av selskapene har gjort større endringer de siste tre årene med måten de setter og følger opp strategiske mål.
I målstyringsundersøkelsen 2023 har toppledere fra 125 norske virksomheter svart på hvor gode de er på å gå fra strategi til handling. Basert på disse svarene har PwC undersøkt hva som kjennetegner de som lykkes.
Undersøkelsen viser at norske toppledere opplever at ledelsen er omforent om en tydelig visjon og strategi, men 97 % av norske virksomheter har et forbedringspotensial og 4 av 10 bør ta et aktivt grep for å styrke gjennomføringskraften.
Få tilsendt Målstyringsundersøkelsen 2023: Kontakt oss
— Ikke gjør strategi til en årlig hendelse. Det er beslutningene i hverdagen som avgjør om man lykkes.
Virksomheter med god gjennomføringskraft evner i større grad å sikre eierskap og ansvar, og skape engasjement for virksomhetens strategi og mål, sammenlignet med virksomheter med mindre god gjennomføringskraft.
De som lykkes med målstyring treffer på to punker:
De tar et aktivt eierskap til prioritering gjennom å bruke ulike verktøy og rammeverk, og blir gode til å vurdere og beskrive hva som skal gjennomføres. De evner å skape fokus i virksomheten.
De jobber aktivt med kommunikasjon, engasjement og involvering i strategiarbeidet. De legger vel så mye vekt på hvordan strategien skal gjennomføres. De ønsker at de ansatte skal ta eierskap til strategien.
— Det viktigste norske virksomheter kan gjøre for å lykkes med strategien er å gjøre den tydelig forstått blant ledere og ansatte, og involvere for å sikre engasjement for strategi og mål.
En tydelig strategi innebærer å fortelle virksomheten hvor vi ønsker å være, hva vi ønsker å oppnå og hvorfor dette er viktig – og samtidig tydeliggjøre hvordan vi skal gjennomføre den ved omforente strategiske mål og tiltak.
— Du kan ikke forvente at noen skal gjennomføre en strategi du selv ikke klarer å beskrive godt. Som leder må du jobbe med god historieformidling og beskrive strategien slik at folk forstår, sier Jørn.
For å engasjere hele organisasjonen må toppledelsen motivere gjennom bred og gjentakende kommunikasjon, både i åpne kanaler, medarbeiderutviklingen, ledelsesutviklingen og coachingen.