24/06/19
Playback of this video is not currently available
– Jeg drømmer om at vi om noen år er på Norges topp 5-liste over turistmål. For å få til det må kommune, destinasjonsselskap og private jobbe sammen, sier ordfører i Stad kommune, Alfred Bjørlo.
Stupbratte fjell. Grønne fjellsider. Sauer. Pilegrimsled. Fire konger var her. Kloster med høyt tårn og grotte i fjellet. Sankt Sunniva. Surf. Klart, grønt hav. Stad-havet. Vilt. Vakkert. Hvordan skaper man en turistdestinasjon man tjener penger på her, samtidig som det er bærekraftig?
– Naturen og de ikoniske reisemålene her er i verdensklasse. Nå gjenstår det bare å ta ut potensialet, og da er samarbeid enormt viktig. Det vil legge press på nettet, toaletter, veier, overnatting, spisesteder osv. Fordelen er at vi starter med blanke ark og en helt ny kommune, sier ordfører Alfred Bjørlo i Stad kommune.
– Det at det kommer noen utenfra som ser prosjektet med nye øyne, er utrolig viktig. PwC er lokale folk med bena på jorda. De hjelper med å koble de lokale attraksjonene her til de store trendene internasjonalt. De har et stort apparat i ryggen, erfaring fra lignende prosjekt og er tett på. De har hjerte for prosjektet og ønsker virkelig at vi skal lykkes på Stad, sier Bjørlo.
Hensikten med å lage en tydelig strategi for reiselivet i nye Stad kommune er å skape arbeidsplasser, aktivitet og styrke eksisterende reiselivsbedrifter i kommunen. – Reiselivsbedriftene i nye Stad kommune står sterkere sammen enn hver for seg, sier partner og leder for reiselivstjenester i PwC, Ingvill Flo.
Liv Koller-Borg flyttet fra et lite sted rett ved Stad-havet for snart 30 år siden. Hun blir bare mer og mer glad i hjemstedet og områdene rundt, og har lyst til å bidra lokalt. – Jeg vil skape noe spesielt for besøkende og gode arbeidsplasser for de lokale. Det er et enormt potensial her, forteller Liv som er styreleder for både Vestkapp og det nye hotellet på Selje.
Sammen skaper de et reiselivsikon i Stad med blant annet kloster, hotell og restaurant: Rådgiver i PwC, Ingvill Flo (f.v.), sammen med ordfører Alfred Bjørlo og investor Liv Koller-Borg på befaring på klosterøya Selja.
Målet er at Stad skal bli blant Norges topp 5 reiselivsdestinasjoner.
– Det er ikke et mål å få flest mulig turister ut til klosteret på Selja. Det er gammeldags. Målet er kvalitet og bærekraft. Det som er bra for turistene, er bra for innbyggerne og potensielle innflyttere, sier rådmann Kristine Dahl i Selje kommune.
Ingvill Flo i PwC tror hotellet på Selje om ti år kommer til å være en hjørnesteinsbedrift som ansetter lokalt og gir utflyttere en grunn til å flytte tilbake. – Man må skape produkter som utfyller hverandre, og ikke konkurrerer. På sikt vil man kunne tilby en komplett gjestereise med gode aktiviteter og fasiliteter fra Loen innerst i Nordfjord til Vestkapp. Det er i tråd med strategien til Visit Nordfjord "Alt i en fjord", forteller Ingvill.
Styringsgruppa for utvikling av Selja Kloster vandrer fra den ene siden av øya Selja til klosteret på andre siden. PwC er med i planleggingen av hvordan de skal få til en bedre opplevelse for turistene som drar ut til klosteret, og hvordan det kan bli lønnsomt.