19/03/19
Med dagens klimautfordringer kan bærekraftig turisme være en trend det er verdt å merke seg. Foto: Adobe Stock
Vi står på trappene til en ny, spennende turistsesong. I konkurransen om gjestene er det to ting som peker seg ut. Å få turistene til å velge din destinasjon, og å levere varene så de reiser derfra med et smil om munnen. Hvordan oppnå det?
Norge og Vestlandet står i en særstilling med sine vakre, naturgitte attraksjoner. Men er dette nok?
Gjesten ønsker at reisemålet skal være enkelt å finne, bestille, reise til og ha et mangfold av opplevelser underveis.
Dette bør påvirke hvordan du selger reisemålet ditt. Tidligere markedsførte reiselivsnæringen hva turisten kunne se. Nøkkelen nå er å markedsføre hva man kan oppleve.
Dagens turister vil gjerne ha innsikt i hvordan vi nordmenn lever, de vil smake på lokale spesialiteter og få et innblikk i vår historie. De gode, autentiske opplevelsene står høyt i kurs.
– Et vellykket reisemål må ha et sterkt kjerneprodukt, en tydelig identitet, gode tilleggsprodukt og ikke minst være tilgjengelig for gjesten, forklarer Flo.
Hun har gjennom en årrekke jobbet med ulike reiselivsbedrifter over store deler av Norge. Nye Stad kommune er blant de siste som gjennom PwC har fått en oppdatert reiselivsstrategi. Vikinghistorie, surfing, vandring og kulturturisme er viktige stikkord her.
Vi ser at dagens turister har helt andre krav og forventninger enn bare for noen få år tilbake.
God kvalitet går aldri av moten, men i dag ligger mye av kvaliteten også i å være oppdatert. Når vi i PwC jobber med å utvikle og forbedre reisemål ser vi på det store bildet og på de små detaljene.
Og hvordan opplever gjesten det lokale tilbudet?
– En undersøkelse gjort av Innovasjon Norge viser at over en tredel av turistene er villige til å betale mer for produkter som er bærekraftige, sier Flo.
Dagens klimautfordringer krever grønnere reiselivsprodukter. Dette er en trend det er verdt å merke seg! En annen nøkkel for å lykkes med destinasjonsutvikling er å få aktørene til å stå samlet rundt en felles strategi, mener Flo.
Grenseløst samarbeid om for eksempel transport vil gjøre reisemålene mer tilgjengelige og enkle å bevege seg i mellom. Turister som kan konsentrere seg om gode opplevelser, heller enn korresponderende bussruter, er nok mer fornøyde.
Samarbeid mellom ulike aktører, som for eksempel transport, gjør reisemålene mer tilgjengelige og gir fornøyde turister. Foto: Adobe Stock
I tråd med «Veikart mot et bærekraftig reiseliv» (PDF, 33.8 MB) ser PwC verdien av å få turister til å betale for kvalitetsprodukt, heller enn å jakte de store volumene av besøkende.
Å utvikle Norge til en lønnsom helårsdestinasjon med godt rykte og godt vertskap krever både kunnskap og innsats.
PwC har lang erfaring med å utvikle opplevelser som gjør at turistene faktisk legger igjen penger, og vi er klare til å ta fatt på nye ideer.