Nytt klimakvotesystem i EU

ETS2 innføres i Norge

Transport
  • 19/03/24

EU har nylig lansert et nytt klimakvotesystem: ETS2, og skal gjelde ved siden av dagens klimakvotesystem. Det innebærer nye kostnader og rapporteringsplikter for berørte i olje- og gassektoren.

ETS, Emission Trading System, er EUs klimakvotesystem. Klimakvotesystemet inngår som en del av EUs klimapakke «Fit for 55», og er et middel for å nå EUs mål om å redusere klimagassutslippene med 55 prosent fra 1990 til 2030. Klimakvotesystemet gjelder i dag for klimagassutslipp fra industri, kraftproduksjon, luftfart og skipsfart. 

Klimakvotesystemet innebærer at det settes et tak for de samlede lovlige utslippene i EU og EØS gjennom at et visst antall utslippskvoter er tilgjengelig i et kvotemarked. En klimakvote gir kjøper tillatelse til å slippe ut ett tonn med CO2-ekvivalenter. Innenfor taket som er satt kjøper og leverer aktørene som er omfattet av EUs klimakvotesystem klimakvoter, for å gjøre opp for sine utslipp. Dette skaper et marked og en pris på CO2, og etter hvert som taket går ned og prisene på CO2 går opp, gir det incentiver til å redusere utslippene framfor å kjøpe klimakvoter.

Nå har EU innført ETS2. Det er et nytt kvotesystem for CO2-utslipp fra veitransport, bygninger (f.eks innenfor energiindustri, næringer og husholdninger) og andre sektorer. Med andre sektorer siktes det til industri som ikke er kvotepliktig under det eksisterende kvotesystemet (EU ETS), f.eks energiindustri, som varmeverk og kraftvarmeverk, i tillegg til bygg- og anleggindustri. 

De som omfattes av ETS2 vil etter hvert få de samme pliktene som sektorene som er en del av EU ETS. ETS2 isoleres likevel fra dagens klimakvotesystem. Dette innebærer at det ikke blir mulig for omsettere av brensel under ETS2 å bruke kvoter fra dagens marked. Det vil heller ikke være mulig for operatører under dagens marked å bruke kvoter fra ETS2. Det blir ikke tildelt gratiskvoter, slik at alle klimakvotene må handles på auksjon i Europa. Målet er å få ned utslippene med 42 prosent innen 2030, beregnet fra 2005. 

Kontakt våre skatteeksperter

Hvem gjelder ETS2 for? 

De som rammes av ETS2 er de som omsetter brensel. ETS2 er i henhold til regelverket, basert på en «oppstrøms» kvoteplikt. I ETS2 sammenheng er «oppstrøms» definert som  den som plasserer brenselet til forbruk i markedet. Normalt sett ville nok bransjen sett på leddet før, altså de som leverer råvarene, som et “oppstrøms” ledd, mens det i EU direktivet er definert til leddet etter.

I de fleste tilfeller vil det dermed være den som omsetter brenselet og eventuelt er ansvarlig for innbetaling av særavgifter, som må kjøpe og levere klimakvoter til oppgjør. Forbrukerne, f.eks. husholdninger og bilkjørere, blir ikke berørt. 

All brensel som omsettes til de aktuelle sektorene er omfattet av ETS2. Det foreslås unntak for brensel av fast biomasse og brensel som ikke har utslipp av CO2 ved bruk. Brensel er ifølge klimakvotedirektivet (2003/87/EC) energiprodukter som faller innunder tolltariffnummer som det henvises til i energiskattedirektivet (2003/96/EC), som igjen defineres i forordning (2658/87) om «Tariff and Statistical Nomenclature and on the Common Customs Tariff». 

Les også: EUs klimakvotesystem ETS innlemmer maritim bransje

Når trer ETS2 i kraft? 

ETS2 vil først tre i kraft tidligst fra 2027. EU kommisjonen har varslet at det kan bli en utsettelse til 2028 hvis olje- og gassprisene er eksepsjonelt høye. 

I første omgang stilles det krav om å søke om tillatelse til kvotepliktige utslipp og utarbeide en overvåkningsplan som er i tråd med MR-forordningen. Fristen for dette er i EU satt til 31. august 2023. I Norge er det åpnet for å søke om tillatelse for å kunne drive omsetning av brensel fra 1. juni 2023. 

Alle nasjonene som deltar i EUs klimakvotesystem, forvalter sin del av et felleseuropeisk klimakvoteregister. Hver kvotepliktig virksomhet må ha en egen konto, hvor de hvert år må betale inn et antall klimakvoter som svarer til utslippene fra foregående år. Registeret kan sees på som en nettbank hvor kvoter utstedes, oppbevares og overføres. Virksomheter som skal levere klimakvoter til oppgjør, må søke om en slik konto i god tid før klimakvotene faktisk skal leveres til oppgjør. 

Dette innebærer at selv om ETS2 ikke er operasjonelt før 2027, så medfører ETS2 en rekke plikter som det må tas stilling til allerede i dag. Vi har vært i kontakt med flere virksomheter som er berørt av ETS2. De peker på et utilgjengelig regelverk og stor usikkerhet i hvordan virksomhetene skal håndtere de krav som følger av ETS2. Det er blant annet ikke avklart om det må gjøres oppgjør for farget diesel eller om det er planer om å skrote CO2-avgiften på fossile brensler som nå skal omfattes av ETS2. Hvis CO2-avgiften står seg, risikerer visse operatører å bli dobbeltbeskattet. 

Ordningen skal sendes på høring i løpet av våren 2024. Aktører som berøres bør vurdere å sende inn høringsinnspill. Les mer på Miljødirektorates nettsider.

Kontakt oss

Helene Øien Hval

Tollrådgiver | Direktør , Oslo , PwC Norway

920 94 673

Kontakt meg

Ragni Wessel

Advokatfullmektig | Associate , Oslo , PwC Norway

468 29 170

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.