Fremveksten av norske og internasjonale B2B SaaS selskaper har vært enorm over de siste 5 til 10 årene. Felles for disse selskapene er et sterkt verdiforslag muliggjort gjennom bruk av teknologi. Verdiforslaget går typisk i retning av å forenkle og automatisere bedrifters arbeidsflyt og prosesser, øke produktivitet, eller øke innsikt ved innsamling og aggregering av data. Forretningsmodellen er også attraktiv, med høy andel kontraktsfestet og repeterende inntekt, og en skalerbar kostnadsbase som muliggjør høye marginer.
– Markedet for B2B SaaS er svært spennende, og fortsetter å vokse rundt 20% årlig. En økende andel av nye selskaper i Norge er teknologibaserte, og vi følger fremveksten av disse svært tett, sier Brun.
Anders Brun, Managing Partner i Strategy& Norge, trekker frem betalingsvilligheten blant investorer som et bevis på hvor attraktive disse selskapene er
- Ser vi mot børs og private transaksjoner, så er det svært mange eksempler av B2B SaaS selskaper som er verdsatt og solgt for mer enn 5x omsetning og 20x EBITDA, og enda høyere for de aller beste selskapene. Dette er mye høyere enn det vi ser blant tradisjonelle B2B tjenesteselskaper. Prisingen sier noe om forventningene til vekst i dette markedet, som blant annet drives av store effektiviserings- og produktivitetsforbedringer.
Anders Brun fra Strategy& Norge fremhever den spennende veksten i B2B SaaS-markedet, med selskaper verdsatt langt over tradisjonelle nivåer.
Nytt av året er at Strategy& også har gjennomført en undersøkelse for å få mer innsikt i strategisk posisjonering og finansiell performance blant ledende norske B2B SaaS selskaper. Totalt 55 norske selskaper har svart på undersøkelsen. Noen av funnene inkluderer:
Norske B2B SaaS-selskaper er vanligvis spesialiserte mot industri (e.g. mot sektorer som maritim, energi og retail)
Kundene er ofte mellomstore og store selskaper der krav til tilpasning og lokal tilstedeværelse er større (og konkurransen fra globale selskaper mindre)
Finansiell utvikling har vært veldig sterk, med gjennomsnittlig årlig omsetningsvekst på 21 % og EBITDA-marginer på 12 % i perioden 2020-2023
En periode med mer utfordrende makroøkonomi gjør at forventningene til vekst det neste året er noe lavere enn historisk
Det er også tydelige forskjeller i vekst- og lønnsomhetsprofil for selskaper av ulik størrelse. Selskaper i tidlig fase har ofte mye kostnader knyttet til produktutvikling, men etter hvert som produktet kommersialiseres og blir «ferdigutviklet», ser man en betydelig lønnsomhetsforbedring, i særs blant selskaper som klarer opprettholde lav «churn» (frafall av kunder).
Fremveksten av kunstig intelligens (AI) har bidratt til å gjøre B2B SaaS enda mer aktuelt, og gir et betydelig potensial til å revolusjonere eksisterende løsninger, samt bidra til enda mer innovasjon og nye gründereventyr. Blant selskapene som har svart på undersøkelsen, trekkes det frem at AI er spesielt relevant for produktutvikling. AI-teknologier, som maskinlæring og prediktiv analyse, muliggjør optimalisering av komplekse optimeringsproblemer, samt automatisering av standardiserte oppgaver. I tillegg muliggjør det analyse av store mengder data fra ulike kilder, som bidrar til å samle innsikt og ta bedre strategiske beslutninger. Sistnevnte trekkes frem som et område hvor de norske B2B SaaS selskapene forventer størst økning i bruk av AI over de neste 3-5 årene.
Vi vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer!
Anders Brun