Læring og utvikling i økonomifunksjonen er essensielt for å kunne møte morgendagens muligheter og utfordringer, samt tiltrekke seg de riktige talentene. Likevel ser vi at dette fort blir nedprioritert i travle og utfordrende perioder. Vi har tatt en prat med regnskapssjefer og finansdirektører i store og mellomstore bedrifter om hvordan de jobber med læring og utvikling i økonomifunksjonen.
– Mange virksomheter har gode tanker og intensjoner om kompetanseutvikling i økonomiavdelingen, men realiteten er ofte at virksomheter sliter med gjennomføringen av planene fordi andre prosjekter må få prioritet.
Funnene understøtter tendenser vi har sett og erfart over tid. Mange sliter med å utforme en klar strategi forankret i selskapets og avdelingens behov i dag og i tiden som kommer. Resultatet blir at kompetanseutvikling i stor grad preges av hva ansatte og avdelingen har behov for i dag, uten å ha en klar plan for hvordan kompetansen til avdelingen skal løftes på sikt.
Hva er kompetanseutvikling?
Med kompetanseutvikling mener vi i denne sammenheng virksomheters tiltak for å heve både kognitiv, teknisk og digital kompetanse. Kognitiv kompetanse tilsvarer mellommenneskelig, sosiale ferdigheter, samt kommunikasjonsevner og lederegenskaper. Teknisk kompetanse er målbare evner og den spesifikke kompetansen som kreves for å gjennomføre jobbspesifikke oppgaver, mens digital kompetanse er ferdighetene som trengs for å bruke digitale verktøy.
Blant virksomhetene vi har snakket med, manglet halvparten en klar strategi for kompetanseutvikling i økonomifunksjonen. For de fleste handler kompetanseutvikling om praktisk læring, og i mindre grad om samhandling og formell læring. Vi ser at mye av utviklingen til ansatte er basert på et “her og nå”-behov, ofte med fokus på tekniske ferdigheter.
1 av 3 virksomheter ser på kompetanseutviklingsplanen som viktig for rekruttering av talenter til økonomifunksjonen.
Uten en klar strategi og plan for kompetanseutvikling kan økonomifunksjonen havne i en situasjon der de ansatte ikke har tilstrekkelig oppdatert kunnskap og ferdigheter. Dette kan føre til ineffektivitet, feil i beslutningsprosesser og rapportering, og svakere finansiell styring i bedriften. Ansattes motivasjon kan også stagnere i mangelen på en klar utviklingsplan og faglig utvikling.
Kun 30 prosent av virksomhetene oppgir at kompetanseutvikling er basert på en kartlegging av nåværende og fremtidig kompetansebehov.
70 prosent har ikke gjennomført en helhetlig kompetansekartlegging.
Uten en grundig kartlegging av dagens kompetansenivå er det vanskelig å identifisere kompetansehull og områder som trenger forbedring. Uten innsikt i hvilke kapabiliteter avdelingen allerede besitter, vil prioritering av kompetanseutvikling være utfordrende. Viktige temaer kan bli nedprioritert, og man risikerer å bruke unødvendige ressurser på opplæring av allerede kjente emner.
Norge er kjent for en flat organisasjonsstruktur preget av mye tillit og ansvar. Dette medfører at medarbeidere i stor grad kan påvirke sin kompetanseutvikling. Økonomilederne vi har snakket med bekrefter at dette også er gjeldende for medarbeidere i økonomiavdelingen.
3 av 4 virksomheter oppgir at ansatte i stor eller svært stor grad påvirker sin egen kompetanseutvikling.
Når vi gir den enkelte medarbeider ansvar for egen utvikling kan dette gi positive miljøeffekter. Økt påvirkning kan for mange øke trivsel i hverdagen. Dette stiller krav til den enkelte leder for å sikre at kompetansen i avdelingen dekker fremtidig behov, og at kompetanseutviklingen er relevant for den enkeltes arbeid og ansvarsområde.
Vår erfaring er at kompetanseutvikling blir nedprioritert i travle og utfordrende perioder. Mange av virksomhetene vi har snakket med trekker frem utfordringene med å ha tilstrekkelig kapasitet til å legge en plan, og tid til å prioritere kompetanseutvikling i en travel hverdag.
Virksomhetene vi har snakket med prioriterer i stor grad kompetanseutvikling innen tekniske ferdigheter som regnskap og økonomisystemer. Samtidig er det mange som opplever mangel på mer analytiske ferdigheter og ESG. 50 % av virksomhetene mener dette er viktig å fokusere på fremover for å møte fremtidens utfordringer og krav.
Kompetanseutvikling blir ofte mer vedlikehold av dagens nivå enn utvikling for fremtiden.
Uten en kompetanseutviklingsplan med tydelige mål, og som har fokus på kontinuitet og jevnlig oppdatering og tilpasning, skal det lite til før arbeidet med kompetanseutvikling blir nedprioritert. Over tid kan dette føre til et økende kompetansegap mellom kompetansen avdelingen besitter og kompetansen som kreves for å levere på ønsket nivå i fremtiden.
Store virksomheter har ofte satt lederutvikling på agendaen. Ledere og ledertalenter i økonomiavdelinger har derfor ofte et tydelig kompetanseutviklingsløp i denne dimensjonen. Vi ser at kompetanseutviklingsplanen for lederutvikling ofte er mer strukturert og formell enn øvrig kompetanseutvikling i økonomiavdelingen.
Kun 1 av 10 økonomiledere mener at de ansatte får tilfredsstillende kompetanseutvikling.
Store forskjeller mellom hvor høyt kompetanseutvikling prioriteres for generelle medarbeidere og ledertalenter i økonomifunksjonen kan ha negativ effekt på arbeidsmiljøet dersom øvrige medarbeidere opplever at de ikke får den kompetanseutviklingen de har behov for.
Virksomheter med omsetning over 5 milliarder NOK bruker i gjennomsnitt over dobbelt så mye penger på ekstern kompetanseutvikling sammenlignet med mindre virksomheter. De mellomstore bedriftene fokuserer i større grad på egenlæring enn kurs i grupper.
Store virksomheter bruker dobbelt så mye på ekstern kompetanseutvikling sammenlignet med virksomheter i SMB-markedet.
Større virksomheter med store økonomiavdelinger vil kunne ha behov for å ha mer formell kursing, for å sikre at alle i samme stilling får den samme kompetanseutviklingen. I mindre virksomheter består gjerne økonomiavdelingene av en stor blanding av ulike roller og kompetanse, noe som gjør formell kursing mindre aktuelt. Til tross for forskjellene i kursformat ser vi ingen forskjeller i hvor fornøyde selskapet mener de ansatte er med kompetanseutviklingen.
Turnover har en naturlig påvirkning på hvordan det arbeides med kompetanseutvikling i avdelingen. Med høyere turnover vil det være et større behov for upskilling på selskapsspesifikke faglige temaer, samt opplæring i selskapets økonomisystemer og rutiner. Av virksomhetene vi snakket med bruker de med turnover over 10 prosent i gjennomsnitt 30 prosent mer tid på kompetanseutvikling enn selskaper med lavere turnover.
Selskaper med høy turnover bruker i snitt 30 prosent mer tid på kompetanseutvikling enn selskaper med lav turnover.
Enkelte virksomheter kan forvente høy turnover som konsekvens av blant annet bransje og ansettelsesforhold. Det kan gi en økonomifunksjon godt påfyll av nytt talent og en evne til å utfordre status quo. Likevel ser vi at det kan være utfordrende å gi tilstrekkelig opplæring ved høy turnover, da et stort ansvar ligger på de gjenværende medarbeiderne fordi formell kursing alene ikke er tilstrekkelig. Dette blir en tidstyv for medarbeiderne og over tid erfarer vi at det er risiko for at evnen til å sikre god opplæring ikke blir tilfredsstillende.
Vi spurte selskapene om hva de mener blir viktigst for å lykkes med kompetanseutvikling fremover. Det var spesielt to nøkkelfaktorer som utmerket seg:
En god og gjennomtenkt strategi setter rammer for kompetanseutvikling som er relevant, har en tydelig retning, og som ansvarliggjør både ansatte og ledere i økonomiavdelingen. En god kompetanseutviklingsstrategi er skreddersydd etter avdelingens nivå både på gruppe- og individnivå, og tilpasset etter hvilke kompetanse som er nødvendig i tiden som kommer.
Hvis selskaper skal lykkes med kompetanseutvikling i økonomiavdelingen, er dette nødt til å bli prioritert både på avdeling- og virksomhetsnivå. Vi har sett at kompetanseutvikling ofte blir nedprioritert når selskaper og avdelinger står i omorganiseringer, vekst eller nedgangstider. Økonomiavdelinger er travle, og tiden strekker ikke alltid til. Dette gjør at det vanskelig å sikre kontinuitet i kompetanseutviklingen dersom ikke kompetanseutvikling blir satt som en viktig prioritering internt.
Les også: Kompetanserapporten 2023
Legg en plan for både formell og uformell kompetanseutvikling.
Uformell kompetanseutvikling i form av praktisk læring gjennom operativt arbeid og sosial læring av medarbeidere bør være det sentrale i kompetanseutviklingsplanen for å sikre relevant kompetanseutvikling og tilrettelegging for praktisk utnyttelse av læring. Formell kompetanseutvikling i form av kurs supplerer den uformelle læringen og sikrer at alle i økonomiavdelingen får læring på utvalgte temaer.
Hvor mye formell kursing en økonomifunksjon bør legge opp til, vil avhenge av mange faktorer. Vi ser ofte at en 70-20-10 fordeling er et hensiktsmessig utgangspunkt.
CFO Solutions bygger, utvikler og drifter økonomifunksjoner. Hos oss står kompetanseutvikling høyt på agendaen og er et fundament i strategien gjennom vårt CFO Academy.
Vi gjør løpende kartlegging av våre medarbeideres kompetansenivå innen våre seks kompetanseområder og legger en plan for utvikling sammen med den enkelte medarbeider. Vi har organisert oss i mindre team, som sikrer gode muligheter for å lære av hverandre. Teamlederne identifiserer nøkkelområder vi prioriterer til formell kursing for alle.
Den formelle kursingen følger et årshjul og dekker alle kompetanseområdene våre, med ulike kurstema for ulik erfaringsnivå blant medarbeiderne. Vi holder både fysiske og digitale kurs, og sikrer utvikling gjennom gode evalueringsrutiner.
For å sikre kvalitet, fremdrift og gjennomføring har vi en prosjektleder for vårt kursprogram og egen fagansvarlig for hvert kompetanseområde.
Vi har identifisert seks kompetanseområder som er spesielt viktige for oss fremover:
Vi kan hjelpe med utvikling og implementering av et kompetanseutviklingsprogram som passer for din virksomhet. Vi har fagkompetanse som dekker alle kompetanseområdene i økonomifunksjonen.
Ser du at du mangler viktig kompetanse og kapasitet i økonomiavdelingen kan vi bistå med fagkompetanse på kort varsel. Vi spesialiserer oss på interimsroller i økonomiavdelingen.