Personalhåndboken er et viktig oppslagsverk for ansatte, og bør gi informasjon om lover, avtaler, administrative bestemmelser og annet regelverk som regulerer rettigheter og plikter for alle som er ansatt. Hva som er avtalt i individuelle ansettelsesavtaler i forhold til hva som står i personalhåndboken kan få betydning for i hvilken grad arbeidsgiver i ettertid kan endre vilkår og goder som tilbys arbeidstakerne.
Arbeidstakeres arbeidstid er regulert i arbeidsmiljøloven. Regelverket har blant annet grenser for arbeidstiden og krav om pauser og daglig og ukentlig fri. Det er derimot mulig med fleksible ordninger hvor arbeidstakere kan arbeide relativt mye i perioder mot tilsvarende mindre arbeid i andre perioder. Slike ordninger krever at virksomheten har kontroll på at arbeidstidsreglene overholdes.
Det er adgang til å unnta arbeidstakere i ledende- eller særlig uavhengige stillinger fra ulike bestemmelser om arbeidstid, herunder retten til overtidsbetaling. Hvorvidt arbeidstakeren innehar en ledende- eller særlig uavhengig stilling må vurderes konkret.
I tillegg til regler om arbeidstid er det også regler for hvor mye ferietid en arbeidstaker har rett til og hvilke vilkår som må være oppfylt for å få feriepenger. Ferielovens regler kan suppleres av bestemmelser i en tariffavtale.