Offentlig transport

Foto: ©️Livework

Ny kundestrategi for offentlig transport

Ruter AS

Ruter, som administrerer den offentlige transporten i Oslo, ble opprettet for å integrere tidligere uavhengige transportmåter: buss, tog, trikk, sykkel og båt. For å klare dette trengte de en kundestrategi som gjorde det mulig for dem å fokusere på det som var viktigst for kundene.

Livework identifiserte tre behov som var felles for alle kundene til Ruter. Disse var «Slutt å irritere meg», «Anerkjenn meg» og «Tilrettelegg for meg». Strategien var å begynne på bunnen; altså å fjerne irritasjonsmomentene og deretter gi kundene økt anerkjennelse og bedre tilrettelegging.

 

«Vi skal slutte å irritere kundene.»

Adm.dir. i Ruter AS
Foto: ©️Livework

Implementering av nytt system for reiseinformasjon i Ruter AS

Vedlikeholdet av systemet og kvaliteten på informasjonen hadde sakte, men sikkert blitt dårligere og dårligere. Systemet fungerte ikke spesielt godt på tvers av ulike transportmidler. Livework hjalp Ruter med å implementere et nytt system som var utformet for å gjøre kundene mer selvstendige og tilfredse. Målet var å få flere til å bruke offentlig transport.

I Oslo har befolkningsøkningen lenge ligget på over 30 %. For å takle en så stor befolkningsvekst er god offentlig transport helt essensielt. Men Ruter, som administrerer den offentlige transporten i Oslo, hadde et informasjons- og reisesystem som var utviklet på 80- og 90-tallet. Dette bød på store utfordringer.

 

Å være her og se det nye systemet gjør at jeg forstår problemer jeg ikke engang kunne se for meg

Adm.dir. i Ruter AS
Foto: ©️Livework

Høyhastighetstog med thailandsk egenart

Myndighetene i Thailand, 2013

Transportdepartementet i Thailand ba Livework om å utforme visjonen for et nytt lyntogtilbud, for å gjøre arkitektene, ingeniørene og politikerne i stand til å utvikle et kundefokusert transportsystem.

Det var viktig å beholde egenarten og de karakteristiske trekkene ved en tradisjonell thailandsk reiseopplevelse, men på samme tid hadde tjenesten behov for store forbedringer. Vi lyttet til passasjerene og utformet en visjon som ikke bare gjorde hverdagen lettere for folk, men som også bidro til kulturell, sosial og økonomisk vekst.

 

Ingeniørkunst og arkitektur er meningsløst uten tjenestedesign. Man kan ikke investere i offentlig infrastruktur uten å ha analysert og planlagt den aktuelle tjenesten på forhånd

Pansak Vinyaratn, nærmeste rådgiver til Thailands statsminister