"Ti på Toll"

Tollverdi: Hva må importøren huske på ved kjøp av varer og tjenester fra utlandet?

Byggeplass
  • 08/11/24

Når norske bedrifter importerer varer og parallelt kjøper tjenester fra utlandet, oppstår det ofte spørsmål om hvordan tjenestene skal avgiftsbehandles. Skal mva for tjenestene beregnes etter reglene om snudd avregning (“reverse charge”), eller skal kostnaden for tjenestene inngå i tollverdien for innførte varer? Skillet kan fremstå som teoretisk, men kan medføre store ekstrakostnader dersom varene er tollpliktige.

Hva er "Ti på Toll"?

Denne artikkelen er en del av vår nye artikkelserie som tar for seg problemstillinger på tollområdet. I denne serien vil vi utforske en rekke utfordringer og spørsmål som vi ofte møter i vårt arbeid som rådgivere innen toll.

Vi vil også dele nyheter og oppdateringer som er relevante for deg som jobber med toll og internasjonal handel.

Viktigheten av korrekt mva-håndtering ved import

Vi får ofte spørsmål fra klienter om mva-håndtering av tjenester som norske selskaper mottar eller belastes fra utlandet, spesielt når de både importerer varer og mottar tjenester. Dette er særlig relevant i konsern som sentraliserer funksjoner for effektiv drift og fordeler kostnader mellom selskapene. Vi erfarer at tollmyndighetene har en aggressiv tilnærming ved bokettersyn i slike tilfeller.

I et nylig eksempel fra en klientsak, mente tollmyndighetene at tollverdien skulle baseres på salgspris til norske kunder, grunnet belastninger for tjenester fra utenlandske konsernselskaper. Avtalene innad i konsernet var ikke oppdaterte, og TP-dokumentasjon var utarbeidet for skatteformål. Tollmyndighetene konkluderte med at verdifastsettelsen var påvirket av avhengighetsforholdet mellom importør og selger. Etter tollmyndighetenes syn måtte derfor tollverdien fastsettes med utgangspunkt i salgsprisen til kunder i Norge. Denne verdien er naturligvis høyere enn om tollverdien hadde blitt fastsatt etter salgsprisen på varene mellom utenlandsk selskap og norsk importør etter prinsippet om armlengdes avstand, og herunder inkludert de kostnadselementer som vanligvis inngår i prisen på varer i transaksjoner mellom uavhengige.   

Dette eksemplet viser viktigheten av tollverdivurderinger i internasjonale varetransaksjoner i konsern, i tillegg til TP-dokumentasjonen. Vi anbefaler at varetransaksjoner og tilknyttede tjenesteleveranser reguleres i skriftlige avtaler.

Hvorfor fjernleverbare tjenester fra utlandet er relevant for tollverdien

Hovedregelen for fastsettelse av tollverdi er at tollverdien skal være transaksjonsverdien . Varens transaksjonsverdi vil si den prisen som "faktisk er betalt eller skal betales" for varene ved salg for eksport til Norge, justert med tillegg og fradrag etter vareførselsloven. 

Transaksjonsverdien er derfor bygget opp av to elementer:

  • Prisen for varene

  • Eventuelle justeringer

Prisen som er betalt eller skal betales for varer, skal omfatte alle betalinger som er en betingelse for salget av varen. Hovedregelen for fastsettelse av tollverdien, bygger derfor blant annet på en sondring mellom:

  1. Kostnader som er en betingelse for varesalget
  2. Eventuelt andre kostnader / betalinger som ikke knyttes til varene, og / eller ikke er en betingelse for salget av varene.

Vurderingstemaet når det kjøpes tjenester fra utlandet, parallelt med at det importeres varer, er følgelig om kostnaden for tjenestene utgjør en betingelse for varesalget til Norge eller om tjenesten anses som en selvstendig tjeneste som er levert til kjøperen i Norge. 

Vareprisen justert etter kostnadsposter i vareførselsloven 

I tillegg til varens transaksjonsverdi, lister vareførselsloven § 6-10 ytterligere kostnadsposter som skal inngå i tollverdien, i den utstrekning de er pålagt kjøperen, men ikke er tatt med i prisen for varen. Eksempel på slike kostnadsposter er blant annet kostnader knyttet til frakt, såkalte kjøperbidrag og immaterielle rettigheter. 

Tilleggene som skal gjøres etter § 6-10 bidrar til at varer av samme verdi får tilnærmet samme tollverdi, uavhengig av hvordan kjøpet av varene organiseres. Bakgrunnen er at det kan variere hvilke elementer som inngår i kjøpsavtalen, og hvilke elementer kjøperen velger å kjøpe fra andre enn selgeren. Tilleggene er derfor særlig aktuelle i tilfeller selger har satt bort deler av arbeidet til en tredjemann, og der selgeren av varene ikke krever et vederlag for ytelsene. 

Det er derfor ikke av betydning for vurderingen hvorvidt varer og tjenester leveres av forskjellige leverandører, såfremt tjenestene kan knyttes til varesalget. Felles for kostnadspostene er at det dreier seg om verdien av ytelser som har forbindelse med kjøpet av varene, og som kjøperen / importøren må yte et vederlag for.

Om konserninterne transaksjoner og avhengighetsforhold

Ved import av varer til Norge er det  ofte  situasjoner hvor kjøperen i Norge, i tillegg til varer, også er fakturert tjenester som er blitt levert til kjøperen. Problemstillingen er særlig aktuell i konserntransaksjoner, der det i tillegg til varer ofte er forskjellige konsernkostnader som fordeles på de ulike selskapene i konsernet basert på fordelingsnøkler. I disse tilfellene oppstår det ofte spørsmål knyttet til avgiftsbehandlingen av tjenesteleveranse, og hvorvidt disse utgjør en betingelse for varesalget i Norge. 

Som hovedregel kan transaksjonsverdien godtas som grunnlag for beregning av tollverdien selv om det foreligger avhengighet mellom kjøper og selger (f.eks i konsernforhold), såfremt avhengigheten ikke har påvirket prisen. 

Vår erfaring er at tollmyndighetene strekker seg langt for at hovedregelen for fastsettelse av tollverdi kan anvendes.  I stedet for å vurdere om prisen er påvirket av avhengighetsforholdet, ser de gjerne etter kostnader i regnskapet (betalinger for konserntjenester) som burde vært del av prisen for innførte varer. 

Høy risiko for etterberegning ved lav verdsettelse av tollbelagte varer

Som vist til over, står tollmyndighetene ofte overfor situasjoner hvor kjøperen i Norge, i tillegg til varer, også er fakturert tjenester som er blitt levert til kjøperen. Det er ikke uvanlig, særlig i konsernforhold, at det er inngått avtale om kjøp av for eksempel regnskap-, IT-, markedsføring- og logistikktjenester. Dette er tjenester som etter sin art typisk er nødvendige for å selge / distribuere varer. Vurderingstemaet vil i disse tilfellene være om tjenestene skal anses levert til kjøper i Norge og holdes utenfor tollverdien, eller om tjenestene ikke kan anses levert og regnes som selgers egne kostnader og regnes med i tollverdien. 

En fjernleverbar tjeneste levert til mottaker i Norge vil derfor ikke alltid utelukkende innebære avgiftsplikt etter reglene om reverse charge. I stedet må det vurderes konkret i det enkelte tilfellet, om tjenesten skal inngå i tollverdien for innførte varer i henhold til tollregelverket.

Ved en kontroll der tollmyndighetene vurderer at tjenester skulle vært inkludert i tollverdien for innførte varer, vil selskaper som importerer varer belagt med toll stå overfor risikoen for etterberegnet toll og tilleggstoll. For selskaper som ikke importerer tollbelagte varer, kan tollmyndighetene pålegge selskapet å korrigere alle berørte importdeklarasjoner, i tillegg til at historiske mva-meldinger må korrigeres.  Dette innebærer at tjenester som opprinnelig har vært rapportert i mva-meldingen etter reglene om snudd avregning, skal følge reglene for import-mva for varer.

Sjekkliste for importøren for å unngå etterberegning av toll

Flere av våre kunder erfarer at det er vanskelig å skille mellom fjernleverbare tjenester som er omfattet av reglene om snudd avregning, og tjenester som skal inngå i tollverdien for innførte varer. 

For å vurdere korrekt avgiftsbehandling av tjenester levert fra utlandet, bør importen ta stilling til følgende:

  • Ytes det vederlag for tjenester, i tillegg til vederlag for varer som innføres til Norge?

  • Er vederlaget betaling for en tjeneste som er levert til kjøper i Norge?

  • Har tjenestene tilknytning til varen?

  • Er betalingene en betingelse for salget av varene?

    • Hvis ja, så skal kostnaden etter hovedregelen inngå i tollverdien. 

    • Hvis nei eller uklart, må det vurderes om kostnaden er (i) nødvendig for selger - for å kunne distribuere varen og levere den til kjøper eller (ii) om kostanden er  omfattet av en kostnadspost etter vareførselsloven § 6-10

Det er særlig i konserntransaksjoner vanskelig å vurdere om en betaling utgjør en betingelse for salget av varen. En tommelfingerregel er imidlertid at selger (normalt) skal dekke sine kostnader og ha en fortjeneste gjennom salget av varer. Dette er avgjørende for at tollverdien ikke skal være påvirket av avhengighetsforholdet mellom kjøper og selger. 

Ved et eventuelt bokettersyn, vil tollmyndighetene ofte se nærmere på avtalene som er inngått. Det er derfor viktig at importøren gjør en vurdering av avgiftsbehandlingen basert på avtalen mellom partene. I tillegg må importøren sørge for å ha tilstrekkelig dokumentasjon som støtter de vurderinger som er gjort. 

Har du spørsmål om tollverdi og / eller avgiftsplikt etter reglene om snudd avregning? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale. 

Kontakt oss

Kjetil Øpstad

Tollrådgiver | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 328

Kontakt meg

Karoline Nordermoen

Advokatfullmektig | Senior Associate, Oslo, PwC Norway

949 74 458

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om forretningsjus rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.