Taksonomirapportene viser varierende kvalitet

  • 03/12/24

Finanstilsynet har gjennomført sin første kontroll

Finanstilsynet har nylig publisert en rapport etter å ha kontrollert taksonomirapporteringen til noterte foretak for 2023. Tilbakemeldingene fra tilsynet for fjorårets rapportering er nyttige å ta med seg inn i videre rapportering.

Bilde av storseisundbrua i atlanterhavsveien

Årets kontroll fokuserte på om taksonomirapporten var i tråd med lovens formkrav, og etterlevde kravene til åpenhet og transparens. Av alle noterte foretak som rapporterte på EU-taksonomien for regnskapsåret 2023, ble 15 rapporter valgt ut for en grundigere kontroll. De resterende rapportene gikk gjennom en overordnet screening. 

Finanstilsynet påpeker at dette er et nytt regelverk, og ser at det har vært utfordrende for selskapene å rapportere på EU-taksonomien. Det er grunn til å anta at tilsynets forventninger til taksonomirapportering vil øke etterhvert som regelverket modnes. I rapporten trekker Finanstilsynet frem eksempler på god rapporteringspraksis, samtidig som de viser til flere forbedringspunkter. 


Mangel på kontekstuell informasjon kan bryte med rapporteringskravene 

Gjennomgående tilbakemeldinger var mangelfull informasjon om prosesser og vurderinger, noe som svekker åpenhet og transparens. Dette kan bidra til å redusere leserens forståelse av selskapet og prosessen. Det var også feil i utfyllingen av rapporteringsmatrisene og manglende konsistens med regnskapet.

Rapportering om kartlagte aktiviteter og prosessen (eligibility) 

Foretak underlagt taksonomiregelverket er pålagt å vurdere om noen av deres aktiviteter er definert av taksonomiregelverket. Finanstilsynet presiserer at taksonomien ikke skiller mellom foretakets kjernevirksomhet og det som faller utenfor. Gjennomgangen viser at alle foretak har inkludert informasjon om kartleggingsprosessen, men med stor variasjon  i detaljnivået. Tilsynet beskriver i rapporten hva de anser som “god rapportering”: 

Eksempler på god rapportering er der foretakene strukturert og tydelig begrunner hvilke aktiviteter de har vurdert, hvilke de eventuelt har utelatt og hvorfor. De gir også innsikt i prosessen, inkludert hvordan de har arbeidet for å identifisere aktiviteter som er omfattet av taksonomien og hvilke forutsetninger de har lagt til grunn.

Finanstilsynet,Temarapport: Kontroll av noterte ikke-finansielle foretaks taksonomirapportering for 2023

Rapportering om samsvar med taksonomiens kriterier og prosess (alignment)

Vurderingen av om aktiviteten oppfyller taksonomikravene inkluderer både informasjon om hvordan aktiviteten oppfyller tekniske screeningkriterier (vesentlig bidrag og ikke vesentlig skade (ofte forkortet DNSH)), og om foretaket oppfyller kravene til sosiale minstegarantier. Disse vurderingene skal redegjøres for i rapporten. 

Finanstilsynets kontroll viste at samtlige foretak hadde rapportert på prosessen, men med varierende kvalitet. De trekker frem eksempler på god rapporteringspraksis der selskapene gir grundig informasjon om aktivitetspesifikke vurderinger, inkludert analyser av aktivitetene opp mot taksonomiens tekniske kriterier. Det vil derimot ikke være tilstrekkelig å gi en beskrivelse av hva kriteriene er, og konstatere etterlevelse

Alle foretakene refererte til kravet om sosiale minstegarantier og bekreftet at disse var oppfylt. Tilsynet understreker i rapporten  at vurderingen av samsvar med minstegarantiene må være tydelig i taksonomirapporten. Det holder ikke å henvise til andre deler av årsrapporten. 

Bruk av obligatoriske skjemaer og konsistens med regnskapet 

Finanstilsynets gjennomgang avdekket at flere foretak hadde endret de obligatoriske rapporteringsskjemaene, og noen foretak, som ikke hadde identifisert relevante aktiviteter, hadde utelatt skjemaene i rapporten. Skjemaene må alltid inkluderes i sin helhet og uten endringer, uansett om relevante aktiviteter er identifisert eller ikke.  

Tilsynet avdekket at selskapene i mange tilfeller oppga en teller som ikke kan avstemmes mot regnskapet, og at det er betydelige avvik i tallene som blir oppgitt i matrisene opp mot regnskapet. Det var også en mangel på henvisninger til relevante regnskapslinjer og noter, samt feil notehenvisninger. Selv om nevneren for omsetning og CapEx skal være mulig å avstemme mot regnskapet, lot ikke CapEx-nevneren seg avstemme i over halvparten av de kontrollerte rapportene. 

Dobbeltelling, OpEx-unntaket og CapEx-planer i tråd med EU-taksonomien  

Taksonomien krever også at foretak beskriver hvordan de unngår dobbelttelling, gir detaljer om bruk av OpEx-unntaket for mindre vesentlige aktiviteter , og utfyllende informasjon om eventuelle CapEx-planer som er i tråd med  EU-taksonomien. 

I tillegg skal det gis en kvantitativ oppdeling av hver KPI, inkludert endringer i rapporteringsperioden. Finanstilsynet beskriver kravet for hver KPI i rapporten og forventer en vesentlig forbedring da de aller færreste hadde inkludert denne informasjonen i sin rapport. Rapporteringen for 2024 blir for de fleste første år med sammenligningstall, og informasjon om endringer blir da enda viktigere 


Sikre at ditt selskap imøtekommer Finanstilsynets forventninger

Vi er fremdeles i en tidlig fase av rapportering etter EU-taksonomien, og dette påvirker tilsynets forventninger de første årene av rapportering. Regelverket er komplekst og i utvikling, så det er forståelig at Finanstilsynet fremhever dette i rapporten. De gir tydelige tilbakemeldinger på forbedringspunkter og hvor de forventer høyere kvalitet enn det som var “gjengs” i 2023. 

Tilsynet har gitt tydelige signaler på at taksonomirapportering vil være et fokusområde fremover. Det kan derfor være nyttig å se på tilbakemeldingene fra Finanstilsynet for å sikre at årets taksonomirapportering imøtekommer krav og forventninger. Vi anbefaler å bruke rapporten som veiledning for hvilket nivå en bør legge seg på.

Kontakt oss

Torstein Ytterdal

Partner | Revisjon, Ålesund, PwC Norway

952 61 267

Kontakt meg

Få innsiktene fra Finanstilsynets første kontroll av taksonomirapportene

Webinar Q4 - Gode råd for kvartalsrapporten!