Seks KI-prediksjoner som øker forretningsverdien

Lorem ipsum
  • Publication
  • 10 minute read
  • 17/03/25

2025-guiden: Hvordan en vellykket KI-strategi kan endre din virksomhet ved å øke effektiviteten, drive bærekraft og sikre fremtidig konkurransekraft. 

Real estate

– Det har større effekt å satse på KI som kan gi skikkelig forretningsverdi enn å smøre tynt ut over mange initiativ, sier Lars Meinich Andersen som er leder for data og KI i PwC og hjelper de største bedriftene i Norge med kunstig intelligens.

Kunstig intelligens (KI) eller Artificial Intelligence (AI) på engelsk er i ferd med å endre næringslivet. Stadig flere selskaper ser muligheten til å øke lønnsomheten gjennom riktig bruk. Vår CEO Survey viser at mens kun to av ti norske toppledere sier de får lønnsomhet fra KI i dag, forventer fire av ti profitt i løpet av det kommende året. Med riktig strategi og tilpasning kan KI bli en avgjørende konkurransefordel for mange virksomheter fremover.

Gå fra å teste mange små piloter til å skalere opp noe som kan gi større effekt.

Lars Meinich AndersenPartner og leder for data og analyse i PwC

Prediksjon 1 KI-strategi som gir deg konkurransefortrinn

KI handler ikke bare om økt produktivitet eller effektivitet. Noen KI-systemer kan nå resonnere og "forstå" konsekvensene av sine egne beslutninger. KI kan utføre komplekse oppgaver, som å designe nye tjenester eller go-to-market-strategier. Andre KI-modeller kan oppdage og rette på sine egne feil. Nå som KI har blitt enda mer kraftfullt og pålitelig, er det på tide å integrere det i din daglige drift. Hvis du ikke prioriterer det, så kan konkurrenten som setter det høyt opp på agendaen få store konkurransefortrinn som blir vanskelige å ta igjen.

Dette bør din KI-portefølje bestå av

En effektiv KI-strategi skal levere verdi allerede det året du implementerer den. Dette er en systematisk tilnærming som hjelper ditt selskap med å høste ekstra verdi fra for eksempel et økende antall engasjerende kundeopplevelser, produkter med mulighet for høyere inntektsgenerering, eller tjenester med mer produktive arbeidsflyter. Denne tilnærmingen er avhengig av tilgang til data av høy kvalitet og at verdiøkende tiltak implementeres raskt, med muligheter for skalering. Den krever også nøye prioritering. Og hver fase genererer verdi som bidrar til å finansiere den neste.

Les også: Alt om Data Governance og hvordan utnytte dataene dine

Den andre delen av porteføljen fokuserer på noen utvalgte prosjekter som er oppnåelige, men som krever dedikert oppmerksomhet og ressurser: Som helt nye måter å arbeide på, interagere med kunder eller designe produkter.

Den tredje delen av porteføljen fokuserer på noen få ambisiøse mål hvor KI er integrert i forretningsmodellen. Dette krever tid og tydelig prioritering av ressursbruk. Vår anbefaling er at dette drives strategisk fra toppledelsen. 

Valg av språkmodeller blir mindre viktig. Fokuser i stedet på hvordan KI brukes med institusjonell kunnskap og data.

2x

Selskaper som er ledende innen KI-bruk har dobbelt så stor sannsynlighet for å oppnå verdi fra generativ KI sammenlignet med andre selskaper.

PwCs 2024 Cloud and AI Business Survey

Etter 2025: Europa kan bli hengende etter da reguleringer er strengere

Tidligere digitale trender, som internett, mobil, cloud og sosiale medier, har vist oss at de selskapene som evner å tilpasse forretningsstrategien og produktene sine til de behovene kundene og konsumentene får som følge av teknologisk nyvinning, er de som står seirende igjen.

Selskaper i USA og Kina, med et mer fleksibelt reguleringsmiljø, kan få et teknologisk forsprang sammenlignet med oss i Europa.

Hva kan KI gjøre for deg?

Kontakt meg gjerne for en uforpliktende prat

Fra effektivitet til lønnsomhet

Til tross for at 60 % av norske toppledere (PwC CEO Survey 2025) ser en økning i ansattes effektivitet som følge av KI, rapporterer kun 18 % at de ser økt lønnsomhet. Hvorfor er ikke sammenhengen mellom økt effektivitet og økte inntekter sterkere?

En viktig årsak kan være manglende strategisk forankring: 50 % av virksomheter har fortsatt ingen klar plan for hvordan de skal ta i bruk KI. 

 

Dette bør du gjøre: 

1. Gjennomfør en formell strategivurdering

For å sette prioriteringer for operasjonalisering av KI i stor skala må du identifisere hva KI kan gjøre for din bedrift og bransje. Hvor vil KI redusere kostnader, skape ny verdi, heve kundens forventninger, true kjernevirksomheten din og støtte nye forretningsmodeller? KI kan for eksempel presse marginene i én forretningslinje, men samtidig bidra til vekst i en annen med kostnadseffektive, hyperpersonaliserte tilbud.

2. Ha en "less is more"-tilnærming til data

KI vil gi deg avkastning på din datamodernisering hvis du gjør det riktig. Du trenger en helhetlig tilnærming til data i organisasjonen, men samtidig trenger du ikke å modernisere alt på én gang. I stedet bør du sette prioriteringer for hvilke deler av dataarkitekturen din som skal gi verdi først. Fokuser på å finne akkurat den rette datamengden å modernisere.

Dagens KI kan ofte oppnå sitt formål med et lite, men høykvalitets datasett. Deretter kan den generere syntetisk data for å fylle eventuelle hull. 

3. Operasjonaliser dine KPIer

Sett opp datadrevne målinger på forretningsrelevante KPI-er der KI er involvert, som nye inntektsstrømmer, akselerert prosjektgjennomføring, produktivitetsforbedringer og kundeopplevelse. Samtidig er det viktig at du sørger for at KPI-ene dine ikke oppmuntrer til overdreven automatisering. Menneskelig tilsyn og ledelse av KI vil alltid være nødvendig.

Prediksjon 2 KI-agenter kan doble arbeidsstyrken din

KI-agenter som styres av mennesker

Hvis du tror at KI vil redusere arbeidsstyrken din, tenk om igjen. I år vil du ønske en rekke nye digitale medarbeidere velkommen til teamet: KI-agenter.

De kan svært effektivt gjøre både enkle og mer avanserte oppgaver innen salg, markedsføring, økonomi og HR, og kan også spille en viktig rolle som en sparringspartner som er mer integrert i selskapets kjerneprosesser.

En KI-agent kan autonomt utføre mange oppgaver, som å håndtere rutinemessige kundehenvendelser, produsere førsteutkast av programvarekode eller omdanne menneskelige designideer til prototyper. Arbeidsflyter vil fundamentalt endres, men mennesker vil fortsatt være avgjørende, siden den virkelige verdien skapes av en menneskeledet, teknologi-drevet tilnærming.

Mennesker instruerer og overvåker KI-agenter mens de automatiserer enklere oppgaver. Mennesker itererer med agentene på mer komplekse utfordringer, som innovasjon og design. Og mennesker orkestrerer et team av KI-agenter, tildeler oppgaver og forbedrer samt sammenstiller resultatene.

KI-agenter vil endre arbeidslivet ved å blande menneskelig kreativitet med maskinell effektivitet, noe som vil øke produktiviteten og innovasjonen.

Tina Aimée SaltskårManager, PwCs Workforce

Hvordan kan KI løse utfordringene i et endret arbeidsmarked?

Det norske arbeidsmarkedet står overfor store  metautfordringer. Ifølge SSB vil vi innen 2050 kun ha 2,3 personer i yrkesaktiv alder per pensjonist – en tydelig indikasjon på den kommende eldrebølgen. Samtidig opplever vi allerede i dag kompetansemangel. To av tre selskaper rapporterer om manglende kompetanse, og 46 % av arbeidstakere vurderer å bytte arbeidsgiver i løpet av det neste året. I tillegg er belastningen på dagens arbeidsstyrke merkbar. 68 % av ansatte oppgir at de ikke har tid eller energi til å utføre jobben sin med ønsket kvalitet. Konsekvensene ser vi tydelig: Stadig flere peker på utbrenthet som en voksende utfordring i arbeidslivet – og overskrifter som «Utbrenthet er den nye folkesykdommen» har blitt mer enn bare tabloide utsagn.

Hvordan kan kunstig intelligens hjelpe oss med disse utfordringene?

Tallene taler for seg: 91 % av arbeidstakere har brukt KI det siste året. De som benytter teknologien jevnlig, rapporterer at de blir mer kreative, mer effektive og opplever økt jobbtrivsel – faktorer som kan bidra til å redusere utbrenthet. Samtidig peker 40 % av ansatte på ineffektive administrative oppgaver som den største barrieren for produktivitet.

– Dette er et område hvor KI har mange “quick wins”, med konkrete løsninger som kan automatisere tidkrevende prosesser og frigjøre kapasitet til mer verdiskapende oppgaver, sier PwC-manager Tina Aimée Saltskår som er ekspert på kompetanseheving i virksomheter. 

41%

av ledere sier at arbeidsrelaterte utfordringer, som opplæring, bedriftskultur eller endringer i arbeid, er blant de største utfordringene deres organisasjon står overfor ved bruk av generativ KI.

PwC’s 2024 Workforce Radar

Å betrakte KI-agenters arbeidsflyt som en fundamental del av arbeidsstyrkestrategien vil være et stort steg for mange selskaper. Dette vil for eksempel kreve nye lederroller som er ansvarlige for å integrere digitale medarbeidere i arbeidsstyrkestrategien, overvåke og styre dem.

Men jo tidligere du begynner å tenke på denne måten – og tilpasser din operasjonsmodell for å planlegge, trene og administrere en kombinert digital og menneskelig arbeidsstyrke – desto bedre posisjonert vil du være for å utnytte KI fullt ut.

Når du har både digitale og menneskelige medarbeidere på plass, kan du planlegge for større smidighet og raskere allokere ressurser for å møte endrede behov.

Når KI-agenter blir mer avanserte, vil de kunne håndtere flere oppgaver internt, som du kanskje i dag outsourcer. Fordelene vil gå langt utover kostnadsbesparelser:

  • Du får større kontroll

  • Økt tilpasningsevne

  • Forbedret kundeopplevelse

Innen kundeservice kan KI-agenter gjøre selvbetjening raskere og mer tilfredsstillende samtidig som de gir menneskelige spesialister bedre verktøy for komplekse og verdifulle interaksjoner.

Disse KI-agentene kan levere riktig informasjon til riktig tid, slik at dine ansatte kan håndtere de mest krevende kundehenvendelsene raskt og effektivt.

Med KI-agenter på plass kan det være nødvendig å oppdatere selskapets langsiktige planer for hvor i verden dere skal jobbe fra. Du bør iallfall vurdere hvordan outsourcing-strategien din vil endre seg i lys av denne utviklingen.

Etter 2025: Sentre for KI-agenter vil erstatte sentre for ekspertise

Etter hvert som selskaper blir dyktigere på orkestrering og styring av KI-agenter, kan de også skape KI-baserte arbeidsstyrker i lavkostnadsland.

Immaterielle rettigheter (IP) knyttet til utviklingen av KI-agenter, og hvor denne IP-en er lokalisert geografisk, kan gi skattemessige fordeler.

Å bygge egne sentre for KI-agenter, i stedet for å leie KI-tjenester fra eksterne leverandører, kan kreve en innledende investering, men vil gi større avkastning på sikt.

Hva du bør gjøre nå:

Endre tankesett.

Mennesker må tilpasse seg en ny måte å utføre arbeid på. De vil samarbeide med KI-agenter på samme måte som med kreative og selvstendige teammedlemmer i dag.

For å drive denne endringen må lederne vise vei – og tydelig kommunisere at KI er et verktøy for å øke verdien av mennesker, ikke for å erstatte dem.

Gi HR en ny spillbok.

HR må administrere en arbeidsstyrke som består av både mennesker og KI-agenter. Det vil kreve nye ferdigheter, nye tilnærminger til rekruttering og kompetanseutvikling og nye måter å måle talent på.

Når KI tar seg av nesten alle oppgaver på inngangsnivå, må selskaper samarbeide med universiteter og utdanningsinstitusjoner for å sikre at nye talenter kan gå direkte inn i høyere nivå-roller.

Forbered deg på å lede digitale medarbeidere.

Siden KI-agenter er delvis autonome, krever de en menneskeledet styringsmodell.

  • Balanser kostnader og ROI

  • Utvikle KPI-er for menneske-KI-samarbeid

Sørg for et ansvarlig KI-rammeverk som hindrer utilsiktede, skadelige eller ikke-kompatible KI-beslutninger

Prediksjon 3 Avkastningen på KI avhenger av ansvarlig KI

Risikostyring og ansvarlig KI-praksis har vært en hovedbekymring for ledere, slik vi forutså i fjor da vi sa at 2024 ville være et sannhetens øyeblikk for tilliten til KI. Likevel har det vært begrenset konkret handling.

Dette vil endre seg.

I 2025 vil bedriftsledere måtte slutte å håndtere KI-styring i isolerte deler av virksomheten.

Etter hvert som KI blir en integrert del av driften og markedstilbudene, vil selskaper trenge systematiske, transparente tilnærminger for å sikre varig verdi fra KI-investeringene. De vil også måtte håndtere risikoen ved storskala- implementering.

Det blir nødvendig å sikre kontrollmekanismer for å håndtere risiko med kunstig intelligens.

Selv om spesifikke reguleringer ikke nødvendigvis krever KI-vurderinger, vil interessenter forlange det. På samme måte som de forventer tillit til finansielle resultater, cybersikkerhet og personvern.

46%

av lederne sier at en av de tre viktigste grunnene til å investere i ansvarlig KI er å skille seg ut fra konkurrentene.

PwC’s 2024 US Responsible AI Survey

Bedriftsledere, særlig de som driver KI-transformasjoner, vil kjempe for nødvendig KI-tilsyn.

De vil ikke vente på klokkeklare lover. KI beveger seg for raskt og er for forretningskritisk til det.

Tidligere, da KI kun ble brukt i isolerte tilfeller, var ikke konsekvensene av feilaktige ROI-beregninger så store.

Nå er situasjonen en annen:

  • Ansatte er avhengige av KI daglig

  • Kunder forventer KI-drevne opplevelser og tjenester

  • KI blir avgjørende for inntektsvekst

Hvis KI ikke er tillitsvekkende for interessenter, hvis det er sårbart for cyberangrep, eller hvis prosjekter går over tid og budsjett, vil selskapet ta skade.

Les mer: Hvordan ta i bruk kunstig intelligens på en trygg måte? Trestegs guide.

For å implementere KI-tilsyn som skaper verdi, trenger du et ekstra sett med øyne

Det kan komme fra:

  • Interne revisjonsteam med riktig KI-kompetanse

  • Eksterne eksperter som vurderer KI-systemene etter bransjestandarder

Uansett tilnærming, vil en uavhengig vurdering av KI-styring og kontrollmekanismer være avgjørende i 2025 og fremover.

Etter 2025: KI-regulering vil gjøre det mulig å innovere

Ansvarlig KI handler om å utvikle og bruke kunstig intelligens som er etisk, transparent og rettferdig, og om å skape systemer som respekterer brukerens rettigheter. Som en pådriver til dette trer EU sin AI Act i kraft i 2026. 

De beste er de som innoverer, er effektive og samtidig overholder de nye kravene og tar i bruk KI på en ansvarlig måte. 

Hva du bør gjøre nå:

Vurder risiko helhetlig.

Hvis du ikke allerede har gjort det, er en KI-risikovurdering det første skrittet mot ansvarlig KI.

  • Utvikle et KI-fokusert risikokart for å sikre at styringsbeslutninger er konsekvente og repeterbare

  • PwC’s KI-risikokart dekker blant annet:

    • KI-modeller

    • Datasett

    • Systemer og infrastruktur

    • Juridiske og samsvarsrelaterte faktorer

    • Prosesspåvirkning

Ett spesielt viktig fokusområde er leverandører og tjenestetilbydere – hvordan de bruker KI i sine løsninger, og om de kan gi validering via rapporter som SOC-2.

Velg din KI-tilsynsmodell.

Bestem hvordan du vil legge til uavhengig, kontinuerlig validering av KI-systemer og resultater:

  • Interne team med spesialkompetanse

  • Eksterne leverandører med KI-ekspertise

Start med de mest risikofylte områdene, de med størst eksponering eller finansielle konsekvenser.

Tilpass KI-styringen etter din bransje.

KI-regulering og tilsyn er nødvendig i alle bransjer, men forskjellige sektorer krever ulike tilnærminger:

  • Finans: Må håndtere eksisterende regulatoriske krav som ble laget for eldre teknologi.

  • Aerospace & Defense og andre med tett offentlig samarbeid må følge globale regelverkstrender nøye.

For å se hvordan din bedrift ligger an sammenlignet med bransjekolleger på kritiske KI-styringsområder, ta en kort undersøkelse for å få en benchmark-rapport.

Prediksjon 4 KI er en drivkraft for bærekraft

KI vil akselerere energiomstillingen. Den vil også hjelpe selskaper med å nå sine bærekraftsmål, spesielt i utslippsintensive sektorer som produksjon, bygg og transport. Hvis de bruker KI riktig.

Samtidig krever KI enormt mye energi. Det finnes ikke nok elektrisitet eller datakapasitet til at alle selskaper kan rulle ut KI i stor skala. Flere chip-produsenter kommer på banen, modellene utvikles videre, og energiforsyningen øker – men vi vil ikke nå balanse mellom tilbud og etterspørsel i 2025.

Derfor bør selskaper behandle KI som en verdiskapende investering, ikke en volumstrategi.

Ja, KI bør implementeres i stadig flere områder, men strategisk planlegging av hvor og hvordan KI brukes blir avgjørende.

Eksempelvis kan du designe KI-grensesnitt på en måte som oppfordrer brukerne til å unngå unødvendig KI-kjøring, slik at KI-ressurser brukes mest mulig effektivt.

Deepseek versus ChatGPT

Ifølge Det internasjonale energibyrået (IAE) så fører Deepseeks teknologi til mye mindre energibruk. Datakraften som trengs for å trene Deepseek R1-modellen er bare en ellevtedel av det som kreves for Metas Llama-modell. Llama-modellen krever igjen mye mindre enn OpenAIs ChatGPT. Som et resultat er energibehovet for Deepseek R1 mye lavere, noe som gjør den til et mer energieffektivt alternativ. Professorer fra NTNU argumenterer for det motsatte: De mener at Deepseek kan akselerere KIs energibruk. 

63%

av de ledende selskapene satser mer og mer på sky for å kunne utnytte generativ KI.

PwC’s 2024 Cloud and AI Business Survey

Din bedrift må rapportere utslippene i ditt klimaregnskap

Disse kortsiktige utfordringene bør ikke overskygge det store bildet.

KI vil være en pådriver for bærekraftsmål globalt:

  • Fremskynde overgangen til fornybar energi
  • Optimalisere energibruken i bedrifter
  • Hjelpe selskaper med å møte økende regulatoriske krav

Næringslivet vil presse på for mer fornybar energi og smartere strømnett som utnytter energi mer effektivt.

Presset kan også komme fra din egen bedrift.

Selv om det ofte er KI-leverandørene som står for mesteparten av KI-relatert karbonutslipp, er det sluttbrukerne – altså bedriftene – som må rapportere dette i sitt klimaregnskap.

For å redusere påvirkningen bør selskaper:

  • Velge grønne KI-leverandører

  • Sette krav til bærekraftige serverløsninger

KI vil forenkle bærekraftsrapporteringen

På innsiden av organisasjonen kan KI gjøre det enklere å overholde de nye reguleringene for bærekraftsrapportering i USA, EU og andre regioner.

De amerikanske klimarelaterte reglene fra SEC kan forbli på vent, men delstater som California vil trolig utvikle egne reguleringer.

KI kan:

  • Automatisere datainnsamling for bærekraftsrapportering
  • Analysere data og generere rapporter
  • Hjelpe finansavdelingen med å raffinere rapporteringsprosesser

KI vil også hjelpe selskaper med å optimalisere bærekraften i hele verdikjeden.

For eksempel kan selv små leverandører bruke KI til å levere detaljerte utslippsdata, som deres månedlige eller årlige energiforbruk.

KI kan også kvalifisere nye former for verdiskaping, som å beregne den kommersielle verdien av lavkarbonprodukter.

Når disse KI-kapasitetene integreres i forretningsstrategier og daglige prosesser, vil ikke lenger bærekraftsdata være noe som kun ESG-spesialister håndterer. Alle ansatte vil kunne bruke dataene i beslutningsprosesser.

Hvis du bruker det riktig, kan KI gjøre både karbonmål og alle andre bærekraftsmål mer oppnåelige.

Hanne LøvstadBærekraftsekspert i PwC

Etter 2025: KI-kostnader vil falle til nær null

Over tid vil:

  • Ny datakraft og nye fornybare energikilder komme på markedet
  • Kostnadene for KI vil synke drastisk
  • KI vil bli tilgjengelig i alle aspekter av virksomheten og industrien

Hva du bør gjøre nå:

Vær strategisk.

Alle ansatte bør ha tilgang til grunnleggende KI, men avanserte løsninger må innføres strategisk.

Toppledelsen må fatte beslutninger i tråd med selskapets styrker, datatilgang og prioriteringer.

Transformér bærekraftsdataene dine.
KI kan hjelpe deg med å:

  • Automatisere datainnsamling

  • Gjenbruke data på tvers av rapporteringskrav

  • Redusere rapporteringskostnader

  • Måle og redusere karbonavtrykket

For å sikre at bærekraftstiltakene dine faktisk gir effekt, bør du måle KI’s direkte og indirekte påvirkning, også gjennom leverandørene dine.

Jo mer du måler dette, desto mer press vil KI-leverandørene føle for å redusere sitt eget fotavtrykk.

Du kan også bruke disse bærekraftsdataene til markedsføring.

Høst nye bærekraftsfordeler.
KI-drevet effektivisering kan kutte:

  • Energibehovet ditt

  • Karbonutslippene dine

Når du:

  • Halverer FoU (forskning og utviklings)-tiden din, reduseres også energibruken
  • Bruker KI til å effektivisere kontorbygg og energistyring, oppnår du bærekraftsgevinster

Prediksjon 5 KI vil halvere produktutviklingstiden

Hvis din bedrift produserer fysiske varer og produktutviklingsteamene dine ennå ikke bruker KI til design, prototyping og testing, er nå tiden for å starte.

Multimodal KI kan behandle og generere ulike typer data, fra CAD-filer til simuleringer. Det revolusjonerer produktdesign og FoU-prosesser.

For eksempel kan generativ KI:

  • Foreslå bedre designkonfigurasjoner for et bilchassis
  • Simulere ytelse under ulike forhold
  • Identifisere designforbedringer ingeniører ellers kunne oversett

KI kan hjelpe deg med å:

  • Iterere design på timer i stedet for uker

  • Teste løsninger virtuelt før prototyper bygges

  • Oppdage feil tidligere, før produksjon starter

Basert på PwCs arbeid med kunder og vår analyse av teknologi- og bransjetrender, er vi sikre på at bruk av KI i forskning og utvikling kan redusere tid-til-marked med 50% og senke kostnader med 30% i bransjer som bilindustri og luftfart.

I farmasøytisk industri har KI allerede halvert tiden for legemiddelutvikling.

67%

av de ledende selskapene får allerede verdi fra generativ KI ved å innovere sine produkter og tjenester.

PwC’s 2024 Cloud and AI Business Survey

KI er klar til å levere – men manglende kompetanse er en stor barriere.

Ingeniører med dyp ekspertise innen design og produksjon mangler ofte grunnleggende data science-kompetanse.

For å lykkes må selskaper begynne å:

  • Oppkvalifisere FoU-teamene sine i KI
  • Rekruttere KI-kompetente ingeniører

De som omfavner KI i produktutvikling vil oppnå:

  • Raskere tid-til-marked
  • Lavere kostnader
  • Økt personalisering av produkter

Til sammen vil dette skape mer fornøyde kunder og sluttbrukere.

Etter 2025: En ny æra for innovasjon starter

Etter hvert som design- og ingeniørteam enten hever sin kompetanse eller erstattes av KI-drevne prosesser, vil selskapers FoU-kapasitet fleredobles.

Dette vil være starten på en æra med akselererende innovasjon innen produktdesign og utvikling.

Hva du bør gjøre nå:

Implementer neste generasjons ingeniørarbeid.

For å utnytte KI i produktdesign, må bedriften din ha:

  • Moderne sky- og dataarkitektur

  • Edge KI-løsninger som kan støtte ingeniørteamene dine

Tenk nytt rundt IT-funksjonen.

KI kan hjelpe IT-avdelingen med å transformere seg selv for å støtte bredere KI-initiativer, inkludert:

  • Softwareutvikling

  • Cybersikkerhet

  • Datamodernisering

Reorganiser teknologiteamene dine.

Balansen av kompetanse teknologiteamene dine trenger vil endre seg drastisk.

Selv team som utelukkende jobber med fysiske produkter, vil trenge kunnskap innen data- og datavitenskap.

Prediksjon 6 KI vil transformere konkurransen i hele industrien

KI vil endre alle bransjer, men noen vil bevege seg raskere enn andre. Det er kanskje ikke de vanlige mistenkte som tar ledelsen.

Flere store sektorer vil utvikle seg slik med KI det neste året:

73%

av bedriftslederne sier at de vil bruke generativ KI til å endre forretningsmodellen sin.

PwC’s Pulse Survey, 11. juni 2024

Forbrukermarkedet

Bedrifter rettet mot forbrukere vil ta i bruk KI i hele virksomheten sin.

KI vil styrke:

  • Markedsføring
  • Forsyningskjedestyring
  • Finansielle operasjoner
  • Kundeservice

Mange vil redesigne kundeopplevelsen med en kombinasjon av mer engasjerende chatboter og KI-agenter.

Disse vil gi menneskelige kundebehandlere nøyaktig den informasjonen de trenger for å bistå kunder raskere og mer presist.

Andre KI-agenter vil (under menneskelig tilsyn) automatisere interaksjoner med kunder, ved å bruke flere kontaktpunkter for å skape en imponerende kundeopplevelse.

Flere inntektsmuligheter vil også komme fra avansert KI-drevet dynamisk prising, som justerer seg umiddelbart basert på markedsskift og konkurransesituasjon.

Flere selskaper vil bruke KI til å akselerere due diligence-prosesser for oppkjøp og investeringer, samt for å navigere i det regulatoriske landskapet.

Noen ledende selskaper vil også starte med KI-drevet produktdesign, men mange mangler fortsatt kompetanse og infrastruktur for å fullt ut utnytte denne muligheten.

Disse etternølerne må ta igjen forspranget raskt.

Finansielle tjenester

KI har en bred påvirkning, men de største resultatene sees hos KI-native startups og de største finansinstitusjonene.

Vi ser en ny bølge av fintech-selskaper, der bedrifter som bruker kunsitg intelligens fra start løser gamle problemer med nye plattformer og forretningsmodeller.

Samtidig eksperimenterer store finansinstitusjoner med KI innen:

  • Automatisert kredittvurdering
  • Risikostyring
  • KI-baserte investeringsråd

Denne eksperimenteringen gir dem et fortrinn, ettersom de ikke bare utvikler ny teknologi, men også forbedrer risikomodellene sine.

Mens KI-native selskaper og storbankene fortsetter å utvikle strategiene sine, er det en risiko for at selskaper som ikke har kommet igang med sin KI-strategi vil begynne å sakke akterut i 2025.

Helseindustrien

Bruken av KI i helse vil skyte fart i 2025.

Selskaper innen farmasi og medisinsk teknologi vil være i front når det gjelder å bruke KI for å revolusjonere verdikjeden sin, spesielt innen legemiddelutvikling og medisinske produkter.

Samtidig vil helseforsikringsselskaper og sykehus ta i bruk flere KI-løsninger for å:

  • Optimalisere inntektsmodeller
  • Automatisere pasienthåndtering
  • Fylle bemanningshull i helsevesenet
  • Støtte leger i diagnostisering for bedre behandlingsresultater

Prioriterte KI-satsinger i helseindustrien:

  • Transformasjon av arbeidsstyrken
  • Personalisert behandling
  • Modernisering av teknologi
  • Fjerning av "prosessgjeld" fra pre-KI-systemer
  • Ansvarlig bruk av KI

Selv om regelverket blir mer fleksibelt, vil helseindustrien fortsatt være ansvarlig for sensitive data og avgjørelser som handler om liv og død.

Industrielle produkter

I 2025 vil en mindre gruppe ledende selskaper begynne å dra fra konkurrentene.

Disse industribedriftene som har høy datakvalitet og standardiserte prosesser, vil bruke KI til å:

  • Øke effektiviteten og få bedre innsikt
  • Akselerere FoU
  • Redusere tid-til-marked for nye produkter

Mange andre selskaper vil fortsatt være opptatt med å oppgradere teknologi, datastyring og KI-kompetanse, og eksperimenteringen vil øke.

Dette vil skape nye spørsmål om organisasjonsstruktur, driftsmodeller og talentbehov.

Teknologi, media og telekommunikasjon

I 2025 vil KI-agenter begynne å endre etterspørselen etter programvareplattformer.

Bedrifter vil bruke dem til å tilpasse og forlenge levetiden til eksisterende IT-systemer, som ERP-løsninger.

Med KI-agenter som fyller hullene i eksisterende programvare, kan noen selskaper velge å investere mindre i premium-oppgraderinger.

Dette kan tvinge programvareselskaper til å endre forretningsmodellene sine, fra store plattforminvesteringer til mer skreddersydde KI-løsninger.

Samtidig vil telekomselskaper ta i bruk hybride KI-løsninger, som kombinerer:

  • Generativ KI
  • Maskinlæring
  • Digitale tvillinger

Dette vil både styrke deres egne KI-evner og redusere avhengigheten av tradisjonelle partnere.

CEO Survey

Les hva Kjerstin Braathen i DNB og Kristine Steidel i Microsoft sier om utviklingen av kunstig intelligens.

Hva kan KI gjøre for deg?

Les om våre KI-tjenester og kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat om KI i din virksomhet!

Kontakt oss

Lars Meinich Andersen

Partner | Leder Data & AI, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Email