07/01/25
Norsk Regnskapsstiftelse har publisert nye pensjonsforutsetninger per 31. desember 2024.
De lange rentene steg betydelig på slutten av året. Dette fører både til økt diskonteringsrente og en økning i øvrige forutsetninger. Endringene er betydelige sammenlignet med veiledningene per 30. september 2024 og 31.12.2023.
De veiledende forutsetningene legger til grunn at det på lang sikt vil være en sammenheng mellom langsiktig realrente og lønnsvekst. Økt rente fører derfor til høyere forventet vekst i de lønnsrelaterte forutsetningene. Renteøkningen fører også til en økt forventet avkastning på pensjonsmidlene, noe som igjen gir en økt pensjonsregulering for ordninger med lovens minimumsregulering.
Den økte diskonteringsrenten reduserer forpliktelsen, mens økt lønnsvekst og pensjonsregulering trekker motsatt vei. Hvilken av effektene som vil dominere kan variere mellom ulike ordninger.
Veiledende forutsetninger | Pr. 31. desember 2024 | Pr. 30. september 2024 | Pr. 31. desember 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|
Diskonteringsrente foretaksobligasjoner (OMF) | 3,9 % | 3,3 % | 3,1 % | ||
Diskonteringsrente statsobligasjoner | 3,4 % | 2,8 % | 2,6 % | ||
Forventet avkastning ved plassering i livselskap (NRS 6) | ca. 5,3 % | ca. 4,9 % | ca. 4,8 % | ||
Gjennomsnittlig lønnsvekst inklusive karrieretillegg | ca. 4,0 % | ca. 3,5 % | ca. 3,5 % | ||
Regulering av pensjoner under opptjening i folketrygden | ca. 3,75 % | ca. 3,25 % | ca. 3,25 % | ||
Pensjonsregulering (minimum/maksimum) for ordninger etter foretakspensjonsloven | ca. 2,4 % / 3,75 % | ca. 1,9 % / 3,25 % | ca. 1,8 % / 3,25 % | ||
Pensjonsregulering i offentlige ordninger | ca. 3,0 % | ca. 2,8 % | ca. 2,8 % | ||
Regulering av oppsatte rettigheter i offentlige/offentliglike ordninger | ca. 3,75 % | ca. 3,25 % | ca. 3,25 % | ||
Forventet inflasjon | ca. 2,25 % | ca. 2,25 % | ca. 2,25 % |
Forhold hos det enkelte foretak og i den enkelte pensjonsordning kan medføre behov for å avvike fra enkelte av anbefalingene.
Forutsetningene i veiledningen er basert på en åpen ytelsesplan med ansatte som i snitt er i førtiårene, og med en vektet varighet på pensjonsforpliktelsen på 20–25 år. Foretak med lukkede ordninger og kortere tidshorisont må justere forutsetningene deretter. Enkelte ordninger har en investeringsprofil eller en beregningsrente som avviker betydelig fra det som er lagt til grunn i veiledningen. Det vil da være behov for å justere forventet avkastning og pensjonsregulering etter lovens minimum. Det kan også være andre særtrekk ved den enkelte ordning som fører til behov for justering.
Det blir fra 1. januar 2025 innført en livslang AFP-ordning for de som er født i 1963 eller senere. Det gjenstår fortsatt å få på plass regelverk for fordeling av finansieringen. Før et nytt avtaleverk er på plass, anses det som vanskelig å måle effekten av planendringen pålitelig, og veiledningen legger til grunn at regnskapsføringen av planendringen kan utsettes frem til avtaleverk knyttet til fordeling av finansiering er fastsatt.
Hele veiledningen er tilgjengelig på Regnskapsstiftelsens hjemmesider.