Økte mva-kostnader for leasing- og bilutleiebransjen

Fronten på en bil
  • 19/09/24

Regjeringen har i sitt høringsnotat påpekt at den tidligere ordningen med sjablongmessig tilbakebetaling ved salg eller omdisponering av personkjøretøy brukt i leasing-, bilutleie- og drosjevirksomhet innenfor en fireårsperiode, favoriserte leasing fremfor kjøp av personkjøretøy (særlig fossilbiler). Dette skyldes at merverdiavgiften som ble beregnet på leasingleien over tre eller fire år, ofte var lavere enn den inngående avgiften som ble fradragsført for kjøretøyet.

Regelendringen vil gjøre leasing mindre attraktivt for fossilbiler

Formålet med det nye regelverket er å gjøre merverdiavgiftssystemet for personkjøretøy mer nøytralt og stimulere til økt bruk av elbiler i disse næringene. 

Dette kan ha betydelige økonomiske konsekvenser for virksomheter som driver med leasing, bilutleie og drosjevirksomhet. Ved å forstå og tilpasse seg det nye regelverket kan din virksomhet optimalisere sine mva-kostnader og samtidig bidra til en grønnere bilpark. Dette kan gi økonomiske fordeler og styrke din posisjon i markedet.

Få faglig påfyll

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hvordan påvirker det tilbakebetaling ved salg eller omdisponering av personkjøretøy?

Den største endringen er at tilbakebetalingsbeløpet ikke lenger beregnes etter en fast sjablong, men etter forholdet mellom den faktiske verdien ved salget/omdisponering og verdien da den inngående merverdiavgiften ble fradragsført (nybilprisen). I tillegg skal tilbakebetalingsplikten gjelde i åtte år, regnet fra registreringen av kjøretøyet, i stedet for fire år som tidligere. På den måten vil restverdien av personkjøretøyet beskattes mer enn tidligere.

Eksempel:

  • Hvis du kjøper en personbil for 1 000 000 kroner , hvorav engangsavgift er kr 350 000 og fradragsført inngående merverdiavgift,  kr 130 000 kr. Deretter selges bilen etter tre år for 650 000 kr, som utgjør 65 % av nybilprisen. Det betyr at du må tilbakebetale 84 500 kr (65 % av fradragsført merverdiavgift). 
  • Dersom bilen hadde blitt solgt i år 6 for 300 000 kr ville du måtte tilbakebetalt 39 000 kr (30 % av fradragsført merverdiavgift), mot ingenting tidligere.

Tilbakebetalingsbeløpet vil dermed bero på verdifallet på bilen, og hvis verditapet er stort, så blir tilbakebetalingsbeløpet tilsvarende mindre. Det vil si at du også må betale tilbake en større andel merverdiavgift når du selger/omdisponerer bilen etter fire år, noe du tidligere slapp. I henhold til beregningene som er lagt til grunn i forarbeidene til de nye reglene vil tilbakebetalingsbeløpet bli omtrent 67 prosent av den fradragsførte merverdiavgiften ved omdisponering etter 36 måneder, mot bare 20 prosent under de gamle reglene.

Forslaget har ingen konsekvenser for elbiler med pris under 500 000 kroner, siden det bare er merverdiavgift på den delen som eventuelt overstiger 500 000 kroner. 

Hvis du eksporterer personbilen, slipper du å tilbakebetale fradragsført merverdiavgift. Dette gjelder for så vidt både etter de gamle og nye reglene, men det er nå presisert i lovteksten at tilbakebetalingsplikten ikke gjelder for personbiler som eksporteres ut av landet. 

Det er derfor i praksis tre mulige måter å unngå tilbakebetaling på:

  1. Bare bruke avgiftsfrie elbiler i virksomheten.
  2. Endre bruk til annen bruk som ville gitt fradragsrett, f.eks. fra leasing til utleie, dvs. uten eierskifte/salg ut av virksomheten.
  3. Eksportere bilen.
Leasing - overlevering av bilnøkler

Eksporterer du en personbil som du har fradragsført merverdiavgift på, slipper du å betale denne tilbake.

Eksport av bil

Eksporterer du en personbil som du har fradragsført merverdiavgift på, slipper du å betale denne tilbake. 

I tillegg kan du, under visse vilkår, få refusjon av engangsavgiften ved eksport. Fra 1. januar 2024 er metoden for beregning av refusjonen endret. Tidligere tilsvarte refusjonsbeløpet det engangsavgiften, inkludert vrakpantavgift, ville utgjøre ved første gangs registrering av en tilsvarende bil på eksporttidspunktet. Nå tar beregningen utgangspunkt i avgiften som opprinnelig ble betalt ved førstegangsregistrering av kjøretøyet i Norge. Dette betyr en betydelig reduksjon i refusjonsbeløpet. I tillegg gjøres det et såkalt bruksfradrag ved fastsettelse av refusjonsbeløpet.

For noen kan eksport av biler være en smart strategi. Du unngår tilbakeføringsplikten på fradragsført merverdiavgift og kan samtidig oppnå refusjon av engangsavgiften.

Konsekvenser av de nye reglene 

De nye reglene vil påvirke både bilbransjen og forbrukerne på ulike måter. Her er noen av de viktigste konsekvensene:

  • Økte kostnader for leasing av fossilbiler og dyre elbiler:
    • Tilbakebetalingsbeløpet vil bli større enn etter de gamle reglene, noe som reduserer den skattemessige fordelen ved leasing.
    • Dette vil gjøre det mer lønnsomt å lease elbiler med lav engangsavgift og lav eller ingen merverdiavgift.
  • Kan gi økte kostnader for utleie av fossilbiler og dyre elbiler:
    • På samme måte som for leasing, vil utleie av fossilbiler og dyre elbiler antakelig bli dyrere.
    • Det vil samtidig bli mer attraktivt å leie elbiler med lav eller ingen merverdiavgift.
  • Økt administrativ byrde:
    • Det blir mer komplisert å håndtere de nye reglene, siden du nå må holde oversikt over bilens verdi både ved kjøp og salg/omdisponering, samt tilbakebetalingsbeløp i opptil åtte år.
  • Usikkerhet rundt bilens verdi:
    • Hvis du tar bilen ut av virksomheten på andre måter enn ved salg mellom uavhengige parter, må du finne frem til bilens alminnelige omsetningsverdi.
  • Svingende tilbakebetalingsbeløp:
    • Tilbakebetalingsbeløpet vil nå svinge i takt med bilens verditap, og kan ikke beregnes fullt ut på forhånd ved kjøp.
  • Negative konsekvenser for turisme og arbeidsplasser:
    • Bilutleiebransjen har påpekt at de nye reglene kan ha negative konsekvenser for turisme og arbeidsplasser, spesielt i distrikter hvor infrastrukturen for elbiler ikke er like utviklet, og hvor bilutleiefirmaene nærmest er "tvunget" til å leie ut større fossilbiler.

Disse endringene vil kreve tilpasning fra både bilbransjen og forbrukerne, men de kan også åpne for nye muligheter, spesielt for elbiler med lavere avgifter.

Andre konsekvenser av de nye reglene

De nye reglene er ment å være mer nøytrale enn før. Målet er at fradragsført merverdiavgift skal samsvare med det faktiske verdifallet bilen har hatt i perioden den har vært brukt i avgiftspliktig virksomhet. 

Reglene skal også stimulere til et grønnere bilvalg. Som nevnt tidligere, vil de nye reglene primært påvirke avgiftsbehandlingen av fossilbiler. Det er derfor sannsynlig at andelen nullutslippskjøretøy i disse bransjene vil øke.

Regjeringen forventer at de nye reglene vil føre til økte inntekter til staten på 250 millioner kroner årlig på lang sikt. Regelendringen er imidlertid ikke ment å gi økte inntekter for staten totalt sett. De økte avgiftene skal tilbakeføres gjennom reduksjon i bilavgiftene. Derfor har regjeringen redusert vektkomponenten som gjelder alle personbiler med 90 øre per kilo. For en typisk elbil som veier rundt 2 000 kg, vil dette gi en redusert avgift på ca. 1 400 kroner, og tilsvarende lavere reduksjon på lettere biler.

Basert på anbefalingene i NOU 2019:11 (Enklere merverdiavgift med én sats) og debatten om elbilfordelene de siste månedene, er det sannsynlig at full merverdiavgift på alle elbiler vil bli innført etter hvert. Da vil effekten av de nye reglene bli større enn under dagens avgiftssystem, og statens inntekter vil øke betydelig mer enn det regjeringen legger opp til i lovforslaget.


Vi håper at du har fått en bedre forståelse av de nye reglene og hva de kan bety for deg og din bedrift. Ta gjerne kontakt med en av våre eksperter idag dersom du har kommentarer eller ønsker bistand til å navigere gjennom endringene.

Bendik Svendsen

Advokat | Direktør, Kristiansand, PwC Norway

934 52 488

Kontakt meg

Kjetil Øpstad

Tollrådgiver | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 328

Kontakt meg

Lars Flatåker

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 525

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.