Nye leasingregler for personkjøretøy

Kan få konsekvenser for leasing- og utleiemarkedet

leasing
  • 07/11/23

Finansdepartementet har sendt på høring et forslag som vil få store endringer i mva-justeringsreglene for utleie og leasing av personkjøretøy. De er forventet å tre i kraft fra 1. juli 2024, og kan få store konsekvenser for leasing- og utleiemarkedet.

Finansdepartementet har sendt på høring et forslag til endringer i merverdiavgiftsloven som har til hensikt å «gjøre reglene mer nøytrale ved leasing av personkjøretøy». Forslaget går overordnet ut på å forlenge et utleiekjøretøys bindingstid på fradragsført mva fra fire til åtte år, og å endre dagens sjablong for tilbakeføring av fradragsført mva til at tilbakeføringsbeløpet skal baseres på den antatte restverdien på tilbakeføringstidspunktet.

Ettersom det neppe er aktuelt å holde kjøretøy i leasing eller i utleie i åtte år, vil forslaget forutsetningsvis føre til tilbakeføring av avgift for så godt som alle utleiekjøretøy. Den nye måten å beregne tilbakeføringsbeløpet på vil føre til betydelig høyere avgiftskostnad for leiekundene og en vesentlig mer tungrodd prosess for å omdisponere utleiekjøretøy.

Kan gi økte kostnader for leasing- og utleiebransjen

Det nye lovforslaget vil påvirke leasing- og utleiebransjen negativt, både økonomisk og administrativt.  I henhold til de foreslåtte nye reglene, vil tilbakeføringsbeløpet bli fastsatt basert på verdifallet til kjøretøyet, noe som vil resultere i at tilbakeføringsbeløpet blir omtrent 67 prosent av den fradragsførte merverdiavgiften ved omdisponering etter 36 måneder, mens tilbakeføringen vil bli bare 20 prosent av den fradragsførte merverdiavgiften under de gjeldende reglene. Dette representerer mer enn en tredobling av tilbakeføringsplikten i forhold til dagens regler. Denne betydelige økningen i økonomisk byrde for leasingsselskaper, og dermed de som vurderer å leie bil, vil ha en merkbar innvirkning på bilmarkedet og leasingindustrien som helhet. I tillegg blir det altså nødvendig å fastsette en restverdi i hvert enkelt tilfelle, hvilket blir svært administrativt tungt og har et betydelig potensial for å skape konflikt i forbindelse med avvikling av et leasingforhold.

Kontakt våre mva-eksperter

Bakgrunnen for forslaget

Bakgrunnen for forslaget er at det stipuleres at dagens regler i mange tilfeller favoriserer leasing fremfor kjøp av merverdiavgiftsbelagte personkjøretøy, spesielt for biler med lav engangsavgift og høy restverdi. Dette skaper, ifølge departementet, et skjevt konkurranseforhold mellom ulike typer biler og virksomheter, og svekker insentivene til å velge miljøvennlige biler. Ved innføringen av merverdiavgift for elbiler for den delen av kjøpsbeløpet som overstiger 500 000 kroner, aktualiseres denne problemstillingen også for elektriske personkjøretøy.

Hvem vil forslaget gjelde for?

Forslaget vil gjelde for virksomheter som driver med persontransport og yrkesmessig utleie av personkjøretøy (herunder leasing), som har fradragsrett for inngående merverdiavgift ved anskaffelse av personkjøretøy. 

Les også: Skatte- og avgiftsnyheter i statsbudsjettet for 2024

Ikrafttredelse fra 1. juli 2024

Departementet foreslår at endringene trer i kraft fra 1. juli 2024, med mulighet for at kjøretøy som er anskaffet før ikrafttredelse kan følge gjeldende regler. Kjøretøy anskaffet etter dette tidspunktet vil følge de nye reglene. Forslaget forventes å øke statens inntekter med omtrent 125 millioner kroner påløpt og 100 millioner kroner bokført i 2024. 

Høringsfristen er satt til 1. februar 2024. 

Kontakt oss

Lars Flatåker

Advokat | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 525

Kontakt meg

Sebastian Sandaker

Skatterådgiver | Associate, Oslo, PwC Norway

957 90 094

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.