{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
1. januar 2024 skjedde det en rekke endringer i forbrukerkjøpsloven. Bakgrunnen for endringene er gjennomføring av moderniseringsdirektivet og nytt forbrukerkjøpsdirektiv i norsk rett. De nye reglene gjelder blant annet for salg og markedsføring, og påvirker derfor deg som er næringsdrivende.
De nye endringene som trådde i kraft fra nyttår innebærer blant annet at:
Loven gjelder nå på visse vilkår for digitale ytelser som er integrert i salgstingen. For eksempel smarttelefoner med et operativsystem eller hvitevarer med app-funksjoner. Øvrige rene digitale ytelser til forbrukere, for eksempel strømmetjenester, er regulert av digitalytelsesloven.
Reglene for bevisbyrde har blitt utvidet fra seks måneder til to år. Det innebærer at dersom forbrukeren klager på en mangel innenfor denne perioden, er det selgeren som må bevise at mangelen ikke eksisterte ved levering.
Selger har i utgangspunktet bare ett reparasjonsforsøk. Tidligere var hovedregelen at selger hadde to reparasjonsforsøk
Det er ikke lov å selge ting «som den er». Selger har dermed fått et større ansvar for å gi nærmere opplysninger om tingens egenskaper. Tingen skal overholde lovens krav til dets egenskaper. Eventuelle avvik fra disse kravene må selger opplyse om. Forbrukeren må uttrykkelig godta avvikene.
Det er enklere for forbrukeren å heve kjøpet. Nå kan forbrukeren heve kjøpsavtalen med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig. Tidligere var det forbrukeren som måtte bevise at mangelen var uvesentlig.
Les også: Lovendringene som kommer i 2024
1.oktober ble markedsføringsloven og angrerettloven endret. De nye endringer innebærer blant annet at:
Det er viktig at du oppdaterer dine avtalevilkår og markedsføring i tråd med de nye reglene, og at du har gode rutiner for å håndtere klager og reklamasjoner. Det er viktig at du oppdaterer dine avtalevilkår og markedsføring i tråd med de nye reglene, og at du har gode rutiner for å håndtere klager og reklamasjoner. Manglende oppdatering kan føre til misfornøyde kunder, flere juridiske tvister og skade på virksomhetens omdømme.
Etterlevelse av personvernlovgivningen krever tverrfaglig kompetanse. PwC har rådgivere med høy kompetanse og lang erfaring innen fagområdene personvern og informasjonssikkerhet.
Med et sterkt tilbud av advokattjenester innen forretningsjus i tillegg til skatte- og avgiftsrådgivning, kan vi gjøre mer for å hjelpe våre kunder i et bredt og praktisk perspektiv.