Avtalevilkår må oppdateres

Endringer i flere forbrukerlover

internettshopping
  • 05/02/24

Det siste halve året har det skjedd en rekke endringer i forbrukerlovgivningen i Norge. Både forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven og angrerettloven har blitt endret. Endringene kan ha stor betydning for deg som næringsdrivende.

1. januar 2024 skjedde det en rekke endringer i forbrukerkjøpsloven. Bakgrunnen for endringene er gjennomføring av moderniseringsdirektivet og nytt forbrukerkjøpsdirektiv i norsk rett. De nye reglene gjelder blant annet for salg og markedsføring, og påvirker derfor deg som er næringsdrivende.

Enklere for forbruker å heve kjøpet

De nye endringene som trådde i kraft fra nyttår innebærer blant annet at: 

  • Loven gjelder nå på visse vilkår for digitale ytelser som er integrert i salgstingen. For eksempel smarttelefoner med et operativsystem eller hvitevarer med app-funksjoner. Øvrige rene digitale ytelser til forbrukere, for eksempel strømmetjenester, er regulert av digitalytelsesloven. 

  • Reglene for bevisbyrde har blitt utvidet fra seks måneder til to år. Det innebærer at dersom forbrukeren klager på en mangel innenfor denne perioden, er det selgeren som må bevise at mangelen ikke eksisterte ved levering.  

  • Selger har i utgangspunktet bare ett reparasjonsforsøk. Tidligere var hovedregelen at selger hadde to reparasjonsforsøk  

  • Det er ikke lov å selge ting «som den er». Selger har dermed fått et større ansvar for å gi nærmere opplysninger om tingens egenskaper. Tingen skal overholde lovens krav til dets egenskaper. Eventuelle avvik fra disse kravene må selger opplyse om. Forbrukeren må uttrykkelig godta avvikene.    

  • Det er enklere for forbrukeren å heve kjøpet. Nå kan forbrukeren heve kjøpsavtalen med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig. Tidligere var det forbrukeren som måtte bevise at mangelen var uvesentlig. 

Endringer fra høsten 2023

1.oktober ble markedsføringsloven og angrerettloven endret. De nye endringer innebærer blant annet at:

  • Forbrukeren kan ha krav på erstatning, prisavslag og heving ved brudd på markedsføringsloven.  
  • Det er strengere krav til markedsføring av pris. Selger må i utgangspunktet gi informasjon om den laveste prisen selger har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet. 
  • Selger må «kvalitetssikre» brukeromtaler dersom disse brukes til markedsføring. Selger må blant annet informere om hvorvidt og hvordan selger sikrer seg at omtalene faktisk kommer fra forbrukere som har brukt eller kjøpt produktet. 
  • En utvidet opplysningsplikt for nettbaserte markedsplasser. Selger har nå en plikt til å gi generelle opplysninger om hovedparametrene som avgjør rangeringen av tilbud som presenteres for forbrukeren i søkeresultatet.   

Dette må du gjøre

Det er viktig at du oppdaterer dine avtalevilkår og markedsføring i tråd med de nye reglene, og at du har gode rutiner for å håndtere klager og reklamasjoner. Det er viktig at du oppdaterer dine avtalevilkår og markedsføring i tråd med de nye reglene, og at du har gode rutiner for å håndtere klager og reklamasjoner. Manglende oppdatering kan føre til misfornøyde kunder, flere juridiske tvister og skade på virksomhetens omdømme.

Personvern

Etterlevelse av personvernlovgivningen krever tverrfaglig kompetanse. PwC har rådgivere med høy kompetanse og lang erfaring innen fagområdene personvern og informasjonssikkerhet.

Forretningsjus

Med et sterkt tilbud av advokattjenester innen forretningsjus i tillegg til skatte- og avgiftsrådgivning, kan vi gjøre mer for å hjelpe våre kunder i et bredt og praktisk perspektiv.

Kontakt oss

Carl Henrik Andersson

Advokatfullmektig | Senior Associate, Bergen, PwC Norway

970 03 629

Kontakt meg