Dette må du vite

Ny skattemelding for selskap fra inntektsåret 2023

skattemelding
  • 13/10/23

De siste årene har det vært endringer i vår personlige skattemelding. Vi får i større grad veiledning underveis, og flere opplysninger er forhåndsutfylte. I en forlengelse av prosjektet med ny skattemelding for personlige skattytere, har Skatteetaten i flere år jobbet med en ny skattemelding for upersonlige, og for inntektsåret 2023 må alle norske selskap levere på den nye løsningen. Med slagordene “vanskeligere å gjøre feil” og “fra skjema til tema” ønsker Skatteetaten å legge til rette for at selskaper på en smidigere måte enn før skal kunne rapportere riktig skatt.

 Den nye skattemeldingen blir samtidig tilpasset vår digitale hverdag ved at de gamle vedleggsskjemaene, som i utgangspunktet var tilpasset papirinnlevering, forsvinner til fordel for et mer dynamisk oppsett. 

Her er noen av de viktigste endringene i den nye skattemeldingen:

  • Den nye skattemeldingen må leveres direkte gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det betyr at du ikke lenger kan fylle ut og sende inn direkte i Altinn
  • Skattemeldingen vil bli temabasert og ikke lenger bygd opp av vedleggsskjemaene (RF) vi kjenner fra den gamle skattemeldingen. I den nye skattemeldingen blir RF-skjemaene byttet ut med en skattemelding og en næringsspesifikasjon
  • Dynamisk innhold, avhengig av selskapsform og skatteforhold, som gjør skattemeldingen mer tilpasset selskapet
  • Informasjon som allerede ligger inne hos Skatteetaten vil så langt det er praktisk mulig bli gjenbrukt
  • Skatteetaten gjør det mulig å validere innholdet i skattemeldingen før innsendelse

Validering

Gjennom en valideringstjeneste fra Skatteetaten til regnskapssystemet vil du få mer hjelp og veiledning underveis. Informasjonen i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen blir validert før den blir innsendt. Valideringstjenesten gir umiddelbar tilbakemelding på ulogiske tall og differanser.

Forhåndsutfylte opplysninger for selskap

I følge Skatteetaten vil disse opplysningene være forhåndsutfylt i skattemeldingen:

  • Underskudd til fremføring
  • Verdipapirer
  • Aksjer, VPS, obligasjoner, fondskonto og andre finansprodukter
  • Forsknings- og utviklingsprosjekter

Det er viktig å sjekke at de forhåndsutfylte opplysningene stemmer. Dette ansvaret ligger på selskapet, og dersom det er feil eller mangler i disse opplysningene, kan selskapet selv gjøre endringer før innsendelse. 

Dynamisk innhold

Den nye skattemeldingen vil tilpasse innholdet til det enkelte selskapet. Skattemeldingen vil dermed ha varierende innhold ut fra hva som er relevant for det enkelte selskap. De gamle RF-skjemaene blir gjort om til tema i skattemeldingen og næringsspesifikasjonen.

Hva må du tenke på?

For å kunne levere den nye skattemeldingen må du sørge for at selskapet har tilgang til et regnskaps- eller årsoppgjørssystem som gjør det mulig å levere skattemeldingen fra og med inntektsåret 2023. Merk at noen systemer ikke tilbyr levering av skattemelding gjennom ny løsning, og det er derfor viktig å avklare dette med nåværende systemleverandør i god tid før frist for innsendelse. Enkelte systemer gjør det mulig å signere skattemeldingen direkte i systemet, men det vil fremdeles være mulig å signere i skatteetatens portal.

Du kan finne mer informasjon og veiledning om den nye skattemeldingen på Skatteetatens nettside, eller kontakte din regnskapsfører eller revisor hvis du har spørsmål eller trenger hjelp.

Kontakt oss

Marit Barth

Advokat | Partner, Oslo, PwC Norway

952 60 496

Kontakt meg

Kristofer Stokke Brenstad

Manager | Skatterådgiver, Oslo, PwC Norway

958 42 611

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.