10/05/23
- Elektrifiseringen av bilindustrien er i full sving, men fortsatt er det kun et fåtall av aktørene i lademarkedet som tjener penger. Potensialet er stort, og vi tror på bedring i lønnsomhet fremover, også innen offentlig hurtiglading, forteller Milos Bartosek, direktør i PwC.
I dag utgjør AC-lading, både privat og offentlig (AC står for Alternative Current og er lading med en effekt opptil 22kW) den største delen av lademarkedet, der hardware produsenter som Zaptec og Easee har lykkes med å bygge internasjonale og lønnsomme virksomheter. Etter hvert som færre elbileiere vil ha mulighet til å lade privat, og utrullingen av offentlige hurtigladere (DC og HPC) øker, forventer PwC og Strategy& at operatørene av ladestasjoner vil ta en større andel av markedet og øke lønnsomheten.
I starten av mai ble Nordic EV Summit arrangert for sjette gang - en konferanse i regi av Norsk elbilforening, der mer enn 1000 deltakere fra 40 forskjellige land blir invitert. Blant de som stod på scenen for å snakke om utrulling av offentlige hurtigladere, var Milos Bartosek, direktør i PwC.
Han fremla hovedfunnene fra ny global markedsrapport på lademarkedet for elbiler, EV Charging Market Outlook, (åpnes i nytt vindu) som blant annet viser stor etterspørsel etter offentlige hurtigladere i fremtiden.
– Selv om nybilsalget har falt så langt i 2023, så er andelen av elbiler på god vei mot målet om 100% innen 2025. Når vi når målet vil en større andel eiere stå uten tilgang på parkering og hjemmelader. I takt med utviklingen blir det viktig at utbyggingen av offentlige ladestasjoner klarer å holde følge, sier Bartosek.
I Nasjonal ladestrategi (åpnes i nytt vindu) publisert av Samferdselsdepartementet er målet en økning fra ca. 5000 hurtigladere i dag, til et sted mellom 10.000 og 14.000 hurtigladere i 2030. Spørsmålet er hvor de nye ladestasjonene skal bygges.
– Ladeoperatørene kjemper en innbitt kamp om de beste lokasjonene, og ønsker tidlig å identifisere lokasjoner med god strømtilgang og attraktive lokasjonsparametere som driver trafikk og hyppigere bruk av laderne, forteller Bartosek.
Milos Bartosek, direktør i PwC (til høyre), sammen med kollega Harald Wimmer, tysk partner og global head of automotive.
Markedet for hurtiglading i Norge er preget av en håndfull operatører, inkludert bilprodusenter som Tesla og Ionity, operatører av bensinstasjoner som Circle K og Uno-X, samt energiselskaper som Recharge (Fortum), Mer (Statkraft), Eviny (BKK) og Kople (Ringerikskraft). Felles for de fleste er høy vekst og lav lønnsomhet. Ifølge Bartosek er det flere årsaker til at vi ser røde tall på bunnlinjen.
– Hurtiglading krever store investeringer i hardware og nettforbindelse, og mange har også investert mye i vekst gjennom nye lokasjoner og ansatte. I tillegg bidrar et krevende makroøkonomisk miljø til høyere drifts- og finansieringskostnader, forklarer Bartosek.
Milos Bartosek snakket om utrullingen av offentlige hurtigladere på scenen under Nordic EV Summit.
Ifølge rapporten vil veksten i antall elbiler være større enn veksten i hurtigladere, noe som vil føre til mer bruk av laderne og høyere inntekter per lader.
– Vi ser allerede at utnyttelsesgraden er på vei opp og at en gjennomsnittlig lader oppnår 6-7 ladeøkter per dag. Over de neste 5 til 10 årene forventer vi at dette skal videre oppover mot 8-10 økter, men utnyttelsesgraden må balanseres med brukervennligheten på stasjonene.
I lys av dette tror Bartosek vi vil se bedre lønnsomhet hos ladeoperatørene og -eierne, spesielt når fokuset også skifter mot drift og optimering av nettverket (som strømkost, hardware o.l.).
For å skape lønnsom vekst, råder Bartosek aktørene til å være ekstra oppmerksomme på tre punkter:
- Det siste året har vi trent en maskinlæringsalgoritme til å forstå hva som kjennetegner en god lokasjon. Det handler om å ta utgangspunkt i eksisterende ladenettverk og se på alt fra avstander og trafikkgrunnlag til turistattraksjoner i nærheten, sier Daniel Kinn, AI-ekspert i PwC.
Demografi, tettheten av elbiler, konkurransebilde, kapasitet i lokalt el-distribusjonsnettverk, type trafikk fordelt på ulike dager, nærmeste by og beliggenheten i forhold til kjøpesentre og tilhørende fasiliteter er blant variablene som er vektet.
- Prediksjonsmodellen kan klassifisere attraktiviteten til ulike lokasjoner. Vurderingene som gjøres blir stadig mer treffsikre etter hvert som modellen trenes og fores med data. Dataene er samlet inn fra tradisjonelle og nye kilder ved bruk av innovative verktøy, sier Kinn.
Det er to måter å bruke modellen på:
Vil du vite mer om vår prediksjonsmodell? Kontakt Daniel Kinn
I anledning Nordic EV Summit har PwC og Strategy&, PwC sin globale strategirådgivningsenhet, publisert en ny global markedsrapport på lademarkedet for elbiler, EV Charging Market Outlook. I tillegg til strategiske vurderinger for lønnsom vekst, gir rapporten en oversikt over utviklingen i markedet for elbillading frem mot 2035 i Europa, USA og Kina.