Ny digital løsning for MVA-refusjon til turister

  • 14/01/25

Den eksisterende ordningen for merverdiavgiftsrefusjon ved turistsalg (tax free-ordninger) har vært i bruk siden 1985 og er i dag papirbasert. Denne metoden er tidkrevende og mindre effektiv sammenlignet med moderne digitale løsninger.

Skattedirektoratet mener at en digitalisering av prosessen vil kunne gi raskere, mer brukervennlig og sikker behandling av merverdiavgiftsrefusjoner. 

Ny løsning vil gjøre prosessen enklere for turister og trolig også øke omsetningen for norske bedrifter.


Forslagets hovedpunkter

    1. Digital registrering og validering

Forslaget innebærer at selgere skal registrere opplysninger om salget digitalt på salgsstedet.  Dette inkluderer informasjon om selger, kjøper, salgstidspunkt, kjøpers destinasjonssted, vareslag, vederlag inkludert merverdiavgift, samt refusjonsbeløp. Ved utreise skal disse opplysningene valideres digitalt, og det skal kunne gjøres via mobiltelefonen, en selvbetjeningsautomat eller et nettbrett på flyplassen, havnen eller grenseovergangen. Hvis alt stemmer, kan merverdiavgiften refunderes direkte til bankkortet, bankkontoen, eller man kan få tilbakebetalingen i kontanter.

    2. Fysisk kontroll

Selv om hovedfokuset er på digitalisering, vil det fortsatt være krav om fysisk kontroll av noen varer ved utreise. Dette gjelder spesielt for varer som overstiger en viss verdi eller som av andre grunner krever mer grundig kontroll. Det kan for eksempel være dyre varer som klokker, smykker og vesker, eller hvis det mangler viktig informasjon. Forslaget legger opp til en todelt løsning med et "Green Channel" og et "Red Channel"-spor, hvor førstnevnte i stor grad baserer seg på digital validering, mens sistnevnte krever fysisk kontroll. 

Hvordan møte utfordringene med eksportkontroll?

Bli med på seminar i den 6. mars

    3. Personvern og sikkerhet

Innføringen av en digital løsning reiser noen spørsmål knyttet til personvern, i og med at det innhentes mye personlig informasjon. Det kommer klart frem i forslaget at det legges opp til at personopplysninger som kjøpers identitet og bostedsland, samt opplysninger om selger, salgsdato, varens art, vederlag inkludert merverdiavgift og refusjonsbeløp, skal registreres og lagres i henhold til personvernforordningen (GDPR). Skattedirektoratet mener at den foreslåtte løsningen er i samsvar med gjeldende personvernregler og at den sikrer tilstrekkelig beskyttelse av personopplysninger. 

    4. Økonomiske og administrative konsekvenser

For selskapene som administrerer merverdiavgiftsrefusjon, vil overgangen til en digital løsning kunne innebære noe utviklings- eller omleggingskostnader. Imidlertid forventes det at disse kostnadene vil bli oppveid av fordelene ved en mer effektiv og brukervennlig prosess. Basert på erfaringer fra implementering av andre digitale løsninger, som SAF-T, forventer vi at den enkelte aktørs kostnader til oppdateringer i ERP systemet er tonet noe ned i høringsforslaget og det er viktig å komme med innspill i høringsrunden.

Forslaget om digitalisering av merverdiavgiftsrefusjon ved turistsalg representerer et viktig og langt skritt mot en mer moderne og effektiv løsning. Ved å kombinere digital registrering og validering med fysisk kontroll, sikrer man både brukervennlighet og sikkerhet. Dette initiativet vil ikke bare forenkle prosessen for turister, men sannsynligvis også bidra til økt omsetning for norske virksomheter. 

Skattedirektoratet inviterer nå til høringsinnspill for å sikre at den endelige løsningen blir så robust og effektiv som mulig, og høringsfristen er satt til 29. januar 2025.

Kontakt oss

Helene Øien Hval

Tollrådgiver | Direktør , Oslo , PwC Norway

920 94 673

Email

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.