Mitt formuesskatte-grunnlag er lastet med skip

Havn i Kiel
  • 22/01/24

For personlige eiere av en holdingstruktur, som eier aksjer i skipseiende selskaper, er korrekt anvendelse av takseringsreglene viktig for beregningen av formuesskatt. Konsekvensene for personlige aksjonærer med en holdingstruktur kan være betydelige.

Den skattemessige formuesverdien av skipet, som følger av takseringsreglene, brukes som en del av beregningen av netto skattemessig formuesverdi for eierskap i et selskap. Selskapets netto skattemessige formuesverdi vil deretter gi verdien som den personlige skattyteren svarer formuesskatt for.

Takseringsreglene for skip

Fastsettelse av skattemessig formuesverdi for skip, fiskefartøyer, borefartøyer mv. (heretter skip) gjøres i tråd med takseringsreglene. Takseringsreglene gjelder alle typer skip, borefartøyer, boligrigger, fiskefartøy, taubåter mv. Takseringsreglene tar høyde for skipets alder, påkostninger, kostpris og spesielle markedsforhold for å fastsette den skattemessige formuesverdien av skipet.

Verdsettelsestabell for skip

Leveringsår Verdi i prosent av kostpris
1 85
2 72
3 61
4 52
5 44
6 37
7 31
8 26
9 22
10 19
11 16
12 14
13 12
14 10
15 10

Skip med kjent kostpris

I henhold til verdsettelsestabellen fra Skattedirektoratet, med avrundede satser, skal skip i leveringsåret verdsettes til 85% av kostpris, der leveringsåret regnes som «År 1». Året hvor skipet leveres anses som «År 1» og medfører en verdsettelse til 85 prosent uavhengig når i løpet av året skipet leveres. Etter «År 1» skal gjenværende formuesverdi reduseres med 15 prosent årlig frem til det er gjenværende 10 prosent av historisk kostpris som skattemessig formuesverdi. 

Skip vil som hovedregel ha kostpris i en annen valuta enn NOK. I tråd med Skatte-ABC 2023 skal kostprisen omregnes til NOK etter vekslingskursen på ervervstidspunktet for skipet. Den omregnede prisen vil være kostprisen som skal anvendes for formuesobjektet ved verdsettelse.

Skip med ukjent kostpris

Der det ikke er mulig å fastslå en kjent kostpris eller byggeprisen for skipet, vil utgangspunktet være 85 prosent av kjøpers kostpris på kjøpstidspunktet, med tilsvarende årlig 15 prosent reduksjon av formuesverdi frem til skipet er 15 år gammelt. Etter verdsettelsesperioden har kommet til 15 år, blir restverdien stående som skattemessig formuesverdi de neste årene. Restverdien settes ikke lavere enn 10 prosent, som vist i tabellen.

Nybyggingskontrakter

I likhet med skip med ukjent kostpris skal nybyggingskontrakter verdsettes til 85 prosent av kontraktsprisen. Dette vil si at den skattemessige formuesverdien av å ha inngått en nybyggingskontrakt for et skip skal settes til 85 for kjøper, som verdsettelse tilsvarende verdien av retten til det fremtidige skipet for kjøper.

Les også: Slik blir skatter og avgifter i 2024 

Eierskifte

Ved eierskifter skal skipets kostpris som nytt fortsatt legges til grunn for beregningen dersom den er kjent. Dersom selskap A kjøper et skip til 100 og selskap B kjøper dette skipet fra selskap A etter 5 år, vil selskap B overta den skattemessige formuesverdien til kontinuitet, altså i år 5 etter verdsettelsestabellen.

Påkostninger

I tilfeller hvor skip har blitt påkostet betydelig, skal påkostningene vurderes uavhengig av skipet. Påkostningene skal vurderes på samme måte som skipet, i henhold til verdsettelsestabellen.

Grensen for hva som regnes som en betydelig påkostning er 20 prosent av skipets kostpris som nytt eller brukt. Hvis selskap B kjøper et 5 år gammelt skip av selskap A for 100, og deretter påkoster skipet med en ny motor til 20, må påkostningen vurderes særskilt og verdsettes selvstendig. Verdsettelsen av en påkostning skal behandles på samme måte som et nytt skip, etter verdsettelsestabellen.

Samtidig endrer påkostningene det opprinnelige skipets formuesverdi. Det opprinnelige skipets formuesverdi må reduseres med en forholdsmessig verdi av utstyret som tas ut for å foreta påkostningen. 

Dersom en påkostning utgjør mindre enn 20 prosent av skipets kostpris som ny eller brukt, skal ikke påkostningen bli hensyntatt i beregningen av skipets skattemessige formuesverdi. Samtidig er det viktig å bemerke at påkostninger fordelt over flere år vil kunne bli sett i sammenheng ved vurderingen av om påkostningen er over eller under 20 prosentgrensen.

Et spørsmål i praksis kan være om påkostninger, som potensielt skal bli sett i sammenheng i forhold til 20-prosentgrensen, må være sammenknyttede påkostninger eller kan være uavhengige av hverandre. For å bruke eksemplet med motoren i et skip, er spørsmålet om påkostningene over flere år må være forskjellige deler til motoren i skipet, eller om det kan være noen deler til motoren og noen andre deler til skipets struktur som er uavhengig av motoren.

På grunnlag av takseringsreglene for 2023, er det nærliggende å anta at påkostningene burde ha en form for tilknytning til hverandre for å kunne bli sett i sammenheng. Hvis reglene ikke tolkes slik at påkostningene må være i sammenheng, ville det vært mulig å oppstille en absolutt regel om at påkostninger på skip over flere år, som utgjør totalt over 20 prosent av opprinnelig kostpris, vil være tilstrekkelig.

Kontakt våre skatteeksperter

Sikkerhetsventil for spesielle markedsforhold

Skattemessig verdsettelse av skip har en unntaksregel for de tilfellene hvor salgsverdien vil være lavere enn den beregnede skattemessige formuesverdien. Dersom den lavere prisen skyldes «spesielle markedsforhold mv.» kan salgsverdien legges til grunn. Salgsverdien i unntaksregelen er uten justeringer for påhvilende certepartier/konsesjoner. Det er tilstrekkelig at den lavere salgsverdien «godtgjøres», som indikerer at det er et visst krav om grunnlag for å påvise lavere salgsverdi, men ikke et krav om helt ubestridt salgsverdi.

Spesielle markedsforhold kan for eksempel være et overtilbud av skip i markedet på grunn av uforutsett  fall i etterspørsel etter frakt og skip. Et annet eksempel kan være i et tilfelle hvor det innføres regler med nye miljøkrav for skip. Typisk vil de skipene som ikke er innenfor de nye miljøkravene kunne få en lavere salgsverdi enn den skattemessige formuesverdien på grunn av spesielle markedsforhold.

Fra taksering av skip til formuesgrunnlag

Ved ikke-børsnotert aksje verdsettes aksjen til 80 prosent av den forholdsmessige andelen av selskapets samlede skattemessige formuesverdi. Ettersom skip inngår i formuesverdien av selskapets aksjer, vil den også direkte påvirke personlige aksjonærers private formue og formuesskatt. 

For personlige aksjonærer fastsettes formue på unoterte norske aksjer den 1. januar i inntektsåret (eks. 1. januar 2023 for inntektsåret 2023). Dette innebærer at personlige aksjonærer som eier aksjer gjennom et holdingselskap bruker formuesverdien på aksjene i holdingselskapet per 1. januar 2023 (skattemeldingen til holdingselskapet for 2022).

Det er oppstilt et unntak fra hovedregelen i visse tilfeller. Dersom det har vært gjennomført kapitalendringer (kapitalforhøyelse, kapitalnedsettelse, fisjon, fusjon mv.) i selskapet flyttes verdsettelsestidspunktet fra 1. januar til 31. desember i inntektsåret.

Tematikken er behandlet i en tidligere post på vår skatteblogg, det henvises til artikkelen for en mer inngående forklaring av reglene for verdsettelsestidspunkt for personlige aksjonærer og unntaksregelen.

Utover endringer i satser, som beskrevet for næringseiendom i den nevnte artikkelen, vil det for skip være spesielt aktuelt å foreta en endring av verdsettelsestidspunkt dersom det foreligger spesielle markedsforhold som gjør at salgsverdien er lavere enn den skattemessige formuesverdien. Den lavere salgsverdien må kunne godtgjøres, men dersom det blir godtgjort vil reduksjonen av takseringen kunne gi den personlige skattyteren en besparelse ved endring av verdsettelsestidspunktet.

En vurdering av om endring av verdsettelsestidspunktet må skje på grunnlag av en total vurdering av konsekvensene ved endring av verdsettelsestidspunktet på grunnlag av alle eiendeler i selskapsstrukturen. Selv om det foreligger spesielle markedsforhold som gjør at skipet har en lavere salgsverdi og vil gi en besparelse sett på den konkrete eiendelen isolert, vil endringer av den skattemessige formuesverdien for de øvrige eiendelene også få endret verdsettelsestidspunkt. Dersom andre eiendeler har steget i verdi, vil det ikke lønne seg å flytte verdsettelsestidspunktet hvis det er en netto formuesøkning.

Kontakt oss

Lars Helge Aasen

Partner | Leder for Advokatfirmaet PwC, Oslo, PwC Norway

952 60 274

Kontakt meg

Ole Jakob Teigen

Advokatfullmektig | Associate , Oslo , PwC Norway

+47 974 72 446

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.