28/09/23
Det har vært mye støy rundt norske politikeres habilitet den siste tiden. Er det habilitetsreglene som er vanskelige, eller er utfordringen å vite om man er inhabil?
Både folkevalgte og ansatte i staten, kommuner og fylker kan være eiere, styremedlemmer eller daglige ledere i selskaper. De kan også eie fast eiendom eller drive næring som gjør at det kan oppstå spørsmål om det foreligger såkalte særinteresser som påvirker beslutningene som de fatter. Det er derfor nødvendig at både politikere og offentlig ansatte aktivt vurderer sin habilitet ved behandling av saker.
Formålet med reglene om habilitet, er at det fattes riktige beslutninger og at befolkningen dermed har tillit til at de som jobber i offentlig forvaltning, beslutter på et objektivt grunnlag og opptrer upartisk.
Les også: Styreboken 2023 - Verktøyet for deg som sitter i styrer
En person er inhabil når det foreligger omstendigheter som gir han eller hun en særlig og nær tilknytning til en sak eller til personer som kan bli berørt av saken. Inhabilitet skjer når det er omstendigheter som er egnet å svekke tilliten til at personer, eller for eksempel familiemedlemmer, opptrer upartisk eller har særlige interesser i en sak. Det kan også være ved vedtak om inngåelse av avtale med et selskap der tjenestemannens, eller deres nærstående, eier aksjer, eller hvis det har blitt fattet vedtak i en byggesak som for eksempel påvirker tjenestemannens eiendom.
Formålet med habilitetsreglene er å sikre korrekte avgjørelser og å bidra til å opprettholde tilliten og troverdigheten til forvaltningen.
Det er ikke ulovlig eller kritikkverdig å være inhabil i seg selv, men er man inhabil, så skal man avstå fra å forberede, delta i behandlingen av, eller være med å avgjøre den konkrete saken. Det er derimot både ulovlig og kritikkverdig å ikke avstå fra dette dersom man er inhabil.
Hvis en som er inhabil har deltatt i forberedelsen til eller i avgjørelsen av en sak, utgjør dette en saksbehandlingsfeil som igjen kan medføre at vedtaket blir ugyldig. I tillegg vil dette være med på å svekke befolkningens tillit til forvaltningen og politikere/embetsmenn.
Man kan også være inhabil ved at det foreligger forhold som er “egnet” til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet. Med andre ord kan det være nok at det er en mulighet for at noen vil hensynta utenforliggende interesser i forbindelse med en sak, men ikke et krav til at noen faktisk har opptrådt, eller vil opptre, partisk for å konstatere inhabilitet.
Den som kan ha en egeninteresse i utfallet av en sak, eller som har nær tilknytning til noen som kan ha det, kan derfor ikke forberede, behandle eller avgjøre saken. Det er derfor viktig at det er et klart skille mellom personlige interesser og de interesser forvaltningen skal ivareta. Regelverket reflekterer med andre ord samfunnets forventning til at forvaltningen bare vektlegger hensyn som lovlig kan vektlegges i sine beslutningsprosesser.
Det finnes både absolutte (objektive) og relative (skjønnsmessige) habilitetsgrunner. I praksis er det de relative inhabilitetsgrunnene som volder utfordringer.
Det er ikke bare noens egne personlige interesser som skal komme i betraktning når man vurderer om inhabilitet foreligger. Inhabilitet foreligger også når saken har direkte betydning for personer i nær familie eller vennekrets, eller for selskaper man har nær tilknytning til.
Det kan naturlig nok være utfordrende å ha kontroll på om sine nærstående har tilknytning til en sak. Folkevalgte har derfor et særlig ansvar for å holde seg orientert om sine nærmeste interesser og engasjement.
I utgangspunktet er det en selv som skal ta stilling til sin habilitet, og dette skal skje uavhengig av om det er fremsatt en inhabilitetsinnsigelse. Habilitetsspørsmålet skal avgjøres så tidlig som mulig, og det skal skje senest før avgjørelse i saken er tett.
En part i en sak kan, uavhengig av en egenvurdering, kreve at habilitetsspørsmålet vurderes av en tjenestemanns overordnet, om dette kan gjøres uten at det tar vesentlig mye tid.
Linn Viksund