Forslag om forenklinger i EUs

Karbonjusterings- mekanisme (CBAM) som følge av Omnibus

En mann ser på pc
  • 05/03/25

Omnibus er en pakke med omfattende forenklinger i bærekraftsrapportering, foreslått av EU-kommisjonen. Forslaget ble lagt frem 26. februar og målet er å lette rapporteringsbyrden med 25 % for de store foretakene og 35 % for små og mellomstore bedrifter. CBAM-ordningen (Karbonjusteringsmekanisme) ble truffet med en rekke foreslåtte endringer med mål om å forenkle regelverket for både små og store importører. Endringene er ment å redusere den administrative byrden for EU-virksomheter, samtidig som man skal opprettholde målet om å bekjempe karbonlekkasje.

Små importører slipper rapporteringsplikten

En av de viktigste endringene er økningen av terskelen for rapportering for små importører. Den tidligere terskelen på EUR 150 per forsendelse foreslås oppdatert til 100 tonn CO2 eller 50 tonn materiale på årlig basis. 180 000 virksomheter vil unngå CBAM-rapporteringens dersom forslaget innføres. 10% av importørene, som står for 99% av de importerte utslippene, vil fortsatt være omfattet rapporteringskravene. Importører under denne terskelen må fortsatt identifisere seg som "sporadiske CBAM-importører" ved innlevering av tollerklæringer og overvåke at de ikke overskrider terskelen per år. 

Forenklinger for store CBAM-importører

For de gjenværende importørene som fortsatt er omfattet av CBAM, er det foreslått tre kategorier for forenkling: autorisasjon av deklaranter, utslippsberegninger og rapporteringskrav. 

  1. Autorisasjon av deklaranter: Kravet om en obligatorisk konsultasjonsprosedyre for autorisasjon av en deklarant foreslås fjernet. Dette vil redusere den administrative byrden og øke hastigheten på autorisasjonsprosessen fra 1. januar 2026. 
  2. Forenkling av utslippsmålinger: EU har til hensikt å gjøre rapportering ved bruk av standardverdier enklere i EU-registeret, ved å fjerne kravet om å forklare og rettferdiggjøre hvorfor faktiske utslipp ikke kan beregnes. Det er foreslått å fjerne kravet om å spesifisere når faktiske utslipp ikke kan beregnes tilstrekkelig. For å redusere byrden på stål- og aluminiumsprodusenter, foreslås det å ekskludere visse produksjonsprosesser fra utslippsberegningene for disse varene. I tillegg er noen produkter som omfatter leire foreslått fjernet fra ordningen, da disse hovedsakelig er knyttet til keramikkindustri.
  3. Forenkling ved oppgjør av CBAM-kvoter: Dagens forslag til oppgjør av CBAM kvoter krever blant annet at importører kjøper sertifikater kvartalsvis for minst 80% av den beregnede utslippsverdien på varene de har importert. I det nye forslaget reduseres dette kravet fra 80 % til 50 % i tillegg åpnes det for å gi deklaranter muligheten til å bruke standardverdier eller basere utslippsberegningene sine på antall CBAM-sertifikater innlevert året før for samme importerte varer.

Salg av CBAM-sertifikater vil etter forslaget starte i 2027, med mulighet for importører å kjøpe disse fra februar 2027. Sertifikater for 2026-importer foreslås priset basert på kvartalsgjennomsnittet av sluttprisene på EU ETS-kvoter for kvartalet da CBAM-varene ble importert. Deklaranter må begynne å kjøpe CBAM-sertifikater for 2026-importer når de har fått oversikt over det antall sertifikater som må innleveres innen 31. august 2027. 

De foreslåtte endringene i CBAM-lovgivningen er en del av en reduksjon av administrativebyrder, samtidig som de opprettholder det grunnleggende målet om å bekjempe karbonlekkasje. Disse endringene vil nå bli stemt over i Europaparlamentet før de implementeres.

Les også om andre forenklinger innenfor bærekraftsrapporteringen, som følge av Omnibus her

Kontakt oss

Helene Øien Hval

Tollrådgiver | Direktør , Oslo , PwC Norway

920 94 673

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.