"Ti på Toll"

Det du trenger å vite om EUs tollreform

Internasjonale flagg som vaier i vinden
  • 20/12/24

Den europeiske tollunionen står overfor en omfattende reform som tar sikte på å modernisere tollprosedyrer, forbedre risikostyring og øke effektiviteten i tolloperasjoner i EU. I denne artikkelen ser vi på hovedpunktene i forslaget, og hva reformen betyr for norske virksomheter som importerer varer inn til EU.

Forslag om å reformere tollsystemet i EU

Europakommisjonen publiserte 7. mai 2023 et forslag om å reformere tollsystemet i EU. Dette er den mest ambisiøse og omfattende reformen av tollunionen siden den ble opprettet i 1968. 

Kommisjonen har i forslaget særlig fokus på tre hovedmål:

  • Et nytt og nærere samarbeid med næringslivet
  • En smartere og mer effektiv tilnærming til tollkontroller
  • En mer moderne tilnærming til netthandel

Endringene vil gjennomføres ved en omfattende revisjon av Union Customs Code (UCC) og tilhørende regelverk.

Hva er "Ti på Toll"?

Denne artikkelen er en del av vår nye artikkelserie som tar for seg problemstillinger på tollområdet. I denne serien vil vi utforske en rekke utfordringer og spørsmål som vi ofte møter i vårt arbeid som rådgivere innen toll.

Vi vil også dele nyheter og oppdateringer som er relevante for deg som jobber med toll og internasjonal handel.

Hovedpunkter i reformen

1) Oppretting av en sentralisert tollmyndighet i EU

En ny og sentralisert EU-tollmyndighet vil bli opprettet for å samle ekspertise og kompetanse på sentralt nivå, samt koordinere og støtte nasjonale tollmyndigheter. Dette skal sikre en mer harmonisert og effektiv anvendelse av tollreglene i EU. Straff for overtredelse av tollovgivningen skal samordnes, for eksempel skal minimumsstraff gjelde i hele EU.

I dagens system er håndhevelse av reglene, risikostyring og kontroller delt opp i 27 forskjellige nasjonale tilnærminger. Dette fører blant annet til ulik tolkning og anvendelse av tollregler, og åpner for "border shopping", hvor svindlere importerer varer til land med lavere kontrollnivåer. Den nye sentraliserte tollmyndigheten vil koordinere risikostyring og gi kontrollanbefalinger til nasjonale tollmyndigheter. Gjennom nye “EU Toll Data Hub” vil myndighetene kunne samle, behandle og lagre all relevant data. 

2) EU Toll Data Hub 

Tollreformen har som mål å forenkle og modernisere tollprosedyrer, noe som vil redusere kostnadene for både bedrifter og tollmyndigheter. Et viktig element i reformen er innføringen av en egen EU Toll Data Hub, som vil samle all tollrelatert data på ett sted. Hub’en vil erstatte de 111 separate systemene som brukes i dag, og gjøre det enklere for bedrifter å levere nødvendige opplysninger. I tillegg vil virksomheter kunne sende inn informasjon én gang for flere forsendelser, noe som reduserer administrativ byrde og kostnader.

3) Tilpasset tollregime for E-handel

Den raske veksten i e-handel, med en stadig økende mengde pakker som krysser grensene, har det blitt tydelig at det nåværende tollsystemet ikke er tilstrekkelig for å håndtere antallet forsendelser inn til EU. EUs tollreform vil derfor innføre et nytt tollregime for e-handel, hvor digitale plattformer blir ansvarlige for tollformaliteter og betaling av importavgifter. Dette vil gi forbrukerne bedre oversikt og redusere risikoen for toll- og mva-svindel.

Som ledd i å tilpasse reformen for e-handel, har kommisjonen foreslått å:

Ved å fjerne tollfritaket for varer med en verdi under EUR 150, vil alle produkter som selges og importeres til EU bli underlagt toll. Dette tiltaket er forventet å redusere svindel, inkludert tilfeller der varer oppgis med en lavere verdi enn de faktisk har, eller der større forsendelser splittes opp i mindre forsendelser for å unngå toll.

EUs tolltariff vil bli endret slik at importører av varer fra tredjeland kan bruke en forenklet fast tollsats ved netthandel. De fem tollsatsene som kan benyttes er: 0%, 5%, 8%, 12% og 17%, basert på de to første sifrene i varekoden i det harmoniserte systemet (HS-koden). Dette fjerner behovet for detaljert tollklassifisering og informasjon om opprinnelsesland. Anvendelse av de forenklede tollsatsene er imidlertid valgfritt.

I henhold til EUs VAT-regelverk anses en markedsplass eller elektronisk plattform som "antatt leverandør" ved fjernsalg av varer. Dette betyr at plattformen er ansvarlig for å innkreve og betale merverdiavgift til skattemyndighetene selv om det kontraktmessige underliggende salget skjer direkte fra leverandør til kunde og ikke via plattformen.

Tollreformen foreslår, i likhet med VAT-regelverket, at markedsplasser skal betraktes som "antatt importør", og være ansvarlig for tolldeklarering og betaling av avgifter ved innførsel til EU. Dette vil føre til at EU-forbrukere ikke lenger vil møte skjulte kostnader for forsendelser bestilt fra tredjeland, samt at forbrukeren blir ansett som importør av varene.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale

Våre eksperter har lang erfaring, og kan i tillegg til å svare på konkrete spørsmål dere har, sette spørsmålene inn i en større skatte-, avgifts- og forretningsmessig sammenheng.

Hva betyr EUs tollreform for norske virksomheter?

Tollreformen vil påvirke norske virksomheter som importerer og eksporterer varer til og fra EU. Dette gjelder eksempelvis norske selskaper som selger varer fra Norge (eller andre tredjeland) med avtalt levering til i EU (DDP Incoterms), og selskaper som har vareleveranser til filialer eller konsernselskaper i EU hvor varer må importeres.

Ettersom reformen er ment å redusere både tid og kostnader knyttet til tollklarering inn til EU, kan norske bedrifter forvente en mer effektiv og kostnadseffektiv prosess ved import til EU-markedet. Selv om detaljnivået på informasjonen som importører må gi til tollvesenet forblir uendret, vil måten denne informasjonen leveres og analyseres på bli langt mer effektiv.

Samtidig er det forventet at reformen vil gi EU-tollmyndighetene mer tid og ressurser til å håndtere ikke-lovlydige aktører, noe som skal skape en mer rettferdig konkurransesituasjon. Dette vil også komme norske bedrifter til gode.

I tillegg inkluderer reformen en rekke forenklinger for en utvalgt gruppe importører gjennom ordningen 'Trust & Check', som oppgraderer det eksisterende programmet for EUs autoriserte økonomiske operatører (AEO). For norske bedrifter vil denne ordningen tilby ytterligere forenklinger, som vil gjøre innførsel til EU enklere. 

En Autorisert Økonomisk Operatør (AEO) er en status gitt av tollmyndighetene til pålitelige aktører. AEO-statusen er en del av EUs tollsikkerhetsprogram og skal styrke sikkerheten i den globale forsyningskjeden, samtidig som den forenkler tollprosedyrer for bedrifter som oppfyller visse kriterier

Importører som kvalifiserer for 'Trust & Check' må oppfylle strenge kriterier, inkludert høy kontroll over sin forsyningskjede og økonomisk soliditet. De må også koble til EU Toll Data Hub for å gi sanntidsdata om sine sendinger og bevise samsvar med alle relevante krav for innførsel til EU. 

Oppfyller importøren disse kravene, kan importørene innføre varer uten aktiv tollintervensjon og overvåke sine varer selv, samt betale avgifter periodisk uten å sende inn tolldeklarasjoner for hver sending. I stedet vil tidligere informasjon om transaksjonskjede og vare kunne gjenbrukes, noe som reduserer administrasjonsbyrden betydelig.

Implementeringen av reformen vil skje i flere trinn over de neste 10 til 15 årene

Forventet tidslinje

Implementeringen av reformen vil skje i flere trinn over de neste 10 til 15 årene:

  • 2028: Det nye e-handelsregimet trer i kraft, og EU Tollmyndigheten blir operativ med ansvar for risikostyring og krisehåndtering i EU. 
  • 2032: Bedrifter kan begynne å bruke EU Toll Data Hub på frivillig basis. 
  • 2038: Bruken av EU Toll Data Hub blir obligatorisk for alle bedrifter som importerer til EU. 

Selv om tidslinjen for implementering fortsatt er et stykke unna, bør alle virksomheter involvert i import til EU vurdere hvordan de foreslåtte endringene vil påvirke dem.

Kontakt oss

Kjetil Øpstad

Tollrådgiver | Direktør, Oslo, PwC Norway

952 60 328

Kontakt meg

Karoline Nordermoen

Advokatfullmektig | Senior Associate, Oslo, PwC Norway

949 74 458

Kontakt meg

Hold deg faglig oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om forretningsjus rett i din mailboks.

Våre eksperter bistår deg

Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.