Datastrategi: Slik blir du en datadrevet virksomhet

Lars Meinich Andersen smiler med trær i bakgrunnen

–Dataøkosystemer som deler data på tvers av aktører bidrar til nye forretningsmodeller og nye selskaper, sier Lars.

Data og teknologi den største faktoren og driveren for innovasjon. – De beste bruker data til å innovere forretningsprosesser og fornye sine forretningsmodeller, sier partner Lars Meinich Andersen i PwC.

Hva er en datastrategi?

En datastrategi er en plan som knytter teknologi og forretningsstrategi sammen. Den hjelper virksomheter med å prioritere hva og hvordan de må jobbe for å hente ut verdi fra data. Den gir også viktige føringer for hva som kreves for å lykkes med data, som teknologivalg, investeringer i teknologisk infrastruktur, organisering og kompetanse. En datastrategi sikrer at digitale initiativer er i tråd med virksomhetens strategiske og forretningsmessige behov.

PwCs dataplattformundersøkelse viser at 53% av norske virksomheter har en klar og tydelig datastrategi. Mange strever med å bli datadrevne fordi de ikke forstår det totale bildet av hva som kreves med tanke på kompetanse, investerings- og endringsvilje, samt evne til å prioritere.

Les mer om våre tjenester innen kunstig intelligens

Alt fra retningslinjer, AI-act til organisering og implementering.

Nye selskaper utnytter data som konkurransefortrinn for å tilby kjente tjenester i nye formater. Vi har også sett en imponerende utvikling innen kunstig intelligens (KI), som forventes å gi store effektivitetsgevinster. Dette endrer raskt definisjonen av hva det vil si å være et datadrevet selskap.

Fremragende digitale brukeropplevelser er nå normen. Virksomheter må derfor imøtekomme høye forventninger fra både ansatte og kunder. I vår Dataplattformundersøkelse svarte 90% av de norske virksomhetene at de er i gang med å fornye sin teknologi for å imøtekomme nye forretningsbehov.

For å navigere gjennom denne komplekse endringsprosessen, trenger virksomheter en solid datastrategi.

Hva inneholder en datastrategi?

En effektiv datastrategi bør ta for seg tre hovedelementer:

  • Virksomhetens utgangspunkt, en visjon for bruk av data, og en gapanalyse.

  • Design av ønsket målbilde for virksomheten.

  • Et veikart og en plan for implementering på kort, mellom, og lang sikt.

Hvordan kan vi hjelpe deg?

I PwC jobber vi med virksomheter i privat og offentlig sektor. Vi ser at mange strever med å lykkes med innføringen av ny teknologi for å bli datadrevet. En god datastrategi kan løse mye. 

Vi hjelper i alle faser av å bygge en ledende data- og analyseorganisasjon. Vi kan skreddersy en datastrategi som hjelper din virksomhet å nå sin forretningsstrategi.

Les om våre tjenester her

Alt om våre data og analyse-tjenester

Kontakt meg

Jeg vil gjerne høre om dine utfordringer med data og analyse!

Lars Meinich Andersen

Partner | Data & Analytics, Oslo, PwC Norway

916 62 243

Kontakt meg