{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Historisk har det vært bank/finans-sektoren som har vært den mest modne bransjen med hensyn på organisering av god virksomhetsstyring. Gjennom regulatoriske krav var de tidlig ut med implementering av en modell med tre forsvarslinjer.
De tre forsvarslinjene går i korthet ut på at førstelinjen består av den operative ledelsen og ansatte som sørger for at etablerte rutiner og retningslinjer etterleves i det daglige arbeidet. Andrelinjeforsvaret er funksjoner etablert for å sikre risikostyring og etterlevelse (compliance) til å følge opp risiko for brudd på lover, forskrifter og retningslinjer. Tredjelinjen er en uavhengig internrevisjonsfunksjon.
Denne trelinje-modellen er globalt anerkjent, og mange større virksomheter i andre bransjer har etablert eller planlegger å etablere andrelinjefunksjoner. I denne forbindelse får vi ofte spørsmål knyttet til etablering av en compliancefunksjon. Hvordan skal compliance funksjonen organiseres, hvem skal den rapportere til, ressursbehov, belønningsstruktur etc.
Vi gjennomførte nylig en spørreundersøkelse hos store norske virksomheter i ulike bransjer (både privat og offentlig sektor) som allerede har en compliancefunksjon, for å prøve å finne ut om det har etablert seg en felles praksis. I tillegg har PwC globalt gjennomført to internasjonale undersøkelser vi testet våre funn mot. Basert på funnene har vi oppsummert hva vi ser som god praksis for en compliancefunksjon.
Det er økende omfang og kompleksitet i regulatoriske krav. Dette sammen med strengere sanksjoner fra tilsynsmyndigheter for manglende etterlevelse gjør at compliancefunksjonens rolle blir mer og mer aktuell og krevende fremover.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få nyheter om skatt og avgift rett i din mailboks.
Vi tilbyr et bredt spekter av tjenester både innen forretningsjus og skatte- og avgiftsrådgiving.