Styreevalueringer utgjør en viktig del av styrets kontinuerlige forbedringsprosess.
En god styreevaluering kan bidra til å gi reell innsikt i hvordan et styre fungerer og hvordan styremedlemmer samarbeider med hverandre. Evalueringen omfatter både kvalitative og kvantitative aspekter og kan gi konkrete funn som kan bidra til å bedre styrets ytelse.
I den årlige undersøkelsen for styremedlemmer i 2022, svarte 48 % av styremedlemmene at minst én av medlemmene i styret burde erstattes. Det å ha et godt rammeverk for å vurdere styrets prestasjon er imidlertid ikke ment å være et middel for å fjerne styremedlemmer, men et middel for å gi konstruktive tilbakemeldinger som en del av styrets kontinuerlige forbedringsarbeid.
Så hvordan gjennomfører man effektive styreevalueringer? Og hvordan benytter styret denne typen evalueringer i sitt forbedringsarbeid?
Det er viktig at styremedlemmene er enige om formålet med evalueringen.
Eksempel på vanlige fokusområder i en styreevaluering:
New York Stock Exchange (NYSE) krever at børsnoterte selskap utfører en årlig egenevaluering av styrets/komiteers arbeid. NASDAQ krever ikke det samme, men mange styrer i NASDAQ-noterte selskaper gjennomfører likevel styreevaluering som del av god virksomhetsstyring. Nesten samtlige (98%) S&P 500-styrer informerer om at de utfører en form for styreevaluering en gang i året.
En styreevaluering kan bidra til å identifisere områder med forbedringspotensial. Den kan måle hvorvidt styret er posisjonert for fremtidige utfordringer, samt avdekke hvilke saker som styremedlemmene mener bør få mer oppmerksomhet. En styreevaluering kan også innhente tilbakemeldinger fra personer utenfor styrerommet som jobber tett med styret eller komiteene.
Eksempel på områder som kan vurderes er:
Mange styreevalueringer gjennomføres internt, av styreleder eller et styremedlem med ansvar for gjennomføringen av styreevalueringen med støtte fra ledelsen. I noen tilfeller fører andre komiteer tilsyn med evalueringen.
I andre tilfeller er det ledergruppen eller en tredjepart som fasiliterer prosessen.
Ideelt sett er prosessen drevet av styrets ledelse. Vurdering av komiteenes arbeid er typisk styrt av de respektive komiteenes ledere. Noen styrer benytter seg av eksterne rådgivere for å fasilitere prosessen. 25 % av S&P 500 selskap benytter seg av en ekstern part for å fasilitere evalueringen.
En styreevaluering kan gjennomføres på ulike måter:
De ulike metodene har både fordeler og ulemper. Spørreskjemaer og undersøkelser er enkle å benytte seg av, kan brukes over flere år og innebærer lave kostnader. Ulempen er at de fort kan bli oppfattet som en “avhukings-øvelse” samt at det kan være begrenset med muligheter til å benytte seg av flere svaralternativer. En-til-en møter med styreleder eller styremedlem med ansvar for gjennomføring av styreevalueringen kan gå mer i dybden på svar for å få ytterligere informasjon/kontekst, men kan være tidkrevende. Intervjuene kan også oppleves som både utfordrende og ubehagelige. En-til-en møter med en tredjepart kan gå i dybden på svar for å få ytterligere informasjon/kontekst og det kan oppleves enklere for intervjuobjekt å svare ærlig, men tar tid å gjennomføre og medfører økte kostnader for selskapet.
Effektive styrer benytter informasjon fra styreevalueringen til å utarbeide en tiltaksplan. Det er kritisk at styrets leder overvåker implementeringen av tiltaksplanen og oppdaterer styret på fremdrift.