Det viser PwCs Insentivrapport for 2023. Rapporten er laget på bakgrunn av offentlig informasjon, som selskapenes årsrapporter for 2022 og referater fra generalforsamlinger.
Insentiver er et viktig verktøy for å få ansatte til å jobbe mot samme mål som selskapets aksjonærer, og i tråd med selskapets strategi. Det er også viktig for å beholde nøkkelansatte, og for å rekruttere nye talenter - helt enkelt for å være konkurransedyktig på arbeidsmarkedet. Av selskapene vi har sett på, så går det et skille på hva slags programmer selskapene tilbyr, sier partner i PwC, Henrik Gran.
Rapporten viser at opsjoner er betydelig mer vanlig blant små- og mellomstore selskaper, i motsetning til programmer der man gir bort aksjer dersom man oppfyller arbeidsvilkår, kalt Restricted Stock Unit (RSU) og eventuelt andre prestasjonsvilkår, kalt Performance Share Unit (PSU), som oftere finnes i selskaper med mellomstore og store selskaper.
Et annet funn i rapporten er at 70 prosent av aksjeinsentivprogrammene er strukturert som et opsjon- eller opsjonslignendeprogram.
– I og med at opsjoner normalt skattlegges som lønnsinntekt i Norge, kan dette tyde på at skatt ikke alltid er en avgjørende faktor ved valg av slike insentivprogrammer. Andre vurderinger, som for eksempel at en opsjonsordning kan være lettere å administrere og normalt innebærer lavere risiko for de ansatte, kan se ut til å være viktigere i børsnoterte selskaper, sier Henrik.
Rapporten viser også at blant selskaper som gir bort aksjer dersom man oppfyller visse prestasjonsvilkår (PSU), så er prestasjonsvilkårene relatert til Environmental, Social- and Governance (ESG) i 25 prosent av programmene.
– Her ser vi tydelig også at interessen øker. Det er også vår oppfatning at institusjonelle investorer i større grad stiller krav til at selskapene kobler selskapenes prestasjoner med sine bærekraftsmål. Ikke minst ser vi dette i andre land som vi oppfatter ligger et godt stykke foran oss på dette punktet, sier Henrik.
Les også: Risikopremien i det norske markedet
Undersøkelsen viser at programmene hovedsakelig er utarbeidet for ledende ansatte.
– Men vi ser også at omtrent 37 prosent av alle selskapene har et program som er bredt og favner alle ansatte. Slike brede program er hovedsakelig aksjekjøp med restriksjoner, matching aksjer eller opsjoner. Medianen for antall aksjer som blir tildelt ansatte er rundt 1,5 prosent, sier Henrik.
Undersøkelsen viser at SmallCap-selskaper allokerer størst andel av sine aksjer til ansatte, 2,8 prosent av totale aksjer. LargeCap-selskaper som allokerer rundt 0,4 prosent. SmallCap-selskapene representeres her i stor grad av teknologi- og helseselskaper.
Carmen Larissa Cornejo