Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028

  • 18/11/24

Det globale underholdnings- og mediemarkedet (E&M) forventes å øke med en CAGR (gjennomsnittlig vekstrate) på 3,9 % frem til 2028. I Skandinavia er det internettreklame og videostrømming som vil vokse mest.

PwCs globale Entertainment and Media Outlook (GEMO) er en analyse av fremtidsutsikter for medie og underholdningsbransjen i 53 land. Temaene er både forbrukeradferd og annonsemarkedet.

– Veksten i underholdning- og mediebransjen stabiliserer seg frem mot 2028 som følge av at år over år- vekst flater ut. De største inntektene ligger i digital annonsering.

Eivind NilsenPartner i PwC
Øystein Blåka Sandvik og Eivind Nilsen presenterte PwCs Media Outlook hos Kampanje

– Det ligger et stort potensial i in-app games advertising, som lar brukere bestille varer direkte under en film, i et spill eller i andre kommunikasjonsapper, sier partnere i PwC og eksperter på mediebransjen, Eivind Nilsen og Øystein Blåka Sandvik. De presenterte PwCs GEMO under Kampanje sin konferanse: “Media Business 2024-2028: The Struggle for Capital, Content and Cognitive Computing ".

7,4 %

Forventet vekst i OTT (videostrømminger) globalt frem til 2028. Dette segmentet vil overstige $200 milliarder i inntekter.

5,8 %

Forventede veksten i OTT (videostrømming) i Skandinavia frem til 2028.

Global Entertainment & Media Outlook

Se utsiktene til medie- og underholdningsbransjen de neste fem årene

Videostrømming vokser på grunn av reklame

I Skandinavia forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate (CAGR) på 5,8 %.

Globalt forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate på 7,4%.
Veksten består i: 

  • 6 % vekst: Subscription based video on demand (SVOD),  for eksempel Netflix. 
  • 1 % vekst: Transactional video on demand (TVOD), når du kjøper film fra for eksempel iTunes. 
  • 14 % vekst: Advertising video on demand (AVOD), reklamefinansiert strømmetjeneste.

– Veksten drives i stor grad av det streamingplattformene skulle beskytte oss mot: Reklame. Vi forventer å se mer av det i Skandinavia fremover.

Øystein SandvikMedieekspert og partner i PwC
Øystein Sandvik, partner i PwC, presenterer media outlook på Kampanje

– Generativ KI er en betydelig mulighet både for å redusere kostnader og for å bli mer produktiv. Men det store potensialet ligger i innholdsproduksjon og nye salgskanaler, sier Øystein Sandvik, partner i PwC.

Gaming vokser

Gamingsektoren opplever en betydelig vekst. I 2023 nådde de samlede inntektene fra videospill (utenom e-sport) imponerende 5,2 % vekst i Skandinavia, og det forventes en fortsatt økning frem til 2028. Denne inntektsøkningen vil bli forsterket av betydelige investeringer i annonsering innenfor app-baserte spill.

Jente som gamer

App-basert gaming forventer høyest vekst de neste fem årene i gamingsegmentet med 5,2 % økning.

Økning i verdien på fusjoner og oppkjøp

I 2024 har aktiviteten innen fusjoner og oppkjøp i underholdnings- og mediesektoren økt betydelig, med en økning i transaksjonsverdien på 178 %. Samtidig har antall transaksjoner gått ned med 24 %. Denne utviklingen er sterkt påvirket av initiativer innen kunstig intelligens, spesielt innen reklame, OTT og e-sport.

Global Media and Entertainment Outlook 2024-2028

Her er utsiktene fremover i medie- og underholdningsbransjen

Last ned rapporten (PDF, 4.41mb)

Les mer om tjenestene våre

Vi vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer. Se hva vi kan hjelpe deg med.

Kontakt oss

Eivind Nilsen

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Øystein Blåka  Sandvik

Øystein Blåka Sandvik

Partner | ESG-leder for revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 415