Det globale underholdnings- og mediemarkedet (E&M) forventes å øke med en CAGR (gjennomsnittlig vekstrate) på 3,9 % frem til 2028. I Skandinavia er det internettreklame og videostrømming som vil vokse mest.
PwCs globale Entertainment and Media Outlook (GEMO) er en analyse av fremtidsutsikter for medie og underholdningsbransjen i 53 land. Temaene er både forbrukeradferd og annonsemarkedet.
– Veksten i underholdning- og mediebransjen stabiliserer seg frem mot 2028 som følge av at år over år- vekst flater ut. De største inntektene ligger i digital annonsering.
– Det ligger et stort potensial i in-app games advertising, som lar brukere bestille varer direkte under en film, i et spill eller i andre kommunikasjonsapper, sier partnere i PwC og eksperter på mediebransjen, Eivind Nilsen og Øystein Blåka Sandvik. De presenterte PwCs GEMO under Kampanje sin konferanse: “Media Business 2024-2028: The Struggle for Capital, Content and Cognitive Computing ".
I Skandinavia forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate (CAGR) på 5,8 %.
Globalt forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate på 7,4%.
Veksten består i:
– Veksten drives i stor grad av det streamingplattformene skulle beskytte oss mot: Reklame. Vi forventer å se mer av det i Skandinavia fremover.
– Generativ KI er en betydelig mulighet både for å redusere kostnader og for å bli mer produktiv. Men det store potensialet ligger i innholdsproduksjon og nye salgskanaler, sier Øystein Sandvik, partner i PwC.
Gamingsektoren opplever en betydelig vekst. I 2023 nådde de samlede inntektene fra videospill (utenom e-sport) imponerende 5,2 % vekst i Skandinavia, og det forventes en fortsatt økning frem til 2028. Denne inntektsøkningen vil bli forsterket av betydelige investeringer i annonsering innenfor app-baserte spill.
App-basert gaming forventer høyest vekst de neste fem årene i gamingsegmentet med 5,2 % økning.
I 2024 har aktiviteten innen fusjoner og oppkjøp i underholdnings- og mediesektoren økt betydelig, med en økning i transaksjonsverdien på 178 %. Samtidig har antall transaksjoner gått ned med 24 %. Denne utviklingen er sterkt påvirket av initiativer innen kunstig intelligens, spesielt innen reklame, OTT og e-sport.
Her er utsiktene fremover i medie- og underholdningsbransjen
Vi vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer. Se hva vi kan hjelpe deg med.