Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028

  • november 18, 2024

Det globale underholdnings- og mediemarkedet (E&M) forventes å øke med en CAGR (gjennomsnittlig vekstrate) på 3,9 % frem til 2028. I Skandinavia er det internettreklame og videostrømming som vil vokse mest.

PwCs globale Entertainment and Media Outlook (GEMO) er en analyse av fremtidsutsikter for medie og underholdningsbransjen i 53 land. Temaene er både forbrukeradferd og annonsemarkedet.

– Veksten i underholdning- og mediebransjen stabiliserer seg frem mot 2028 som følge av at år over år- vekst flater ut. De største inntektene ligger i digital annonsering.

Eivind NilsenPartner i PwC
Øystein Blåka Sandvik og Eivind Nilsen presenterte PwCs Media Outlook hos Kampanje

– Det ligger et stort potensial i in-app games advertising, som lar brukere bestille varer direkte under en film, i et spill eller i andre kommunikasjonsapper, sier partnere i PwC og eksperter på mediebransjen, Eivind Nilsen og Øystein Blåka Sandvik. De presenterte PwCs GEMO under Kampanje sin konferanse: “Media Business 2024-2028: The Struggle for Capital, Content and Cognitive Computing ".

7,4 %

Forventet vekst i OTT (videostrømminger) globalt frem til 2028. Dette segmentet vil overstige $200 milliarder i inntekter.

5,8 %

Forventede veksten i OTT (videostrømming) i Skandinavia frem til 2028.

Global Entertainment & Media Outlook

Se utsiktene til medie- og underholdningsbransjen de neste fem årene

Videostrømming vokser på grunn av reklame

I Skandinavia forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate (CAGR) på 5,8 %.

Globalt forventes OTT-markedet å vokse med en årlig vekstrate på 7,4%.
Veksten består i: 

  • 6 % vekst: Subscription based video on demand (SVOD),  for eksempel Netflix. 
  • 1 % vekst: Transactional video on demand (TVOD), når du kjøper film fra for eksempel iTunes. 
  • 14 % vekst: Advertising video on demand (AVOD), reklamefinansiert strømmetjeneste.

– Veksten drives i stor grad av det streamingplattformene skulle beskytte oss mot: Reklame. Vi forventer å se mer av det i Skandinavia fremover.

Øystein SandvikMedieekspert og partner i PwC
Øystein Sandvik, partner i PwC, presenterer media outlook på Kampanje

– Generativ KI er en betydelig mulighet både for å redusere kostnader og for å bli mer produktiv. Men det store potensialet ligger i innholdsproduksjon og nye salgskanaler, sier Øystein Sandvik, partner i PwC.

Gaming vokser

Gamingsektoren opplever en betydelig vekst. I 2023 nådde de samlede inntektene fra videospill (utenom e-sport) imponerende 5,2 % vekst i Skandinavia, og det forventes en fortsatt økning frem til 2028. Denne inntektsøkningen vil bli forsterket av betydelige investeringer i annonsering innenfor app-baserte spill.

Jente som gamer

App-basert gaming forventer høyest vekst de neste fem årene i gamingsegmentet med 5,2 % økning.

Økning i verdien på fusjoner og oppkjøp

I 2024 har aktiviteten innen fusjoner og oppkjøp i underholdnings- og mediesektoren økt betydelig, med en økning i transaksjonsverdien på 178 %. Samtidig har antall transaksjoner gått ned med 24 %. Denne utviklingen er sterkt påvirket av initiativer innen kunstig intelligens, spesielt innen reklame, OTT og e-sport.

Global Media and Entertainment Outlook 2024-2028

Her er utsiktene fremover i medie- og underholdningsbransjen

Les mer om tjenestene våre

Vi vil gjerne høre fra deg om dine utfordringer. Se hva vi kan hjelpe deg med.

Kontakt oss

Eivind Nilsen

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Øystein Blåka  Sandvik

Øystein Blåka Sandvik

Partner | ESG-leder for revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 415