{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
20/11/20
– Hey Raja! Winter is coming! Mediebransjen er bekymra. Ekspertene spår dette innen fem år: Mer innlogging for brukerne og større konkurranse.
– Alle har lurt på hva korona betyr for oss. Hva er tiltakspakkene, er det nødvendig med disse restriksjonene? Koronatiden har vist oss hvor nødvendig det er med redaktørstyrte medier, forteller Olav Sandnes som opplevde at flere nordmenn brukte media da koronaen kom.
– Det var ikke så mange som ansatte, men ekstremt mange som skulle ha campingbil og båt i sommer, sier Knut Ivar i Schibsted.
– Da det smalt i mars, var det nedtur i annonsemarkedet. Men samtidig kom flere brukere til oss. Og de blir lengre på flatene våre. Det som gleder meg mest er at de unge brukerne også kommer til lokalavisene. Det har vært et tøft år. Særlig for lokalavisene. Målet for mediebransjen har vært å levere journalistikk, og de gode resultatene til tross for alt har skyldtes at vi er gode på effektivisering i mediebransjen, forteller Randi Øgrey i MBL.
– 2020 er første året på veeldig lenge hvor bransjen har hatt en nedgang. Har tiltakspakkene hjulpet bransjen? Spør programleder Eivind Nilsen.
– Tiltakspakkene har ikke fungert bra. De er kompliserte. De minste lokalavisene orker ikke engang å søke. Gründerne blir heller ikke ivaretatt. Senest i dag prøvde jeg å ringe Abid Raja for å si at “hey, winter is coming, og vi er mange som er bekymra.
-Svarte han deg ikke? Spør Eivind. – Han pleier å ringe tilbake, svarer Randi.
– Kinoporteføljen i Egmont? Kinoene er så klart kraftig rammet. Heldigvis har vi også store investeringer i gaming. Det har vært en kjempe-etterspørsel etter gaming i denne perioden. I TV2 så er det kun de som har sendekritiske oppgaver som er på jobb.
Vi lurer også på hvordan det blir til vinteren, og håper alle holder seg friske. Vi vet ikke helt hvordan dette vil bli. I Norge har vi hatt 20-30 år med høykonjunktur. Er vi en paradisøy i Norge? Jeg sitter iallfall fortsatt ytterst på stolen på hjemmekontoret, forteller Olav Sandnes i TV2 og Egmont.
Knut Ivar i Schibsted: – Noe av forklaringen kan kanskje være fordi vi ligger allerede langt fremme med digitale aviser osv. I mars og april følte vi på en ekstrem usikkerhet, forteller han.
– Folk bruker mer tid på media nå. Når vi klarer å levere god journalistikk, så når vi folk. Annonser i trykte aviser faller. Vi bruker inntekter fra papiraviser til digitalisering. Men der møter vi global konkurranse. Hvis det er noen som har feitet seg opp på pandemien, så er det de globale plattformene. Snart kommer Amazon feiende inn. Norske medieledere er ekstremt gode på å lage gode scenarier, men mange begynner å kjenne på slitasje nå, forteller Randi Øgrey.
– Det vi ser nå er at de globale aktørene prøver å ta større og større grep om data. Skal du laste ned VG-app eller TV2-app gjennom Apple så blir du spurt om du vil gi fra deg data, og da svarer de fleste nei. Det de gjør da, er at de gjør det vanskeligere for oss i Norge å konkurrere mot de globale aktørene. Amazon bundler TV med handelsplattform, forteller Olav Sandnes.
– Man skal ikke la en god krise gå til spille. Det fører til en akselerasjon av digitaliseringen, og vi prøver å ligge i forkant. Koronaen tar oss sjumilssteg fremover, sier Knut Ivar Solnes.
Randi Øgrey: – Det er helt umulig å spå. Jeg tenker på to ting: Håper vi får til mer samarbeid og økt innloggingsgrad. Det er avgjørende at vi får logget på det norske folk. Det handler om passion og purpose og da blir det profitt!
Olav: – Jeg tror det kommer nye aktører på banen. Vi forventer økt konkurranse på kort sikt. Til syvende og sist handler det om godt innhold. Hvis vi klarer å redusere ulempene ved å være små, så kan vi være konkurransedyktige også i det lille Norge.
Knut Ivar: – Vi må bruke data til å konkurrere på litt mer lik linje som de globale.
Eivind: Summa summarum så har vi medie-brukerne noe å se frem til: Vi kommer til å få mange gode brukeropplevelser fremover!