PwC-podden: Fremtidens transport

27/10/20

I Norge bygger vi ut veiene og sørger for ferjefrie veier så det blir lettere å komme seg rundt i distriktene. Klimaforsker mener det er gammeldags og tror ingen vil eie egne biler i fremtida. Vegsjefen er uenig og mener vegutbygging er bra  for arbeidsplassene i distriktet. 

Gjester i PwC-podden:

Håvard Hårstad, Professor, Senterleder, Senter for klima og energiomstilling (CET) UiB
Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør i Statens Vegvesen 

Norge er forpliktet til å redusere klimagassutslippene med 40% i 2030 sammenlignet med 1990. Regjeringen vil sørge for at transportsektoren bidrar til å oppfylle Norges klimamål. Vegdirektøren sier de skal klare det slik: 

– I utbyggingsprosjektene våre skal vi bruke så lite materialer så mulig. Når det ruller bil på veien, skal vi bidra til at bilene går på el og ikke bruker fossilt drivstoff.

Ikke klimavennlig å bygge ut veiene i NTP

– Det er ikke liv laga å bygge ut alle veiene i Nasjonal Transportplan (NTP), og jeg syns det er bekymringsverdig. Delingsøkonomien vokser frem, og i et så grisgrendt land som Norge så bør vi bruke pengene på folks økende vilje til å dele og bruke teknologi, sier klimaforsker Hårstad som mener det blir mer forurensing av å bygge mer vei. 

Bygge vei for å skape arbeidsplasser i vest

– Vi har spredt bebyggelse. Byene vil vokse og det gjør de. Men hvis du ser på Norge i helhet så kommer 44% av fastlandseksporten fra Vestlandet. Vi må tilrettelegge for gode arbeidsplasser og gode veier i vest. Det er å bygge kompetanse for fremtida, om ikke alle skal bo i Oslo. Fra 2025 skal vi ikke selge personbiler med fossilt drivstoff. Og langtransporten kan elektrifiseres, sier Hovland i Statens Vegvesen. 

Om tjue år kommer ingen til å eie egen bil

– Jeg mener det er litt gammeldags tankegang i vest å måtte bygge ut veiene for å sikre arbeidsplassene. Transportteknologien vil se helt annerledes ut om tjue år. Selvkjørende biler som du kobler deg til via mobiltelefonen vil organisere transporten. Et eksempel er at du abonnerer på en tjeneste og bestiller et transportmiddel hjem til deg som kjører deg dit du skal. Tjenesten vil da finne ut hvem som skal dele bilen med deg. Får vi til koblingen mellom delt mobilitet og selvkjøring – da snakker vi!, sier klimalederen ivrig. – Jeg tror vi bygger for gårsdagens transportsystem. Mange av de milliardene kunne vært brukt på en annen måte, sier Hårstad.

Sikkerheten først

– Vi kommer til å bevege oss mer. Første fokus må være sikkerhet. Hvis bilen hadde kommet i dag så hadde vi ikke bygd to felts-veier. På 50 tallet hadde vi 500 drepte i trafikken. I dag er det litt over 100. Vi vil bo spredt i Norge, og det betyr at vi må ha gode blodårer i samfunnet. 

 

Kontakt oss

Eivind Nilsen

Partner | Revisjon, PwC Norway

Tlf: 952 60 832

Følg oss