4.6 mrd
i omsetning
9 av 10
av de 100 største selskapene i Norge er kunder hos oss
2491
ansatte i Norge
283
Antall nyutdannede rekruttert
42%
økning i søkere til årets opptak av nyutdannede. Totalt 2000 studenter
FY24 ble et innholdsrikt år for PwC Norge. Sammen med kunder og strategiske samarbeidspartnere har vi utforsket nye måter å jobbe på, med ny teknologi og innsikt. Vi ser at vår bransje som helhet fortsetter å vokse, og mot slutten av året samarbeider vi i PwC med 92 av de 100 største selskapene i Norge. En økning på ca. 10 % fra fjoråret. PwC skal være tett på næringslivet, og det handler langt på vei om å være synlig til stede i hele landet. Vi har også hatt et klart siktemål om å styrke posisjonen vår i toppsegmentet. Derfor er det spesielt hyggelig å se at vi vinner tillit hos de største selskapene i Norge.
En annen viktig milepæl dette året var lansering en av den globale strategivirksomheten Strategy& i det norske markedet. Dette er et viktig supplement til vår virksomhet, som medfører at vi enda tydeligere vil kunne bidra til å forme morgendagens virksomheter.
Vårt nettverk har alle forutsetninger for å lykkes med å gi kraft til den viktige omstillingen av næringslivet og offentlig sektor. Takk til alle ansatte som bidro til å skape verdi i året som gikk, og takk til våre kunder som gav oss tillit til å være med på spennende samarbeid. I året som kommer skal vi fortsette å bidra til å bygge tillit i samfunnet og løse viktige problemer.
Et personlig høydepunkt var å kunne samle 2000 kollegaer til en helg i vakre omgivelser på Voss. Under «SAMMEN» fikk vi oppleve alt fra sauesanking, fallskjermhopp, til festivalstemning, faglig inspirasjon og konserter. Samhold og tilhørighet er viktig for alle i PwC. Her lanserte vi også vårt nye medarbeiderløfte – vår felles historie om hvordan det er å jobbe i PwC. Stedet for deg som vil bli virkelig god. Et verdigrunnlag som forplikter. Som ledere i PwC er det vår oppgave å realisere dette løftet for alle ansatte. Det må leves ut hver dag.
Vår globale strategi «The New Equation», er fortsatt førende for våre prioriteringer og fokus. Strategien peker ut retningen for hvordan vi i PwC skal utvikle oss og jobbe sammen fremover. Vi skal hjelpe kundene å lykkes i en fremtid drevet av kunstig intelligens (KI), tenke nytt rundt hvordan de skal utvikle sine forretnings- og leveransemodeller på en bærekraftig måte, samtidig som de bygger tillit til sine interessenter. Dette er nøkkelingrediensene for å lykkes med varig verdiskaping i en verden som er og vil fortsette å være kompleks og i radikal endring.
Tradisjonelt har selskapers suksess blitt målt i lønnsomhet og soliditet. Fremover vil markedene måle suksess i et bredere perspektiv. Det innebærer at ledere må bygge tillit på stadig flere områder, fra bærekraft til ansvarlig bruk av KI. Med fremveksten av ny teknologi, dukker det også opp nye risikoelementer som kan påvirke tilliten til et selskap. 84 % av norske toppledere mener KI gir økt risiko for sikkerhetsbrudd, ifølge PwCs CEO survey.
For å opprettholde tillit må selskapene både rapportere bredere og sørge for kvalitetssikring ved bruk av tredjepartsbekreftelser av informasjonen som gis. Det vil også gi ledelsen et robust grunnlag for å spore og forbedre sine prestasjoner.
Med dette som bakgrunn har vi videreutviklet vårt tjenestetilbud nettopp for å kunne tilby kvalitetssikring av langt mer enn finansiell informasjon. Som et resultat, tilbyr vi i dag tredjepartsbekreftelser av informasjon innen både bærekraft og cybersikkerhet.
De neste fem årene skal vi kutte fem ganger så mye utslipp som vi har gjort de siste 34 årene. Det krever store endringer på både samfunns- og selskapsnivå. PwC skal bidra med nødvendig innsikt i omstillingen. Både til det enkelte selskap, men også gjennom analyser som kartlegger status på klimaarbeidet i privat og offentlig sektor.
En sentral utfordring for våre kunder er hvordan de kan skape robuste forretningsmodeller som står seg over tid. Vi skal bidra til å gjøre klimaomstilling til en verdiøkende aktivitet for våre kunder. Det handler i stor grad om god risikostyring, konkrete overgangsplaner mot nullutslipp, og å tenke nytt på verdiskapning ved hjelp av teknologi.
En annen side av klimaomstillingen som jeg selv er blitt mer bevisst, er hvilke lederegenskaper som kreves for å navigere et selskap gjennom det grønne skiftet. Overgangen til nullutslipp krever at ledere må ta modige og langsiktige valg, uten å sitte på alle svarene. Det er krevende. Derfor tror jeg det blir viktig å trene på lederferdigheter som kan hjelpe oss i vanskelige situasjoner. Det er også baktanken med Skiftprogrammet – et klimalederprogram for å gi ledere mot, ferdigheter og handlekraft til å lede i det grønne skiftet, som vi i PwC har utviklet i samarbeid med Skift – Næringslivets klimaledere.
Å redusere klimagassutslipp i egen virksomhet er en sentral del av vår strategi, samtidig som vi har en viktig rolle i å støtte andre organisasjoner i å definere og oppnå sine klimaambisjoner.
Ingen av oss kan helt og holdent forutsi hvordan morgendagens teknologi vil endre og forme virksomheten. Likevel må vi tørre å utforske mulighetene, for ikke å havne bakpå. Ifølge PwCs CEO Survey har 50 % av norske toppledere tatt i bruk KI i sin virksomhet. Fremover må ledere bruke tid på å forstå dette enorme skiftet som er i ferd med å skje, og hvordan det kan utnyttes innenfor trygge rammer.
Raskere og mer radikale endringer gjør at næringslivet må tenke nytt rundt sine forretningsmodeller. Vi skal hjelpe kunder med å tenke nytt om hvordan de skaper verdi i en teknologidrevet verden, og hvordan de drar veksler på ressurser, kapabiliteter og partnerskap for å skape disse verdiene.
I fjor inngikk PwC Norge lokale avtaler med aktører som Microsoft og Workiva, og de neste årene skal vi få på plass enda flere teknologiallianser. Gjennom våre allianse samarbeid skal vi hjelpe kunder med å ta i bruk teknologi inn i eksisterende og nye arbeidsprosesser, og gjøre det til en fordel i markedet.
For å gi våre kunder mulighet til å lykkes i en KI-drevet fremtid, har vi sammen med resten av det globale PwC-nettverket inngått samarbeid med de fremste utviklerne av generativ KI i verden for å være i front av markedsutviklingen og utvikle nye måter å skape og levere verdi på.
Generativ KI endrer både hva vi leverer og hvordan det leveres. Vi skal vokse ved å integrere generativ KI i våre eksisterende tjenester samtidig som vi skal utvikle nye tjenester og kundeopplevelser. I fjor lanserte vi vår egen KI-bot, Chat PwC. Den er i dag i bruk av halvparten av våre ansatte, et tall som skal øke betydelig det neste året. Utviklerne våre har også fått tilgang til et eget kodeverktøy, GitHub Copilot, og innen revisjon har vi utviklet vår egen bilagsleser og er i gang med pilotering for autotranskribering og referat av møter.
I FY24 gjennomførte vi en dobbel vesentlighetsanalyse for å vurdere hvilke bærekraftstema som er mest vesentlige for vår virksomhet. Det innledende arbeidet vil videreføres i FY25, med formål om å sikre at vurderingene som er gjort er treffsikre nok til å belyse våre vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter fremover. Blant annet ser vi et behov for å involvere enda bredere i organisasjonen. I det videre arbeidet vil vi dra nytte av læringen vi har gjort i årets overgangsrapport og bruke denne kompetansen til å styrke analysen ytterligere.
Andre viktige fokusområder for FY25 er å utvikle en klimaomstillingsplan, konkretisere målene for våre vesentlige temaer, samt styrke våre strukturer og prosedyrer for bærekraftsarbeidet.
I vår bærekraftsberetning forteller vi om våre vesentlige bærekraftsområder, hvordan arbeidet med bærekraft er organisert, hvilke tiltak vi har gjennomført, resultatene vi har oppnådd og våre mål for det videre arbeidet.
Menneskene i PwC fortsetter å peke seg ut som det aller viktigste. Det er drivkraften, kreativiteten, kunnskapen og verdiene til våre medarbeidere, som er motoren for vår suksess. Derfor er det viktig å fortsette å investere i den enkelte. Fokuset på våre medarbeidere, gjør seg også synlig i det eksterne kandidatmarkedet. Som øverste leder blir jeg ekstremt stolt over posisjonen vi har opparbeidet oss blant studentene. I årets Universum-undersøkelse for studenter har vi økt preferansen vår i alle tre kategorier: økonomi, IT og jus. PwC rykket for første gang opp blant Topp 10 på IT-studentenes favorittlister. Og vi står støtt som bransjens beste på økonomi. Også i år hadde vi rekordmange søkere til årets opptak av nyutdannede med over 2000 søkere, som er en økning på 42 % sammenlign et med rekordåret i fjor.
Vårt nettverk har alle forutsetninger for å lykkes med å gi kraft til den viktige omstillingen av næringslivet og offentlig sektor. Takk til alle ansatte som bidro til å skape verdi i året som gikk, og takk til våre kunder som gav oss tillit til å være med på spennende samarbeid. I året som kommer skal vi fortsette å bidra til å bygge tillit i samfunnet og løse viktige problemer.
I denne rapporten ønsker vi å gi deg muligheten til å bli litt bedre kjent med oss og vår virksomhet. Vi er stolte av alt vi har fått til og skapt det siste året, men vi vet også at vi har muligheter for forbedring på enkelte områder. Det er vi åpne om, og det tar vi tak i.
God lesing!
Leif Arne Jensen, CEO & Territory Senior Partner
Leif Arne Jensen
Administrerende direktør | Senior Partner