Matsentralen hindrer matsvinn og PwC-fondet hjalp dem med å vokse. Så de kunne fordele enda mer mat som ellers ville blitt kastet. Det er forresten mer enn mat. Mye mer.
– Mange tenker at filmer som handler om rusavhengige er overdrevet. Men det er, unnskyld meg, faen meg fakta!, forteller Cristiano (i grønt). Cristiano Aubert er daglig leder for Matsentralen som tar imot overskuddsmat som de gir videre til ideelle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte.
– Vi gir folk en ny sjanse, forteller Cristiano som også tar imot folk på arbeidstrening. Folk som er under soning, eller som ikke kommer seg ut i jobb og vil ha noe å gjøre.
– De jobber for meg, jeg hjelper dem med cv og stiller som referanse. Plutselig har de jobb, forteller den ivrige lederen. Her sammen med Salam Rahman som er ansatt som sjåfør og lagermedarbeider.
– Vanskeligstilte kommer til Blå kors, Evangeliesenteret og Frelsesarmeen for å få mat. Der blir de sett og hørt som et menneske og ikke som søppel. I beste fall får de hjelp til et nytt liv, sier bedriftslederen. Cristiano forteller om en 19-åring som ikke orket mer av rus og prostitusjon. 19-åringen fikk etter en middag hjelp til å dra på avrusning, og har i dag har fullført videregående og kommet seg ut av rusen. Dette handler om mer enn matsvinn, forteller Cristiano.
Av de hjelper Matsentralen 50 000 mennesker i uka.
– Grunnen til at jeg gleder meg til å dra på jobb hver eneste dag er alle de vi faktisk hjelper. Som familiefaren som slet med rus. Etter et måltid fra Matsentralen ble han motivert til å endre seg. I stedet for å ødelegge livet sitt er han i dag i jobb og bor fortsatt sammen med familien sin. Det er fantastisk å se hva mat kan bidra til, sier Cristiano.
PwC laget en vekststrategi som Matsentralen er i gang med.
– En ting er hva som er oppi hodene våre. Det var ekstremt verdifullt å få hjelp med å sette det i system, sier daglig leder for Matsentralen, Cristiano Aubert.
– For å hjelpe Matsentralen måtte vi finne ut mest mulig om dem, og lære hva som er barrierene for å nå målene, sier Christian Park Svendsen, rådgiver i PwC.
– Det som er viktigst for oss er å øke volumet av mat. Og nå ut til enda flere. Derfor var det supert å få hjelp fra PwC. Det har virkelig vært verdifullt for oss, sier Cristiano.
Matsentralens mål mot 2022: Doble antall tonn mat som deles ut:
– Det betyr mye for oss å få hjelp av PwC. De har snekret sammen en verktøykasse. Og gitt oss innsikt i oss selv. De har utfordret oss og vært en god sparringspartner. De setter en struktur på det vi holder på med, sier Cristiano..
Noen av tiltakspunktene var å etablere nye lokale matstasjoner, markedsføre varelageret til kundene, nytt lagersystem, distribusjonsavtaler med de største leverandørene, interndistribusjon.
– Alle de seks punktene vi fikk fra PwC er viktige for oss. De hadde umiddelbar stor effekt. Spesielt interntransport hvor vi har fått lokale matsentraler som tar seg av distribusjonen. Så slipper vi å se nei til leverandører fordi vi ikke har kapasitet til å sende maten videre, sier Cristiano.
Dette hjalp PwC Matsentralen med: