Loen Skylift når nye høyder

Det var mange hinder på veien for himmelbanen på Vestlandet.

– Turistene elsker det. De kommer fra hele verden og fra resten av landet. Hele konseptet rundt er nøkkelen for å lykkes med reiseliv. Det er ikke bare en heis, forteller Ingvill Flo i PwC.

 

Slik bygger du en turistdestinasjon

Richard Grov og Stryn har klart å skape en reiselivsmotor. Den består av gondolbane, restaurant med plass til 400 personer på toppen av fjellet, Alexandra hotell, vandrestier på fjellet, muligheter for å kjøre ned på ski, leie kajakk på fjorden, hoppe ned med skjerm eller for de gærneste: wingsuit.

– For å skape en destinasjon må du få alle til å samarbeide. Og du må skape aktiviteter for ulike typer turister. Med Loen har Vestlandet klart å skape flere turistdestinasjoner enn Geiranger og Flåm, og det gjør at turistene bruker mer tid her, forteller Ingvill Flo fra PwC.

Playback of this video is not currently available

Dette har vært et kjempe spennende prosjekt for oss i PwC

Summen av Loen Skylift er at vi skaper flere arbeidsplasser og bidrar til å utvikle kommunen og regionen som turistdestinasjon. Det er vi stolte av.

Odd-Rune Flosalg- og aktivitetssjef, Loen Skylift

Våget å satse stort

Via Ferrata (veien i fjellet) åpnet i 2011. Kommunalminister Liv Signe Navarsete klippet snora, og veien ble en umiddelbar suksess. Den ble også viktig for Loen Skylift-prosjektet. 

– Er det en idé å bygge bane opp hit? spurte Richard Grov, administrerende direktør på Alexandra hotell og og daglig leder i Loen Skylift.

– JA! svarte Navarsete, fortsatt skjelven etter å ha kommet seg over den svaiende hengebrua høyt til fjells. Og det ble startskuddet for Loen Skylift som ble åpnet av Dronning Sonja i mai 2017.

Via Ferrata ligger i nærheten av en nasjonalpark og det var mye skepsis og mange hindre som måtte forseres.

– Men vi gav ikke opp! sier Flo som forteller at PwC jobbet hardt sammen med dem for å få alt på plass. Et eksempel var å få på plass finansiering og en godkjent reguleringsplan for området.

Tøffe valg skapte innovasjon

– Vi har tatt kjempetøffe valg, og hentet inn kunnskap hvor vi ikke hadde kompetanse eller kapasitet selv. Der har PwC hatt en nøkkelrolle. Både når det gjelder det økonomiske, markedsundersøkelser, struktur og å holde fremdriften i prosjektet. PwC ønsket utvikling og at vi skulle lykkes, sier Odd-Rune Flo, salg– og aktivitetssjef i Loen Skylift.

Redd for å mislykkes

– Gud hjelpe meg, så motiverende det er å lykkes med dette. Jeg har vært livredd for at det ikke skulle gå, men nå peker alt oppover, sier Richard Grov, majoritetseier i Hotel Alexandra som er morselskapet til Hotel Loenfjord, Loen Active, Loen Skylift, Hoven Restaurant og Loen Eiendomsselskap.

Selskapene til Grov fikk en samlet netto omsetning på i overkant av 260 millioner kroner og et resultat før skatt på over 50 millioner i fjor. Det er en kraftig forbedring fra 2017, da nettoomsetningen endte på over 222 millioner og resultatet på mer enn 30 millioner.

Bedriftene i Loen og i Stryn kommune har alltid turt å tenke stort, satse og investere. Da Grov-familien bygget Alexandra hotell i 1884 var det også mange som ikke hadde troa.

Odd-Rune Flosalg- og aktivitetssjef, Loen Skylift
Dronning Sonja åpner Loen Skylift

Dronning Sonja åpner Loen Skylift. Foto: Bård Basberg

Naboer brukte sparepengene sine

– Grunneier, lokalbefolkningen, fylkeskommune, kommune og entreprenører. Alle måtte mobiliseres for å få troa, sier Ingvill Flo fra PwC som hjalp til med alt fra markedsanalyse til prosjektledelse.

– Jeg ble helt rørt over at så mange ville være med og bidra. Det var ikke bare de store investorene, men også mange små enkeltpersoner som brukte sparepengene sine på dette, forteller Flo. 107 eiere har aksjer i Loen Skylift AS, og de har gått inn med alt fra 50 000 kr til flere millioner.

Bidrag fra PwC

  • Prosjektledelse av forprosjekt
  • Forretnings- og organisasjonsutvikling
  • Juridisk bistand på grunneieravtaler og rundt mva.
  • Styresekretær

Det er blitt et ikon. Loen Skylift er et produkt vi trengte i regionen. Vi har hatt et stort turistpress på Geiranger og Flåm, nå har også «mellomlandet» fått en attraksjon som er verdt en omvei. Det betyr at turistene får flere steder å besøke på veien, vi fordeler trafikken mer.

Kristian Jørgensenadministrerende direktør i Fjord Norge

Playback of this video is not currently available

Se hvordan de bygde en av verdens bratteste gondolbaner i ei

PS: Se opp for herlige fjell-bilder!

Kontakt oss

Ingvill Flo

Ingvill Flo

Partner | Consulting | Kontorleder, PwC Norway

Tlf: 952 61 355

Petter Vold

Petter Vold

Viseadm. dir. | Partner, leder for Advisory & Consulting, PwC Norway

Tlf: 952 60 605